Hva gir man en Vegan Runner til jul?

Siden dette første innlegget kommer i julemåneden, tenkte jeg at det kunne være fint å starte med noen gavetips til hva du kan gi til den løpefrelste veganeren i ditt liv. Denne listen vil også gi et lite frampeik til noen av produktene jeg kommer til å skrive om senere. Og ja, den gir også noen hint om hva jeg selv vil ha til jul.

Mari i Vegan Runners UK trøye

Vegan Runners trøye: et must i garderoben til enhver løpeglad veganer. Kan bestilles hos Vegan Runners UK

Foto: produsenten

Vegan runners hoodie: for å holde varmen før og etter løp, eller bare som koseplagg hjemme. 25.90 Euro, fra olax.spreadshirt.no

 

 

Nuun tri berry. Foto: produsenten.

Nuun hydreringstabletter: god smak, og kommer i praktisk tube som gjør det enkelt å blande sportsdrikk på fjelltur. Selges ikke i Norge, men kan kjøpes rimelig hos iherb.com

Foto: produsenten

Clif Bars: veganske energibarer som kommer i mange fristende smaker (prøv gjerne banana nut bread). Bestilles fra energibarrer.no. Bor du i Stavanger kan du avtale med energibarrer.no at du henter hos dem.

 

 

Salomon XT ermer. 260,- hos joggeshop.no

Ermer: For når det egentlig er for kaldt til kortermet men du ønsker å vise frem Vegan Runnerslogoen, eller når må takle temperatursvingninger mens du løper.

 

 

 

 

7 Sisters og Brideshead ligger mellom Brighton og Eastbourne. Foto: Endurancelife

Weekend i Brighton: Storbritannias veggis-hovedstad. De fleste hoteller tilbyr vegansk Full English Breakfast, de andre måltidene kan inntas på byens mange vegetarrestauranter (Food for Friends, Aloka, og Terre a terre anbefales). Mellom måltidene kan du løpe langs stranden, dra ut til South Downs for å gå tur/løpe terrengløp, eller shoppe på Vegetarian Shoes (her har de bl.a. veganske fjellstøvler) eller Infinity Foods Co-op. Norwegian flyr til Gatwick, en halvtimes busstur unna Brighton. Ta gjerne turen 23-25 mars 2012, da arrangerer Endurancelife Coastal Trail Series Stage 7: Sussex, et terrengløp på de hvite klippene like utenfor Brighton (10k, halv, helmaraton eller ultra)

 

 

Tommelortose fra physioroom.com. £14.99

Tommelortose: ok, målgruppen for denne gaven er kanskje noe smal. Til løperen som har skadet det ulnare collaterale ligamentet i tommelen, og som ønsker å beskytte seg mot nye skadeer under terrengløping, sykling og skigåing

Foto: produsenten/Løplabbet

Brodder: gjør at du kan løpe hele året, uansett vær og føreforhold, uten å skade deg (forhåpentligvis). Yaktrax Pro brodder fås hos Løplabbet, og koster 300,-

 

 

Foto: produsenten

CEP Kompresjonssokker: anbefales sterkt av min søster.  Finnes også i sort for mer beskjedne løpere. Mannen i ditt liv kan få dem i knallgrønn utgave. Kr 500,- på Løplabbet (de kan fås billigere hos joggeshop.no, men da må du være 100 % sikker på størrelsen)

Bam genser, dame. Foto:produsenten

Bambusundertøy: Isolerende og fukttransporterende. Et alternativ til ull for veganere. Fungerer også bra som koseplagg. Fås kjøpt hos greenspot.no og etikken.no

 

 

 

 

Superfood: chiafrø, gojibær, hempprotein, acaibærpulver. Gir påfyll av viktige næringsstoffer som jern, kalsium, omega3, phytokjemikalier, antioksidanter, og fiber. Kjøpes dyrt på helsekostbutikk eller rimelig  på iherb.com

Kaffe: gir himmelsk lukt, prestasjonsfremmende koffein, og antioksidanter. Undertegnede foretrekker mørkbrent.

Et års forbruk av sjokolade/marsipangriser: vi som løper fortjener en belønning av og til. Dessuten inneholder sjokolade masse antioksidanter. Mine favoritter er Divine Dark mint, Lyme Regis marsipan med sjokoladeovertrekk, Organica Golden Coconut & Dark Chocolate, og gode gamle Nidars marispangris (uten sjokoladetrekk).

Har du noen ønsker/tips til julegaver? Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet. God jul!

Advertisements

11 thoughts on “Hva gir man en Vegan Runner til jul?

  1. Kompresjonssokker funker! Mulig det er litt psykologisk, men kjenner at leggmuskulaturen får mer støtte og økt blodtilførsel med disse sokkene. Og dessuten – hvordan kan man unngå å ha tiltro til en sokk som har en ni-trinns bruksanvisning for hvordan ta den på?

    1. Kommer bruksanvisningen med referanseliste også? Jeg kjenner det er et Medline-søk og blogg-innlegg på gang her, med gjennomgang av forskning på effekten av kompresjonsplagg på prestasjon og restitusjon. Håper jeg får et par sokker til jul, så jeg kan teste effekten på meg selv også 🙂 (Rosa!)

      Mari

  2. Har aldri helt forstått vitsen med kompresjonstøy, men så har jeg heller aldri brukt det (eller satt meg inn i filosofien rundt dette 🙂 Jeg sliter en del med krampe på lengre distanser. Tror du kompresjonssokker kan hjelpe der?

    Når det gjelder julegaveønsker kan jeg absolutt anbefale «five finger shoes». En revolusjon innenfor hele filosofien rundt det å løpe eller for den saks skyld gå. Har brukt dem en stund og de virker. Bare ikke overdriv i begynnelsen (noe jeg gjorde og ble litt vel støl 🙂
    http://www.fourhourworkweek.com/blog/2009/05/07/vibram-five-fingers-shoes/
    …. http://www.brandos.no/vibram-fivefingers/komodosport-ff22525-w3681-blkgoldgrey/a42341

    1. Hei Eddie

      Kjekt at du besøkte bloggen min. Jeg kjenner flere som bruker kompresjonstøy og er veldig begeistret for det, både amatører og profesjonelle triatleter. Produsenten skriver på sin nettside at strømpene gjør at musklene får mer oksygen og næringsstoffer, og påstår at det er bevist at deres strømper forebygger kramper. Jeg gjorde det Medline-søk i går, og lastet ned 14 abstracts av forskningsrapporter som har testet effekten kompresjonsplagg på prestasjon og restitusjon. Skumlesing kl 2 i natt ga meg inntrykk av at slikt tøy først og fremst bedrer subjektive faktorer som velvære under trening. Et blogginnlegg med en grundig gjennomgang av bevisene for og i mot kompresjonstøy er under planlegging. Håper jeg får et par slike strømper til jul, slik at jeg kan kjenne effekten på min egen kropp.

      Takk for tips om Vibram-sko. Er selv ganske nysgjerrig på konseptet barbeintløping/naturlig løping. The Science of Sport har skrevet mange gode artikler om barfotløping vs tradisjonell løpeteknikk. Her er en fin gjennomgang av teoriene/konseptene og vitenskapen, med noen tips om hvordan komme i gang http://www.sportsscientists.com/2011/11/barefoot-running-overview.html.

      Mari

  3. Eddie: Jeg brukte kompresjonssokker under tresjøersløpet og fikk likevel krampe i leggene, så noen mirakelkur er de ikke. Men hvem vet – kanskje krampene hadde vært enda verre uten? Jeg fullførte i hvert fall løpet på en OK tid.

  4. Visste ikke at du hadde blogg 🙂 relativt ny?
    Så sprek og flink du er!! Jeg beundrer deg for det, og det gjør nok kroppen din også 🙂

    Skal følge denne på bloglovin.

    1. Hei Hege

      Ja bloggen er helt fersk, publiserte den i går. Har tenkt på å lage blogg lenge, har bare aldri hatt tid. Håper at jeg kan vise at veganisme er bra for helse og prestasjon, i tillegg til at det er bra for miljøet og dyrene.

      Kjekt hvis du vil følge bloggen min, jeg skal følge din 🙂

      Mari

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s