Hvordan bli veganer, del 2: 9 argumenter for å være veganer

Vegetarkafeen The Plant i Exeter

Tips nr 2 for deg som vil bli veganer:  Lær deg så mange gode, saklige argumenter for veganisme som mulig. Du kommer til å havne i mange debatter med kjøttspisere, forhåpentligvis vil du gå seirende ut av dem.

  1. Etikk: Å bli veganer er et etisk valg. Det betyr at man har tenkt igjennom konsekvensene ens livsførsel og valg har for andre levende vesener og planeten vi bor på. Er det riktig å drepe andre levende vesener for å spise dem, når vi kan leve et godt liv på plantebasert kost? Er det at vi liker smaken av kjøtt god nok grunn til å drepe andre levende vesener?  Er det riktig å holde dyr i fangenskap og frata dem muligheten til å leve ut sine instinkter for at vi skal få luksusvarer som pelskåper? Er det riktig å avle fram egenskaper hos dyr som gjør dyrene helt avhengige av mennesker, eller som påfører dyrene lidelse? Er vaner og tradisjoner god nok grunn til å fortsette med en livsførsel som er direkte miljøfiendtlig?
  2. Miljø og bærekraft: Kjøttproduksjon står for en større andel av klimagassutslipper enn all transport, inkludert fly, til sammen. Kjøttproduksjon er også en av de viktigste årsakene til avskoging, jorderosjon, tap av biomangfold, og forurensing av grunnvann. Å produsere kjøtt krever også 5 ganger mer areal og 10 ganger mer vann enn å produsere soyaprotein. Dagens kjøttforbruk i Norge krever 1,5 ganger mer ressurser enn det som er tilgjengelig, mens det dyrkede areal på jorda pr i dag kan brødfø 33 milliarder veganere. Og man må være veganer for å kunne dra miljøkortet: en vegetarianer som drikker melk støtter fremdeles kjøttindistrien, fordi kyr må ha kalver for å produsere melk. Etter denne argumentrekken får du kanskje spørsmål om ikke du som veganer er et miljøsvin fordi du spiser soyaprodukter, og soya fører til nedhugging av regnskog og forurensing med sprøytemidler. Ja, flere steder blir regnskog hugget ned og mennesker fordrevet for å dyrke soya, men dette er soya som brukes til kraftfor i kjøttindiustrien. Kjøttetere har altså et høyere soyaforbruk enn veganere, og soyaen en kjøtteter spiser er mye mer problematisk miljømessig. The Guardian har laget denne bildereportasjen av miljøkonsekvensene av soyaproduksjon for kjøttindustrien. Soya som dyrkes for mennesker som oftest er økologisk, ikke-genmodifisert og kommer fra land som Østerrike, Tyskland og USA. Les mer om miljøaspekter ved veganisme i bloggen til Sara Mauland.
  3. Dyrevern: Er du veganer hele livet sparer du 1428 dyreliv (fisk ikke medregnet), eller ca 50 dyr pr år. Du sparer ikke bare dyrs liv, men du sparer også dyr for mye lidelse, som å måtte tilbringe hele livet sitt i små bur eller båser, ikke kunne leve ut sine instinkter, å bli øremerket, få nebbet klippet av, utsatt for mulesing, eller kastrering uten bedøvelse. Å fryse/stresse/bli klemt i hjel under transport til slakteriet, og slaktemetoder som ikke alltid sikrer en smertefri død (og nei, dette skjer ikke bare i USA). Du bidrar heller ikke til at dyr blir avlet frem med egenskaper som gjør at et naturlig liv er helt umulig, f.eks. kyllingraser med så store brystfileter at beina knekker under vekten.  Slagordet til kurasen Holstein sier vel alt: ”US registered Holstein for maximum profit”. Disse tingene blir ekstra problematiske når forskning nå viser at dyr også har ”menneskelige” følelser som frykt, stress, glede og empati.
  4. Helse: Kjøtt og animalsk protein er assosiert med høyere risiko for kreft, diabetes, hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk og nyresykdom. Et vegansk kosthold beskytter mot de samme sykdommene, og kan også gi lavere risiko for demens. Vegansk kost har også en gunstig effekt på kroniske sykdommer som revmatisk artritt. Veganere som har et adekvat inntak av kalsium har god beinhelse, mens et høyt inntak av animalsk protein gir tap av beinmasse og øker risikoen for lårhalsbrudd (1).
  5. Næringstetthet: Plantekost er rikt på antioksidanter, fytokjemikalier, plantesteroler, fiber, folat, mineraler og vitaminer, samtidig som det er kalorifattig. Du kan spise deg god og mett samtidig uten å telle kalorier. Veganere har ofte et høyere inntak av jern og kalsium enn omnivorer. Fullkorn, grønnsaker, nøtter, bær, soya, matvarer som et vegansk kosthold baserer seg på, er bevist å ha gunstige effekter på helsen (1).
  6. Prestasjon: Det er mange eksempler på atleter som presterer på høyt nivå, flere av disse mener de ble bedre av vegansk kosthold – en effekt som kalles the vegetarian edge.
    Til nå er det ingen vitenskaplige studier som har vist at vegetarianere/veganere presterer bedre enn omnivorer, men studier viser at de heller ikke presterer dårligere. Flere litteraturanalyser konkluderer med at vegetarisk/vegansk kosthold er å anbefale for utholdenhetsatleter fordi det med et slikt kosthold er lettere å møte anbefalt inntak for karbohydrater. Det er påvist et nært forhold mellom karbohydratinntak og prestasjon, dermed kan en slik omlegging være gunstig. Disse studiene påpeker også at et kosthold med et høyt innhold av antioksidanter reduserer oksidativt stress som følge av fysisk aktivitet, noe som igjen vil gi bedre restitusjon. Denne effekten kan ikke oppnås med kosttilskudd, man må få antioksidantene via grønnsaker, bær og frukt (2, 3).
  7. Diett/vektreduksjon: Studier viser konsekvent at veganere har lavere BMI og lavere forekomst av overvekt enn befolkningen generelt (1). Dette er selvsagt gunstig for helsen, men også for idrettsprestasjon, fordi lavere kroppsvekt gir lavere belastning på leddene, og fordi lavere kroppsvekt betyr at man bruker mindre energi for å forflytte seg.
  8. Spiritualitet/mental balanse: Forskning utført av psykologer ved University of Kent viser at man får en mer negativ holdning mot dyr når man spiser kjøtt. Man vet at man påfører et annet levende, bevisst vesen lidelse, og man er nødt til å rasjonalisere dette ovenfor seg selv ved å fornekte dyrs følelser og egenverdi. Man blir rett og slett snillere av å spise nøtter og grønnsaker. Ultraløper Scott Jurek forteller i et intervju at han oppnår mental balanse, og dermed klarer å prestere bedre i idretten sin, gjennom vegansk kosthold og yoga.
  9. Økonomi: Physicians Committee for Responsible Medicine har kommet opp med en løsning på USAs budsjettunderskudd. Å kutte i alle subsidier til kjøttindustrien og dens allierte. Å produsere animalsk mat er ressurssløsende og kostnadskrevende, og staten pøser på med subsidier for å sikre forbrukerne billig kjøtt og melk. I tillegg koster vår forkjærlighet for fjøsfett det offentlige penger på grunn av sykdommer, uførhet og dødsfall som kunne vært unngått. Den enkelte forbruker vil også kunne få bedre økonomi av å bli veganer. Linser, bønner og tofu er billig, og lokalt dyrkede grønnsaker og frukt likeså. Ja, soyamelk og lignende er dyrere enn morsmelk fra kuer, men jo flere som kjøper slike produkter jo billigere vil de bli.

Forslag til flere gode argumenter? Bruk gjerne kommentarfeltet under🙂

Referanser:

  1. American Dietetic Association (2009): Position of the American Dietetic Association: Vegetarian Diets. J Am diet Assoc. 2009; 109: 1266-1282
  2. David C Nieman (1988): Vegetarian dietary practise and endurance performance. Am J Clinical Nutr. 1988; 48: 754-61
  3. David C Nieman (1999): Physical fitness and vegetarian diets: is there a relation. Am J Clin Nutr. 1999; 70 (suppl): 570S-5S

6 thoughts on “Hvordan bli veganer, del 2: 9 argumenter for å være veganer

  1. Økonomi: Det er ikke bare på mat du sparer. Produkter i syntetisk skinn, tekstil eller acryl, polyester, rayon etc er stort sett billigere enn produkter i ekte skinn, kasjmir, merino, silke etc. Du kan selvfølgelig finne dyre luksusprodukter som er veganske også, men da må du handle på nett.

    1. Godt poeng. I tillegg blir det ikke så mange impulskjøp når en er veganer, verken av mat eller andre varer. En planlegger som regel kostholdet sitt for flere dager av gangen, og når man trenger nye sko o.l. sjekker man som regel på forhånd hvor man kan få tak i ting som er veganske.

      Mari

  2. Store ansamlinger av dyr som i industriellt husdyrhold gir større risiko for utvikling av farlige virus. I tillegg kommer evt. begrunnelse fra religion, dersom en er religiøs. Bibelen legitimerer jo egentlig ikke spising av dyr til vanlig, kun unntaksvis, men som ateist lar jeg kristne/jødiske/hinduistiske/buddistiske++ veganere ta seg av den.

    1. Hei Kine

      Godt poeng angående smitte i store dyreflokker. Virus og infeksjoner smitter lettere i store besetninger, og har lettere for å mutere. Dette gir igjen andre negative konsekvenser som at store mengder medisiner og antibiotika brukes for å bekjempe dyresykdommer. Rester av antibiotikaen finnes i større eller mindre mengder i animalsk mat, noe som igjen øker antall antibiotika-resistente bakteriestammer. Om noen år er kanskje antibiotika, en av de viktigste medisinske oppdagelsene noensinne, ubrukelig, bare fordi vi vil ha billig kjøtt.

      Vurderte å ta med religiøse grunner på lista over argumenter, men i likhet med deg er jeg ateist. Det pleier ikke å slå så godt an hvis jeg som ateist belærer f.eks. adventister om hvordan de skal praktisere religionen sin. Jeg valgte derfor å fokusere på helseaspekter og etikk. Når det er sagt, hvis jeg diskuterer veganisme med kristne/buddhister/hinduister pleier jeg alltid å stille noen «dumme» spørsmål om hva religionen deres sier om å spise kjøtt. Ofte må de da innrømme at de ikke praktiserer religionen sin til punkt og prikke.

      Takk for innspill🙂

      Mari

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s