Hvordan bli veganer, del 4: Strategi

4. Lag en strategi: Mitt råd er til blivende veganere er ofte å kutte ut animalske matvarer gradvis, mens du skaffer deg mer og mer kunnskap om et vegansk kosthold og lærer nye matlagingsteknikker og oppskrifter. Mange synes det er mye å sette seg inn i når en blir veganer, og for en del blir en vegansk livsstil et så stort prosjekt at at de gir opp før de en gang har prøvd. Og så er det de som prøver, men ikke klarer det. Opptil 75 % av alle som blir veganere/vegetarianere går tilbake til å spise kjøtt igjen, og flertallet av dem (over 50 %) oppgir at de fikk dårligere helse som hovedgrunn. Med en gradvis omlegging av kostholdet har du bedre tid til å sette deg inn i vegansk kosthold og livsstil, og sikre deg at du ikke bare kutter ut kjøttt og animalske produkter, men erstatter det med noe som gir tilsvarende næring. Dette gir også smaksløker og fordøyelse tid til å gradvis venne seg til det nye kostholdet.

For eksempel:

  1. Første uken i forvandlingen fra omnivor til veganer kutter du ut alt kjøtt, og erstatter det med tilsvarende vegetabilske produkter.   Mange som går tilbake til å spise kjøtt etter å ha prøvd seg som
    Foto: viana.com

    vegetarianere sier at de savnet smaken av kjøtt. En annen unnskyldning mange bruker er at det i sosiale sammenhenger ble for slitsomt å ikke kunne spise det samme som andre. Ved å bruke kjøtterstatninger fjerner man disse unnskyldningene.

    Animalsk produkt: Erstattes med:
    Kjøttdeig Veggie  mince
    Pølser, karbonader/burgere Soyapølser, soyaburgere
    Kjøttpålegg F.eks.Viana carpaccio
    Leverpostei Tartex postei
    Kylling (i wok/supper) Mock chicken
  2. Neste steg er å kutte ut all melk, meieriprodukter og egg. Prøv forskjellige typer plantemelk (soya, ris, havre, mandel osv), med eller uten smak/søtning, og se hva du liker best. Det anbefales å bruke produkter som er tilsatt kalsium, Vitamin D og B12, for å ikke få mangel på viktige næringsstoffer. De fleste meieriprodukter er enkle
    Foto: alpro.com

    å erstatte med tilsvarende vegetabilske produkter som smaker like godt (eller bedre). Det samme gjelder for majones.  Allergikokken.no har en oversikt over hvordan en kan erstatte egg i diverse oppskrifter. Det som er vanskeligst å erstatte er kanskje ost, utvalget i vegetabilsk ost er dårlig i Norge, og smaken så som så. Hvis du MÅ ha ost så sjekk produkttesten av vegansk ost i Vegetarbloggen. Mange finner også ut at livet er verdt å leve selv uten ost.

  3. Nå har du et vegansk kosthold, uten at du har behøvd å gi avkall på noe. Det tredje steget kan være at man begynne å eksperimentere med veganske ingredienser og nye plantebaserte oppskrifter. En del av kjøtterstatningene kan igjen erstattes med tofu, seitan, tempeh,
    Bok choi med rå rødbetekrem

    linser og bønner (prøv f eks å lage en pastasaus av tomater, løk, diverse krydder og røde linser). Gå på supermarkedet, torget, eller innvandrerbutikk og kjøp ingredienser du aldri har prøvd før. Bli kjent med nye smaker og matretter. Lær deg å tenke annerledes med tanke på sammensetningen av måltider; gi grønnsakene hovedrollen. Hent gjerne inspirasjon  fra land som tradisjonelt har hatt et plantebasert kosthold, som India, Thailand og Japan.

  4. Kostholdet er helvegansk, det som nå gjenstår er å veganisere badet og vaskerommet. Såper og kremer inneholder ofte animalsk fett og protein, sminke inneholder ofte bivoks (cera alba) og pigmenter fra knuste lus (karmin). Vaskemidler er ofte testet på dyr – selv det
    Se etter Vegan-logoen på produkter

    miljøvennlige merket Ecover bruker kaninblod og vannlopper for å  teste vaskemiddelet sitt. Se etter vegan-merket, eller sjekk om det står «no animal byproducts» og «no animal testing» på emballasjen. Hvis i tvil – send en epost til produsenten og spør. Du finner også produktguider på Norsk Vegetarforening og Norsk Vegansamfunns nettsider.

  5. Etter hvert som produkter du har av ull, lær, silke, dun etc slites ut erstatter du det med veganske produkter.

Hvis du har som nyttårsforsett å bli veganer vil denne tilnærmingen doble sjansene for suksess. Den britiske psykologen Richard Weissman har funnet ut at de som lykkes med nyttårsforsettene sine har følgende til felles:

  • De bestemmer seg for hva de skal ha som nyttårsforsett i god tid i forveien.
  • De bryter hovedmålet ned i flere konkrete delmål, og gir seg selv belønninger etter hvert som de når dem.
  • De informerer sine sosiale nettverk om den forestående livsstilsendringen
  • De ser ikke på glipper som en stor katastrofe, men som, nettopp, en glipp
  • De fokuserer på de positive aspektene ved livsstilsendringen.

For all del, dette er ikke den eneste måten å bli veganer på. Men uansett hvordan du gjør det; lag en plan.

Lykke til! Og som alltid, hvis du lurer på noe, eller har kommentarer, er det bare å bruke kommentarfeltet under.

Neste innlegg: Hvor(dan) kan man få hjelp til å sikre et optimalt vegansk kosthold?

3 thoughts on “Hvordan bli veganer, del 4: Strategi

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s