Koffein og smoothies, nok en gang

Kaffe – like bra som en løpetur? (foto: Sara)

Runner’s World liker tydeligvis også kaffe, smoothies, og kombinasjonen av kaffe og smoothies (koffein  bedrer restitusjonen etter trening, som jeg skrev om i dette innlegget).  Her er en ny veganisert koffeinholdig smoothieoppskrift, basert på en oppskrift fra Runner’s World:

Krønsjy koffeinsmoothie:

1/2 kopp kaffe (1,25 dl)
1/2 kopp soyamelk (vanilje eller blå alpro anbefales)
1 banan (frossen eller fersk)
2 ss hele mandler
2 ts kakaopulver (helst raw)

Hiv alt i blenderen og trykk på knappen. Denne smoothien gir koffein (øker prestasjon og restitusjon), kalium fra bananen (viktig for væskebalanse og elektriske impulser), antioksidanter fra kakaoen, og sunt fett fra mandlene.

Et nytt studie som er omtalt i Science Daily har oppdaget at i forbindelse med trening skjer det modifikasjoner i muskelcellenes DNA som reprogrammerer muskelen til å tilpasse seg treningen. De samme endringene så forskerne når de eksponerte isolerte muskler for koffein.  Det er derfor fristende å trekke konklusjonen at koffein i forbindelse med trening gir økt treningseffekt (eller at man innimellom kan ta en kaffekopp i stedet for å trene). Det kommer nok et nytt og lengre innlegg om koffein og trening snart, når jeg får lest meg opp på den nyeste forskningen på området.

Før det skal jeg kose meg noen dager i Brighton, med kafébesøk, shopping og løping.

Kilder:

Cell Press (2012, March 6). Exercise and caffeine change your DNA in the same way, study suggests. ScienceDaily. Retrieved March 21, 2012, from http://www.sciencedaily.com­ /releases/2012/03/120306131254.htm
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s