Smoothie – en perfekt restitusjonsdrikk

Smoothie-ingredienser venter på sin tur i blenderen

I følge treningsplanen min skulle jeg løpe 60 min i dag, med minimum 6 bakkeløp a 1 min. Egentlig stod dette på planen i går, men av ymse grunner måtte løpeturen utsettes. Turen ble litt kortere enn planlagt også, men jeg klarte i det minste de 6 bakkene 🙂

Vel hjemme var det første jeg gjorde å lage meg en smoothie, et fast rituale mellom tøying og dusjing etter løpeturer. Smoothier er genialt, man får i seg væske, vitaminer, antioksidanter, karbohydrater, og opptil flere av de 5 om dagen på en enkel måte. Jeg pleier også å tilsette protein for optimal restitusjon. I tillegg smaker det godt. Mine smoothier pleier å bestå av et tilfeldig utvalg fra fruktfatet, det jeg har av juice og/eller soyayogurt i kjøleskapet, og en spiseskje eller to med proteinpulver. Har aldri smakt en vond smoothie, i hvert fall ikke som jeg kommer på, men noen ganger blir resultatet ekstra godt, kanskje til og med så godt at en får lyst til å blogge om det.  Som i dag:

  • 1 liten banan
  • 1 rød appelsin
  • 1,25 dl ananasjuice
  • 2,5 ss soyayogurt naturell
  • 1 ss proteinpulver med nøytral smak (jeg brukte soya)

Smaken ble frisk og sommerlig, og fargen en delikat lys oransjerosa. Definitivt en ny favoritt.

4 thoughts on “Smoothie – en perfekt restitusjonsdrikk

  1. Nam! Takk for nyttig innlegg om restitusjonsdrikk etter trening. Jeg drikker generelt himla mye smoothie, kanskje spesielt etter å ha løpt.
    Hvilket vegansk proteinpulver anbefaler du?

    1. Akkurat nå har jeg hempprotein og soyaprotein stående i kjøkkenskapet. Har prøvd forskjellige typer, og har ikke merket noen forskjell i hvordan jeg får restituert meg. Merker imidlertid veldig godt forskjell på å bruke proteinpulver kontra å ikke bruke det, restituerer meg definitivt bedre med litt ekstra protein. Har hørt at en kan få luft i magen av erteprotein, men har ikke brukt denne typen selv (og det frister ikke så mye etter den «produktanmeldelsen»). Soyaprotein er nok det billigste og er lett fordøyelig, men hempprotein inneholder jo andre næringsstoffer i tillegg til proteinet; jern, omega3 mm. Bruker du mye soyaprodukter ellers i kostholdet ditt vil jeg kanskje anbefale at du bruker en annen type proteinpulver for å få variasjon i kosten. Finn det du og lommeboken din liker best 🙂

      Mari

Legg igjen en kommentar

