Løpeturer, fridager og kollektivtransport (en liten utblåsning)

Image
Solastranden – fattigfolk og hippier uten bil uønsket?

Denne bloggposten begynte som en kommentar til dette innlegget på søsteren min sin blogg om livet på venstresiden i Stavanger. Men, kommentaren ble bare lenger og lenger, til jeg fant ut at det kanskje var bedre å skrive et eget blogginnlegg.  Dermed endte jeg opp med å blogge om kollektivtilbudet i Stavangerområdet her på Vegancoaching. Jeg har egentlig sagt at når jeg vil skrive om politikk så skal jeg gjesteblogge hos Sara, men dette innlegget handler litt om trening og folkehelse også, så da velger jeg å publisere det her.

Jeg sitter og prøver å planlegge en tur i morgen – jeg vil ut å løpe i terrenget et eller annet sted. Problemet er bare at jeg ikke har bil (har aldri tatt lappen), og det går jo nesten ikke busser noen steder på søndager og helligdager. Ta for eksempel Solastranden – et kjempebra startsted for løpeturer på stranda. Herfra og sørover har en ca 7 mil med Jærstrender å boltre seg på. Buss nr 9 til Tananger/Sola går imidlertid kun til Risavika på søndager… ???? Jeg vil tro at det er ganske få som drar til Risavika på en søndag (hvis Risavika har attraksjoner som jeg ikke vet om så bruk gjerne kommentarfeltet til å opplyse meg), men mange av oss som bor i Stavanger og ikke har bil kan sikkert tenke seg å gå en tur på Solastranda. Tungeneset fyr da? Nei, buss nr 28 til Randaberg og Mekjarvik (hvor det begynner en tursti, såvidt jeg har forstått) har kun 3-4 avganger på søndager, og alle er ganske sent på dagen (du må dra halv tre og returnere i syvtiden om kvelden). Har tidligere sjekket kollektivforbindelsene med tanke på å gå opp til Månafossen, men dit (til Eikjeskog) går det kun busser i ukedagene, og da må en reise opp på ettermiddagen og returnere morgenen etter, og det går selvsagt ingen busser i skoleferiene. Med andre ord, er du avhengig av kollektivtransport har du begrensede muligheter til å komme deg ut til de fleste av Jærstrendene eller opp i heia uten at du tar deg fri fra jobben midt i uka. Søndager må du holde deg i byen, strendene og fjellene er for dem som kjører bil.

Er det andre enn meg som synes slike bussruter er helt hull i hodet? Særlig med tanke på følgende fakta:

  • Bare 20 % av befolkningen oppfyller minimumskravet for å kunne kalles fysisk aktive  (driver fysisk aktivitet tilsvarende moderat gange i snitt 30 min pr dag)
  • Fysisk inaktivitet er en viktigere årsak til for tidlig død og sykdom enn fedme, røyking og diabetes TIL SAMMEN (i tillegg ville mange tilfeller av fedme og diabetes vært unngått i en mer aktiv befolkning)
  • Å gå tur er den desidert mest populære formen for fysisk aktivitet i alle aldersgrupper, og særlig blant eldre
  • I 2007 hadde 45 % av de som trener en gang i måneden eller mer vært ute på en joggetur i løpet av de siste 12 månedene, mens hele 87 % hadde gått tur. Disse aktivitetene økte også i popularitet fra 2004 til 2007.
  • Stavanger er med i Framtidens Byer og har forpliktet seg til å kutte CO2-utslippene sine med 20 % innen 2020 (kilder: SSB, Helsedirektoratet)

Å gå tur er altså det norske folks favorittaktivitet når vi skal være fysisk aktive, men vi går ikke tur ofte eller langt nok. I lys av dette burde det jo heller gått ekstra busser ut til Sola på søndager og fridager, og ruta burde vært endret slik at 9-eren på søndager går helt ned til Solastranden, ikke bare til Risavika. Det samme burde gjelde for bussruter til andre turområder. Da hadde man tilrettelagt for at flere kunne besøke attraktive turmål uten å bidra til bilkøer og CO2-utslipp. De ekstra utgiftene man får på kollektivtransport sparer man antakeligvis inn andre steder, f.eks. på færre sykehusinnleggelser og mindre behov for å drifte store parkeringsplasser ved de populære turmålene. Tankegangen bak kollektivtilbudet synes imidlertid å være at buss er kun et transportmiddel skoleelever og arbeidstakere bruker for å komme seg til og fra skole og jobb mandag-fredag.

Løsningen i morgen blir nok enten å sykle eller ta flybussen ut til Sola (vi som ikke har bil får lov til å fly i helgene). Jeg skal prøve meg på strekningen Solastranden-Vigdel retur, en tur Stavanger Turistforening har satt opp som en dagstur til høsten. De skriver at det er en tur som tar ca 3,5 timer å gå, med andre ord en fin distanse for en litt lang løpetur (antakeligvis mellom 15 og 20 km).

Heldigvis er ikke alle Jærstrendene eller fjelltopper helt utilgjengelige for oss som prøver å leve miljøvennlig. I går løp jeg en ekte strandhalvmaraton sammen med Sara, og jeg planlegger å bruke fridagene i mai og juni til å ta meg så mange løpeturer på stier langs sjøen eller i heiene som mulig. En guide til de beste løypene og hvordan en skal ta seg dit på miljøvennlig måte er under utarbeidelse.

10 thoughts on “Løpeturer, fridager og kollektivtransport (en liten utblåsning)

  1. Oi, jeg ante ikke at det var sånn. Det er jo helt latterlig at det ikke går buss til solastranden om søndager – det er jo da folk flest går på tur. Wow!

    Og dette gjorde meg målløs: «Bare 20 % av befolkningen oppfyller minimumskravet for å kunne kalles fysisk aktive (driver fysisk aktivitet tilsvarende moderat gange i snitt 30 min pr dag)»
    Altså.. minimumskravet er jo helt latterlig lite, og fremdeles er det bare 20 % av befolkningen som oppfyller den? Jeg er jammen glad jeg er blant de 20 prosentene. Tenk å regnes for fysisk inaktiv da!

    Gleder meg til guiden din, selv om jeg jo går mest i turområdene rundt her jeg bor. Solastranden hørtes veldig fristende ut akkurat nå merker jeg, men jobben kaller.

    Ha en fin søndag!

    1. Helt enig med deg det er sjokkerende hvor mange som er inaktive, særlig med tanke på hvor lite som skal til. Vi må slutte å tilrettelegge for inaktivitet, og heller tilrettelegge for aktivitet.

      Mari

  2. Problemet er vel også at mens fylkeskommunen betaler for kollektivtransport, så er det ikke lenger fylkeskommunen som drifter sykehusene, så innsparingene vil ikke merkes for dem som har utgiftene. Sånn går det når man innfører markedsøkonomiske prinsipper for samfunnsnyttige tjenester – ting henger ikke lenger sammen. Men er helt enig i at det burde gått «turbusser» til populære friområder på søndagene. Hvorfor i all verden har vi gratis buss til Ikea, men ikke til Solastranden?

  3. Det er virkelig skremmende hvor dårlig det busstilbudet var!! Jeg er litt i samme båt (buss?) som deg, har ikke lappen og har ingen planer om å skaffe meg den heller. Dermed er jeg helt avhengig av bussen eller å bli kjørt av noen (noe jeg anser som sløsing av diesel og co2).

    Det er nesten rart at så få som 20% av befolkningen er fysisk aktive!! Tilogmed mine foreldre, som jeg ikke vil regne som særlig aktive, får 30-45 minutter tur med hunden hver kveld!

    1. Det hjelper å ha hund! Husker ikke de nøyaktige tallene, men det er mange flere hundeeiere som oppfyller minimumskravet til fysisk aktivitete enn i resten av befolkningen. Tror jeg har sett noe statistikk som viser at hundeeiere har noe lavere BMI en de uten hund også.

      Mari

      1. Ja, det har jeg lett for å tro! Hvis man har hund, MÅ man ut flere ganger om dagen. Man har ikke noe valg, uansett om det er snøstorm eller stekende sol ute.

  4. Veldig bra innlegg! Jeg har ikke lappen, men det har Jørund, og for oss har det blitt lettere etter at vi ble med i bilkollektiv. Men fortsatt reiser vi mest kollektivt. Syns sjelden bussen frister innen byens grenser heller, men det har jo den heldige konsekvens at det er mer effektivt å sykle. For min del i alle fall – for de fleste fører det vel heller til at de tar bilen.

Legg igjen en kommentar

