Hvordan forbli veganer: 5 tips

Foto: cafepress.com

Dette innlegget står ikke på planen for januar, men jeg tenkte det kunne være fint å følge opp «hvordan bli veganer»-serien med et innlegg om hvordan en skal forbli veganer. Jeg har truffet flere ferske veganere denne uken (yay!), og holder fingrene krysset for at de lykkes. Her er noen tips som kanskje gjør livet som veganer litt lettere:

1. Involver venner og familie: informer dem om livsstilsendringen din, og si fra om hva valget ditt innebærer for dem. Skal du f eks ta med egen mat i familieselskaper, spise hjemme før du går ut, eller forventer du at de skal servere deg noe når du kommer på besøk?

Gi veganske kokebøker i gave, gjerne bøker du selv har i bokhylla og bruker. Min erfaring er at dette blir godt mottatt; da vet de at du blir fornøyd hvis de serverer deg en rett fra kokeboka du har gitt dem, og ditt besøk blir mindre stressende. Hvem vet, kanskje mottakeren inspireres til å spise mer vegetarmat ellers også?

Veganmisjonens kokebok kom ut i 2011.

2. Skaff deg et vegan-nettverk. Finn andre veganere i nærmiljøet ditt, bli med i vegangrupper på Facebook, finn blogger du kan følge, og bli gjerne medlem av Norsk Vegansamfunn. En entusiastisk og aktiv Facebook-gruppe kan være en fantastisk ressurs når det gjelder å finne veganske produkter, oppskrifter og annen informasjon.

3. Lær deg å lage mat, hvis du ikke kan det fra før. Som veganer i Norge er det vanskelig å leve godt på ferdigmat, det er rett og slett for få produkter tilgjengelig. Et slikt kosthold vil også bli både dyrt og ensformig. Å lage mat fra bunnen er verken så tidkrevende eller vanskelig som mange tror. Finn noen gode blogger og kokebøker, og sett i gang. Vips så har du en ny hobby! (Nå har det også kommet en Iphone App, Go Vegan, med kokebokforfatteren Sarah Kramer)

4. Lær å bake! For mange av oss er desserter og kaker den største fristelsen og det største avkallet. Å lære seg å bake er nyttig for veganere av 3 grunner: En, et liv uten kake ikke er verdt å leve, og å kunne nyte en skikkelig god cupcake/brownie/(sett inn favorittsøtsaken din her) innimellom hindrer frafall. To, å fore venner og kollegaer med nydelig vegansk bakverk er en god måte å reklamere for veganisme på; det viser at vi ikke bare lever på gress og salatblader. Tre, vi veganere gjør faktisk en aktiv innsats for å minimere menneskets skadevirkning på jorda, og vi gir også avkall på en del ting. Vi fortjener en belønning for strevet vårt innimellom!

 Vegetarbloggen har masse kake- og cupcakeoppskrifter (og jeg kan skrive under på at cupcakes-ene er knallgode), og bloggen Veganeren må jeg rett og slett holde meg unna, det er så mange fristelser der (Cathrine har laget veganske versjon av snop som Snickers, Smil, mintkaker, Dajm med mer).

Denne boka er et must for veganske søtmomser. Foto: amazon.com

5. Planlegging. En vegansk livsstil krever planlegging. En kan ikke alltid stole på at man finner ting man kan spise på butikken, kafé eller på bensinstasjonen når man er i farta. Du bør i hvert fall planlegge dag for dag, og ha gjerne lagere med nødproviant her og der (knekkebrød og peanøttsmør stående på jobben, noen energibarer eller poser med frukt og nøttemiks i veska osv). Selv foretrekker jeg å planlegge for en uke om gangen. Da er det lettere å sikre at jeg spiser variert, at jeg får brukt ingrediensene jeg kjøper, jeg slipper å lure på hva en skal ha til middag i en travel hverdag, og det blir også billigere når jeg handler for en hel uke av gangen.

Skal du ut å reise, på julebord, eller bo på hotell bør du også gjøre litt forarbeid. Sjekk nettsiden happycow.net, her finner du veganske og vegan-vennlige kaféer, restauranter, butikker med mer. Skal du på restaurant eller hotell så ta kontakt på forhånd og høre om de kan lage veganmat. Gi gjerne konkrete tips om hva du kan/ønsker å spise. Sjekk ved ankomst at de har husket på din spesialbestilling. Erfaringsmessig kan en aldri gi for mange påminnelser!

Lykke til!

6 thoughts on “Hvordan forbli veganer: 5 tips

  1. Veldig viktig!! Det er så trist med eksveganere som «syns det ble for slitsomt» (da mener jo jeg at du ikke har prøvd, eller at du ikke har vært helhjertet med i det for de rette grunnene, for så vanskelig er det jammenmeg ikke. Jeg syns det er ganske så lett igrunn).

    Nå er jo ikke jeg så fersk lenger da, men syns likevel det var godt å se at jeg har gjort alle sjekkpunktene her. 🙂

    1. Enig med deg Hege, det ikke er så kjempevanskelig. I hvert fall ikke nå, har merket stor forskjell i produktutvalget og bevisstheten rundt veganisme bare på de tre årene siden jeg ble veganer.

      Da er vi to som har testet strategien jeg foreslår og hatt suksess :-). For meg fungerte strategien med opplysningsarbeid ovenfor venner og familie veldig bra. Jeg tror mange av de negative reaksjonene en får som veganer bunner i usikkerhet og mangel på kunnskap, familien og vennene kan f.eks. være redd for at du som veganer ikke kan/vil være med på sosiale sammenkomster mer.

      Mari

  2. Flott blogginnlegg! Tror nok det er mange som føler seg fryktelig rådville i vegan-jungelen, og føler at de må overleve på epler og bananer. Husker selv då eg ble vegetarianer som 15-åring, og spiste tomatsuppe eller taco om hverandre i ukesvis, før eg bega meg ut på skikkelig matlaging.

    1. Hei May Lis

      Jeg ble vegetarianer når jeg var 16, og kunne lite om ernæring. Foreldrene mine sa at det var greit jeg ble vegetarianer, men da måtte jeg lage min egen middag. Levde for det meste på proteinfrie grønnsaksupper, ostesmørbrød, og pasta med tomatsaus. Et under at jeg ikke endte opp med mangelsykdommer. Glad for at jeg flyttet til Storbritannia som 19-åring, ellers hadde jeg kanskje gitt opp. Også glad for at jeg gjorde grundig research når jeg ble veganer. Litt forarbeid lønner seg i lengden. Og det er jo like lettvint å lage et skikkelig måltid som det er å slenge en grandis i ovnen. Når Sara og jeg var på fjelltur i fjor så var det måltidet som tok lengst tid å forberede, og som også var det minst delikate, Real Turmat vegansk gryterett.

      Mari

Legg igjen en kommentar

