Hvordan lykkes som veganer utenfor hjemmets fire vegger

Har du fått kommentaren ”jeg skulle gjerne vært veganer selv, jeg spiser nesten bare vegetarmat hjemme, men på jobben/skolen/kurs/reiser/[sett inn din favorittunnskyldning her] er det så vanskelig”? Mitt svar er at det ikke er vanskelig, det bare krever planlegging. 

Når man er hjemmefra befinner man seg på kjøtteternes domene (enn så lenge), og det er ikke alltid det er veganmat å oppdrive. Skal man da gå sulten, eller glemme prinsippene sine og spise det som er tilgjengelig? Med noen enkle forberedelser slipper man i det hele tatt å ta stilling til dette spørsmålet, og du vil antakeligvis spare penger i samme slengen. Speidernes motto ”alltid beredt”, samt ordtaket ”failing to plan is planning to fail”, er i grunnen to gode leveregler for veganere.

Selv skulle jeg være i Stavanger Konserthus hele dagen både lørdag og søndag denne helgen, på de fem avslutningsseremoniene for humanistisk konfirmasjon i Stavanger. Det var bestilt inn mat, inkludert vegansk mat. Erfaringen min med catret vegansk mat er imidlertid at den ikke alltid er vegansk (har de virkelig giddet å kjøpe inn spesialmargarin for å lage den ene sandwichen til deg, eller har de bare brukt vanlig margarin?) eller næringsmessig balansert (flere enn meg som har fått sandwicher bestående av to skiver hvitt brød med et salatblad mellom?). I vesken min hadde jeg derfor med meg dette:

Nødproviant/snacks

Tingene på bildet er det jeg ofte tar med meg når jeg skal på kurs eller møter, eller hvis jeg er på reisefot. Dadler, soyayogurt, bananer, og energibarer er både næringsrikt, mettende, og praktisk å ta med seg (med mindre du skal ta fly, dropp i så fall yogurten), og krever heller ikke noe kokkelering. Du bare hiver det i veska på vei ut døra. Andre ting som egner seg godt som mellommåltider eller nødproviant er:

  • Nøtter
  • Frukt og nøtteblanding.
  • Sandwicher med peanøttsmør
  • Oppkuttede grønnsaker (gjerne i kombinasjon med hummus)
  • Raw food energikuler.
  • Hjemmelagede muffins.

Lag din egen frukt- og nøtteblanding, så kan du bruke dine favorittsmaker, eller velge ingredienser ut i fra hvilke næringsstoffer du ønsker. Ferdige blandinger er dyre, og inneholder ofte salt og mindre sunne oljer som soya- eller palmeolje. Energikuler er fort gjort å lage, og du kan lage en stor mengde når du har tid og  ha stående i kjøleskapet eller fryse ned. Under finner du oppskriften på to av mine favoritter. Muffins er også forholdsvis fort gjort å lage selv, og kan bli ganske sunne hvis du bruker næringsrike ingredienser som sammalt mel, havregryn, rapsolje, tørket eller fersk frukt/bær, revne gulrøtter eller squash, og nøtter og frø. De kan også fryses, og tiner i løpet av en time eller to.

Nylagde cashew- og limekuler. Oppskrift under. Her er det brukt kokosmel i stedet for kokosmasse, det var det jeg hadde i skapet.

Energikuler med cashewnøtter og lime

2 dl cashewnøtter (naturell)
1 dl rosiner
1 ss lime- elle sitronsaft
revet skall av 1 økologisk lime
1-2 ss kokosmasse

Ha alle ingrediensene untatt kokosmassen i en kjøkkenmaskin og kjør til en marsipanaktig masse. Trilles til kuler på størrelse med valnøtter og rulles i kokosmassen. Holdbare opptil en uke i tett beholder i kjøleskapet.

Energikuler med dadler og fiken

½ dl solsikkefrø
½ dl rosiner
4 dadler
5 tørkede fiken
6 tørkede aprikoser
Ekstra solsikkefrø til dekorasjon

Solsikkefrøene grovhakkes først i kjøkkenmaskin. Tilsett den tørkede frukten og kjør til en jevn masse. Trilles til kuler og rulles i solsikkefrø. Holdbare opptil en uke i lukket beholder i kjøleskap.

Disse oppskriftene er fra boka Raw food for livet  (dansk utgave) av Erica Palmcrantz og Irmela Lilja. Begge oppskriftene gir ca 10-12 kuler. To kuler er en passe porsjon som snack/mellommåltid.

Lag gjerne din egen variant. Kanskje du har gjort det allerede? Jeg tar gjerne i mot tips om nye varianter som smaker og metter godt. Bruk kommentarfeltet under hvis du er villig til å dele din favorittoppskrift, eller har andre gode tips.

10 thoughts on “Hvordan lykkes som veganer utenfor hjemmets fire vegger

  1. Supre tips! Adrian har jo vært i konserthuset og spilt på disse konfirmasjonene, og kom lykkelig hjem med veganske sandwicher 😀
    Han er veganer hjemme og vegetarianer ute enn så lenge. Håper han snart innser at det går fint å være veganer ute også..
    Takk for fristende og smarte oppskrifter!

    1. Var det din Adrian som var i konserthuset? Han er superflink :-). Vi er utrolig heldige som har så dyktige folk som stiller opp for oss.

      De på kontoret til Human-Etisk forbund er tydeligvis godt oppdratt etter hvert. Nå bestiller de alltid inn vegansk mat til alle arrangementer,helt uoppfordret. Jeg tar likevel alltid med meg sikringskost, forlater aldri huset uten en clif bar i veska.

  2. Så himla bra at du skriver om dette, Mari! Jeg reiser en del, både i jobbsammenheng og privat regi, og det krever litt planlegging, men det går som oftest veldig greit (selv om også jeg har opplevd å få servert begredelig mat ved en del anledninger…). Bildet som viser din nødproviant/snacks er til forveksling lik min, forresten 😀

  3. Kjempefine tips!
    Jeg pleier alltid å ha en Clif bar liggende i veska/sekken. Veldig greit! Slenger også ofte med en banan eller to og et eple. Et tips er forresten å ha yoghurten i en egen boks eller plastpose. Jeg hadde nemlig med meg en yoghurt i veska en gang. Da jeg skulle ta den opp innså jeg at det var gått hull på den da hele veska var full i yoghurt hehe 🙂

  4. Jeg syns korte flyreiser etter hvert går ganske greit, selv om du ikke får varm vegansk mat på flyplassene får du alltid kjøpt juice, smoothie, fersk frukt og nøtteblandinger, samt kaffe med soyamelk. Kunne fint levd på det en uke…

    Min unnskyldning før for å ikke være vegetarianer før var at det var så stress med reiser og seminarer og sånt (og med mange verv i norske organisasjoner blir det mye reising i løpet av et år). Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg var så teit. Ja, du må si fra på forhånd, men det løser seg stort sett helt fint.

    Min nødproviant i dag: banan, eple og Organic Raw Food Bar.

Legg igjen en kommentar

