Godt nyttår! Dette kan du lese om på Vegancoaching i 2012:

Godt nyttår! Husk å spørre etter vegansk sprudlevin på polet.

Her er en oversikt over hva jeg har tenkt å skrive om i 2012 og når jeg har tenkt å skrive om det. Legg merke til at jeg  bruker uttrykket «tenkt å skrive om», ikke «skal». Når det gjelder de forskningsbaserte innleggene må jeg ta et lite forbehold om at jeg a) finner forskningsrapporter om temaet og b) har tid til å lese og systematisere disse. Jeg har en tendens til å prøve å lese all forskning som noensinne er publisert om temaer som jeg skal skrive om, slik at ingen skal kunne beskylde meg for kirsebærplukking, derfor tar det ofte en stund før jeg kommer til skrivefasen. En av veilederne mine på mastergraden beskrev meg en gang som et «detaljmonster»…

Januar 2012: Fokus på løping og produkter

  • Varm uten ull: produktguide til ullfritt superundertøy og andre nyttige plagg til vinterløping
  • Kompresjonstøy: produsentenes påstander versus forskningsresultater
  • Hvordan legge opp en treningsplan for løping?
  • Treningsplan for halv- og helmaraton i terreng
  • Styrketrening for løpere: treningsprogram
  • Vegan Runners: hvem, hva, hvor?
  • Løpsrapport fra Solastranden halvmaraton 28.01.

Februar 2012: Generelt om forskning

  • Hvordan lese forskningsrapporter, og hvor finner man dem?
  • Forskning på kosttilskudd: svakheter i metodikk
  • Hjelper kondisjonstrening mot forkjølelse?

Mars 2012: Løping og produkter (igjen)

  • 10 gode grunner for å begynne å løpe
  • Løping: kan det bli for mye av det gode? – Gjennomgang av forskning på maratonløping og helse
  • Flow
  • Veganske løpesko
  • Drikkesystemer
  • Hjemmetreningsutstyr
  • Løpsrapport fra CTS Sussex maraton 24.03.
  • Reisebrev fra Brighton: hoteller, shopping, kaféer og restauranter

April 2012: Fokus på ernæring

  • Vitamin D, B12, kalsium, sink, jod, omega3: gode kilder og siste nytt innen forskning
  • Kosttilskudd: gjennomgang av forskning på effekten av antioksidanttilskudd på helse/prestasjon
  • Trenger veganere/løpere proteintilskudd?
  • Soya – venn eller fiende? Gjennomgang av forskning på soyaprodukter og helse
  • Superfoods: hva sier forskningen?
  • Hva spiser veganere på fjelltur? Forslag til ukemeny.

Puh, kommer ikke til å ha fritidsproblemer i 2012 i hvert fall. Som du ser har jeg ikke planlagt lenger enn til april; hvis du har forslag til interessante temaer så skriv gjerne en kommentar. Jeg kommer også til å ta opp aktuelle saker, som nye forskningsrapporter om trening/ernæring som blir slått opp i media, kontroversielle saker, nye produkter som blir lansert, og temaer som tilfeldigvis fanger min interesse.

Har selvsagt planer om å skrive om lavkarbo, men tør ikke å komme med noen konkret dato for når. Skrev om Atkins og The Zone når jeg tok mastergraden i 2001/02, og har ca 250 forskningsrapporter fra den gangen liggende i en kasse. I løpet av de 10 årene siden jeg skrev oppgaven min har det blitt publisert et par tusen nye artikler om lavkarbo. Jeg kjenner mitt indre detaljmonster våkne til liv…

Godt nyttår! Husk: «Du kan tro at du kan, du kan tro at du ikke kan. I begge tilfeller vil du få rett.»

Advertisements

7 thoughts on “Godt nyttår! Dette kan du lese om på Vegancoaching i 2012:

  1. Mye spennende lesning her, Mari. Gleder meg. Håper du har hatt en fin nyttårsfeiring. Med januarstipendet skal jeg kjøpe meg gode løpesko (kanskje med din veiledning?) så blir det vegan runners for alle penga 🙂 Maraton er nok langt frem i tid, men en liten joggis rundt storhaug i ny og ne burde jeg får til 😉

    1. Godt nyttår Adele!

      Gleder meg til å se deg på Vegan Runners sine treninger. Det er intet krav om å løpe maraton, den aller viktigste funksjonen er at veganere skal kunne møtes og inspirere hverandre. Hvis du skal kjøpe løpesko anbefaler jeg å gå på Løplabbet. De som jobber der løper selv og har skikkelig peiling (er du medlem på et treningssenter, så sjekk om du får rabatt. Medlemmer av Turistforeningen får også rabatt der). De fleste løpesko er laget av syntetiske materialer, men limet de bruker kan av og til være animalsk. Vegan Runners UK har kontaktet de fleste firmaer og laget en oversikt over hvilke merker som er ok (bl.a. Saucony, Mizuno og Brooks er veganske). Noen merker har ikke svart dem, så de kan være veganske, men det er ikke 100 % sikkert. Oversikten finner du her http://www.veganrunners.org.uk/articles/vegan_running_shoes_and_trainers_1398.html. Som regel er det ikke bare en sko som er riktig for din fot, så forhåpentligvis kan du finne en sko som både er riktig for deg og vegansk.

      Lykke til, og håper vi sees snart 🙂

      Mari

  2. Jeg gleder meg veldig til å komme igang. Blitt mye stillesitting nå i jula. Da skal jeg finlese guiden og komme meg på Løplabbet. Vi er medlemmer i turistforeningen, så da får vi forhåpentlig vis slått av noen kroner der.
    Takk for svar! 🙂 Vi sees nok før du vet ordet av det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s