Løpsterminologi: Bucket list

Fra en av mine favorittløyper (Leirvik-Godalen). Har egentlig ingenting med innlegget å gjøre, jeg bare trengte et blikkfang.

Bucket list: A list of things to do before you die. I need to remember to add skydiving to my bucket list (Urban dictionary)

Når løpere snakker om en bucket list (er det forresten noen som har et godt norsk ord for dette?) så er det løp de har lyst til å være med i en gang i fremtiden de refererer til.

Etter at jeg begynte å løpe oppdager jeg hele tiden nye løp som jeg har lyst til å delta i. Noen løp får jeg lyst til å være med på fordi det går et sted jeg har lyst til å reise til, andre fordi løypen er spesielt vakker/krevende, eller fordi konseptet er annerledes og fascinerende.

Det som fascinerer meg mest, og derfor preger min bucket list, er ultraløp. Ultraløp er alle løp som er lenger enn en fullmaraton, som regel 50 km eller mer. Jeg skal løpe min første maraton våren 2012, men å fullføre en maraton er for meg bare et nødvendig steg på veien til å bli en ultraløper.

Hvorfor jeg har utviklet en fascinasjon med ultraløp vet jeg ikke. Jeg føler at dette er noe jeg MÅ gjøre. Når jeg tok mastergraden min var en av foreleserne mine idrettspsykolog for et par roere som deltok i The Atlantic Rowing Race. Når de kom tilbake til Storbritannia kom de på besøk på universitetet for å gjesteforelese. De fikk selvsagt spørsmålet ”hvorfor ville dere gjøre dette?”. Svaret deres var at hvis du må spørre, så vil du aldri kunne forstå.

Kanskje er det evolusjonært? Hjernen vår er utstyrt med belønningssystemer som gjør at fysisk anstrengelse gir velvære (hvis vi ikke hadde hatt det hadde menneskene dødd ut for lengst, evolusjonen har også sørget for at vi er late). Kanskje er det de som har opplevd flow, eller det å være i sonen, under løpeturer som løper ultraløp i jakten på den ultimate treningsrusen?  Konseptene ultraløp og flow vil bli utforsket nærmere i fremtidige blogginnlegg. I mellomtiden, sjekk ut min bucket list. Kanskje er det noen løp som frister deg også, eller kanskje har du tips om løp som ikke står på listen min (ennå).


2 thoughts on “Løpsterminologi: Bucket list

  1. hmm.. har dessverre ikke noe norsk ord på det.. det beste jeg kan komme på er «kisteliste».. klinger igrunn ganske bra.

Legg igjen en kommentar

