Hvor mange par løpesko trenger man – egentlig?

For et par år siden leste jeg en reportasje i Dagens Næringsliv om folk med altoppslukende hobbyer. Et av intervjuobjektene var lidenskaplig opptatt av løping, og enda mer opptatt av løpesko. Stolt viste han fram en bilfri garasje som rommet ca 200 par, alle i mer eller mindre aktiv tjeneste. Jeg syntes det hørtes helt ekstremt ut den gangen, men nå er jeg kanskje på vei ned samme gate som den fyren…

For et par uker siden måtte jeg ha nye mengdetreningssko, pga akutt utstyrssvikt før et løp. I går kom enda et par i hus. Ikke fordi jeg trengte å erstatte et utslitt par, men fordi jeg hadde avdekket et nytt behov. Jeg presenterer herved min skosamling, og vil under redegjøre for hva slags og hvor mange par med sko du trenger.

New Balance 1080 V2

New Balance 1080 V2: Det nyeste paret, kjøpt med tanke på trening på tredemølle. Har sneket meg til å bruke uteskoene mine på tredemøllen til nå, med påfølgende dårlig samvittighet. Som ansatt på treningssenteret bør jo jeg gå foran med et godt eksempel. Jeg forklarer hvorfor en ikke skal bruke utesko på tredemølle lenger nede.
Denne modellen har en lavere hæl enn det jeg er vant til å løpe med, slik at en løper mer på forfoten. Jeg har lenge lurt på om denne typen sko er kompatibel med dobbeltsidig hallux valgus

Adidas Salvation 3

Adidas Salvation 3: Mine mengdetreningssko, som jeg bruker når jeg skal løpe 10km+. Disse skoene er egentlig beregnet på overpronasjon og gir derfor mye støtte til foten, noe jeg har behov for på lengre turer når musklene i leggene og føttene blir slitne.

Foto: http://www.saucony.com

Saucony Jazz:  Lette og nøytrale, men likevel med god støtte og demping. Jeg bruker disse til kortere turer og intervalltrening,og er nå i gang med å slite ut par nr fem. Dessverre hørte jeg nylig fra velinformerte kilder (betjeningen på Løplabbet) at Jazz går ut av produksjon, så jeg må finne meg en ny favoritt. På den andre siden gir det en unnskyldning til å leke seg med ”shoe advisor”-funksjonen til f.eks.Brooks og Saucony.

Actionbilde av mine Adidas Riot

Adidas Supernova Riot: Terrengsko.

Så, hvor mange par trenger en egentlig, og hvor ofte bør en kjøpe nye?

Det siste først: Tommelfingerregelen er at et par med sko holder ca 1000 km, eller 100 treningstimer. En gjennomsnittlig mosjonist vil derfor trenge nye sko en gang i året. Det kan være at skoene er modne for utskifting selv om de ikke ser utslitte ut. Jo mer skoene er brukt, jo dårligere blir nemlig støtdempingen. Etter ca 100 timers bruk er støtdempingen redusert med 50 % (dette i følge et foredrag av en produktutvikler fra Nike i 2001). NB! Dette gjelder for en normalvektig person. En tung person kan ha behov for å skifte sko oftere.

Og så det første. Hvor mange par sko du trenger kommer an på flere faktorer, for eksempel;

hvor mange ganger i uka du løper:

Hvis du løper 1-2 ganger pr uke er det sannsynligvis nok å ha ett par løpesko. Løper du flere ganger i uka, eller flere dager på rad, bør du ha flere par sko å veksle mellom. Hvis du har løpt flere dager på rad har du kanskje kjent at beina kjennes ekstra tunge ut, og at leggmuskulaturen er sliten? Det er ikke sikkert at det bare er akkumulert muskeltrøtthet du kjenner. Det kan også være skoene som er litt ”døde”. Etter at du har brukt skoene på en tur er støtdempingen nemlig litt redusert fordi det støtdempende materialet er presset sammen. Etter noen dagers pause vil støtdempingen være normal igjen. Av samme grunn bør du ikke bruke løpeskoene dine som fritidssko. Jeg har også hørt at støtdempingen blir dårligere når skoene er våte. Uansett om dette stemmer eller ei, så vil du få en mye behageligere løpeopplevelse hvis du starter turen med tørre sko.

– hvor stor variasjon du har i treningen:

Hvis du alltid løper den samme løypa og distansen kan et par sko være nok. Introduserer du mer variasjon treningen din vil du antakeligvis oppdage at skoene dine ikke er like gode til alt. De skoene som er gode på korte turer gir kanskje ikke nok støtte eller demping på lengre løpeturer, mens sko som er gode på langturer blir tunge og klumpete under intervalltrening eller bakkeløp.

-hvorvidt du trener bare ute, bare inne, eller begge deler:

Trener du både ute og inne bør du ha separate par til utendørs- og innendørsbruk. Ikke fordi sko laget for å løpe på grus/asfalt ikke kan brukes på en tredemølle, men fordi det ikke er bra for tredemøllen at en bruker utesko. Det vil alltid sitte en del småstein og sand i sålen som dunkes løs når du løper, blir sugd inn i maskineriet, og bidrar til å slite ut de innvendige delene. Jo mer sand og støv som finnes i miljøet rundt en tredemølle, jo mer slitasje. Løper du på innendørs bane vil du også unngå mange konflikter med driftspersonalet om du stiller med rene sko.

-hvilke underlag du løper på:

Stort sett går det greit å bruke de samme skoene på asfalt og grus, men løper du på stier/ i terreng bør du ha sko laget for dette formålet. Terrengsko har mer mønster i sålen for bedre grep, og er som regel kraftigere enn asfaltsko for å gi foten støtte og beskyttelse. Noen har pigger, som er bra hvis du skal bruke dem i skogen, men ikke hvis du også skal bruke dem i steinete terreng.

– klima:

Hvis du bor på et sted med lange perioder med hardpakket snø og/eller is på veiene om vinteren, og du ikke har lyst til å tilbringe hele vinteren på en tredemølle, bør du investere i et par sko med pigger i sålen. Terrengsko med pigger kan ha en dobbel funksjon som sko til vinterføre. Omvendt kan piggsko beregnet på vinterbruk (som Icebug) brukes på skogsstier om sommeren. Det går også an å få satt pigger inn i sålen på et par vanlige joggesko (helst et par gamle sko, siden piggene er en permanent tilføyelse).

Konklusjonen er altså at hvis du løper mer enn to ganger i uken bør du ha flere sko å veksle mellom. En  sko kan være perfekt for deg på korte turer men fungere dårligere på langturer, og vice versa. Om du trenger flere enn to par avhenger av hvor mye du trener og hva slags underlag du løper på.

Det høres kanskje ut som om dette vil bli dyrt, men når du veksler mellom ulike sko vil levetiden til hvert par forlenges. Ulike sko til ulike formål vil også gjøre løpeopplevelsene dine enda bedre, og kanskje til og med forhindre skader.

Til slutt, noen bilder å sikle over:

Saucony Progrid Kinivara 2. Foto: http://www.saucony.com
Saucony ProGrid Mirage 2. Foto: http://www.saucony.com
Advertisements

6 thoughts on “Hvor mange par løpesko trenger man – egentlig?

  1. Hehe, jeg drømte i natt at jeg plutselig ble skikkelig opptatt av å løpe. Tok det veldig seriøst og kjøpte dyre sko. Når jeg kom hjem var skoene plutselig i skinn og jeg ble helt fortvilet (går tydeligvis ikke an å bytte varer i drømmer).

    1. Hei Hege

      Håper at du er sanndrømt mht det første, men ikke det siste. Jeg har kommet hjem med nye løpesko en gang eller to, og så nesten fått panikk fordi jeg glemte å sjekke i butikken om de inneholdt lær. Heldigvis er det veldig sjelden at moderne løpesko er laget av lær, det er helst skoene beregnet på fritidsbruk en bør være obs på.

      Mari 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s