Vinterbekledning

Hvordan kler du deg hvis du kikker ut og du ser dette: snø på bakken, regn i lufta, vind, og truende skyer på horisonten?

Jeg begynte på dette innlegget for en ukes tid siden, men så virket det som om våren hadde kommet og gjort dette temaet uaktuelt for nå, så jeg skrinla det. Full snøstorm forrige helg fikk meg til å ombestemme meg igjen. Nå kan du kanskje også gjøre et kupp eller to i butikkene, og dermed forberede deg på neste kuldesesong for en rimelig penge.

Hvordan skal en veganer holde varmen på løpeturer om vinteren? Veganere unngår ull, og ull er jo det eneste som duger. Eller…? Jeg skal ikke gå i detalj om hvorfor veganere ikke bruker ull her. For å si det veldig kort, veganere er imot all utbytting av dyr. For mer utfyllende informasjon anbefaler jeg disse nettsidene/bloggene:

Onegreenplanet
A case of me
Norsk vegetarforening

Siden jeg de siste to årene har meldt meg på løp som går om våren har jeg vært nødt til å løpe hele vinteren. Takket være diverse innkjøp har det gått greit å trene utendørs, til tross for fjorårets usedvanlig kalde vinter. Her er mine anbefalinger for vinterbekledning:

Craft zero halsvarmer i black/lava, og Mizuno Breath Thermo supertrøye

Hode/hals:En halsvarmer er det mest anvendelige plagget, siden den kan brukes både som skjerf, lue, pannebånd med mer. Min favoritt er Craft zero halsvarmer, som varmer godt til tross ekstremt tynt stoff. I det siste har jeg også brukt bambus-halsvarmer fra BAM, og har holdt varmen selv i snøstorm.

Peak Performance lue i akryl med fleecefôr, Buff med refleks, Kari Traa butterfly supertrøye,rund hals, Saucony Vizipro jakke med LED-lys (2010)

Er det ekstra kaldt bruker jeg en tettsittende strikkelue i akryl med fleecefôr i kombinasjon med halsvarmer.

Hender: Skaff deg løpehansker. De fleste kles- og skoprodusentene har dette i sin kolleksjon. De bør være tynne nok til at du kan trykke på knappene på pulsklokken og få tak i ting i jakkelommene uten å ta dem av.

Overkropp:En god langermet supertrøye som transporterer fuktighet bortfra huden bør utgjøre det innerste laget. Hvis det er veldig kaldt anbefales en tynn fleecejakke/-genser som lag nummer to, og en lett vindtett og vannavstøtende jakke ytterst. På mildere dager går det som regel greit med bare en supertrøye under jakken, eventuelt i kombinasjon med en fleecevest.

Ullfrie supertrøyer jeg har testet ut er:

  • Craft Zero/zero extreme: Har flere Craft supertrøyer, noen zero og noen zero extreme. Zero skal holde deg varm i kjølig til kaldt vær, mens zero extreme er beregnet på kalde dager. For å være helt kjenner jeg ikke forskjell på dem, men jeg er godt fornøyd med begge varianter. De kjennes faktisk litt varme ut når jeg tar dem på, til tross for at de er svært tynne. De gir også god bevegelsesfrihet og har ingen ubehagelige sømmer (NB: har kun prøvd crew neck). Har brukt dem mye, og har ikke lagt merke til ubehagelig lukt ennå.
  • Kari Traa butterfly: Litt små i størrelsene, og til tross for god lengde i livet har de en tendens til å gli opp over hoftene med mindre man stapper dem nedi tightsen. Polo-varianten kjennes litt stram ut i halsen. I fjor vinter mente at de kun hadde en svettetransporterende funksjon, men så prøvde jeg å trene med en langermet butterfly-trøye om sommeren og skiftet brått mening. Denne sesongen har jeg brukt dem både på fjellturer og til vinterløping, og har holdt varmen godt. Plusspoeng for pene farger.
  • Helly Hansen: Har to av disse med Moods of Norway traktor- og cocktailmotiv, og motivet var nok hovedgrunnen til at jeg skaffet meg eksemplar nr 2. Trøyen er behagelig å ha på, men det har satt seg en merkelig lukt i stoffet, til tross for at det skal være behandlet for å hindre bakterievekst og svettelukt. Disse trøyene (og stillongsen) er litt små i størrelsen.

Alle de tre overnevnte variantene fungerer bra i typiske vestlandske vintertemperaturer, dvs -5 til +10 grader. Blir det kaldere enn dette, eller hvis været er ekstra surt, finner jeg fram denne:

  • Mizuno Breath Thermo 1/2 zip: materialet disse er laget av skal visstnok produsere varme når fuktighet transporteres gjennom stoffet. Jeg var først en smule skeptisk, men etter å ha testet den på flere turer ble jeg overbevist. Litt liten i størrelsen og noe kort i lengden (2010-modell), men ellers behagelig.

OBS: Alle disse merkene produserer også superundertøy som inneholder ull, så les merkelappen nøye før du kjøper.

Følte meg til tider litt usynlig i mørket, derfor skaffet jeg meg en knalloransj Saucony Vizipro jakke med LED-lys. ikke så pen, men du synes godt i landskapet! Adidas supernova riot brushed tights på beina + BAM sokker med tykk såle.

Bein: Beina har vært hovedproblemet for meg om vinteren; jeg har en tendens til å bli kald og stiv i musklene på baksiden av låret, og har derfor vært på jakt etter den perfekte vintertightsen. Jeg er mest fornøyd med adidas supernova riot brushed tights med climawarm teknologi. Innsiden av stoffet er børstet for en fleecefor-lignende effekt. Hvis alle adidas-tightsene mine er våte (ligger de i skittentøyet graver jeg dem fram og bruker dem en gang til), eller hvis det kraftig vind, bruker jeg Craft Performance Run Wind Tights. Denne tightsen har et windstopper-materiale ytterst, og er derfor tykkere og mer vannavstøtende enn andre tights. Den har også noe en løsere passform som kan minne om 60-talls skibukser. På grunn av noen kraftige sømmer på innsiden av låret bruker jeg helst disse med en stillongs under (samme merkene og seriene som supertrøyene som er omtalt over), derfor egner de seg best når det er ekstra kaldt. I overgangen mellom de kalde og de varme årstidene bruker jeg en Pearl Izumi vintertights, men denne synes jeg er i tynneste laget når det er skikkelig kaldt. Hvis du ikke liker å løpe med tights kan en vanlig treningsbukse (helst vindtett) med stillongs under være et alternativ.

Føtter: I ekstremkulden i fjor (for oss vestlendinger er det når det blir -10 eller kaldere) ble jeg veldig stiv i akillesene, og måtte flere ganger avbryte løpeturer fordi jeg fryktet skade. Løsningen ble Mizuno Breath Thermo sokker. Det virker imidlertid som om Mizuno ikke har brukt like mye tid på designet som på utviklingen av materialet. Passformen er dårlig; de er løse rundt foten og hælen, men svært stramme rundt leggen (kanskje det er bevisst for å gi kompresjonseffekt?). De har også en kraftig søm over tåpartiet, og dermed høy risiko for gnagsår. I tillegg har det gått hull på tærne i samtlige strømper etter bare 2-3 løpeturer. Med en pris på nærmere 300 kr pr par bør en kunne forvente mer slitestyrke.
I år har jeg også tatt i bruk BAM bambussokker med tykk såle. Sålen isolerer og varmer godt, stoffet er så mykt at sømmene ikke irriterer, og jeg har heller ikke merket noe stivhet i akillesen med disse. Skal definitivt kjøpe flere!

Husk at du helst skal fryse litt når du begynner på løpeturen. Er du god og varm når du begynner vil du bli for varm i løpet av kort tid. Det er også lurt å kle seg lagvis og ha ytterplagg med glidelåser, da kan du regulere temperaturen hvis nødvendig ved å kle av/på deg eller åpne glidelåsene.

For flere tips og produktanbefalinger om løpetøy anbefaler jeg bloggen What I wore (on my run), som er skrevet at en løper som jobber i sportsbutikk. På denne bloggen finner du også en svært god guide til hvordan du skal ta vare på utstyret ditt for at det skal vare og ikke lukte alt for vondt.

Da gjenstår det bare å si god tur!

3 thoughts on “Vinterbekledning

Legg igjen en kommentar

