Currere, ergo crustum (løp, deretter kake)

Motivational poster lånt fra Runner’s World. Han som har laget den har skrevet  følgende oppfordring: «I encourage you to share this «poster,» and future ones, as much as humanly possible.» Så da gjør jeg det

I forrige innlegg om sportsernæringsprodukter nevnte jeg at enkelte av clif shots-ene minnet meg om kakeglasur. Dette var også noe som Vegan Runners trekløveret pratet om i målområdet etter CTS Sussex (mens vi spiste smaksprøvene vi hadde fått fra Clif Bar sin salgsrep). Vi var enige om at det kunne vært gøy å  lage cupcakes med glasur av energigelé og ha som restitusjonsmåltid etter et løp eller en hard treningsøkt. De fleste cupcakesoppskrifter egner seg imidlertid ikke til dette formålet, ettersom de inneholder store mengder fett. Jo mer fett et måltid inneholder, jo lenger tid tar det før magesekken tømmes og næringsstoffene kan tas opp i blodet (det er i tynntarmen at næringsstoffene fra maten absorberes). Etter fysisk anstrengelse er det om å gjøre å få næringsstoffene til muskelcellene så raskt som mulig for optimal restitusjon. Tilfeldigvis kom jeg over en oppskrift som jeg tror vil fungere bra mens jeg egentlig var på jakt etter en oppskrift til 17. mai.

Low-fat vanilla recovery cupcakes (12 stk)

1/2 kopp/1,25 dl soyayogurt (naturell)
1,5 dl soyamelk (gjerne med vaniljesmak)
5 ss eplesaus/eplesyltetøy (uten tilsatt sukker/redusert sukker)
2 ss rapsolje
1,5 dl sukker
1,5 ts vaniljeekstrakt
2,5 dl hvetemel
0,5 dl proteinpulver (f.eks. hemp- eller risprotein, gjerne med vaniljesmak)
2 ss maisennamel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1/4 ts salt

6 porsjonspakker energigelé
Evt frisk frukt


Forvarm ovnen til 180 °C og sett cupcakesformer av papir i et muffinsbrett. Rør sammen alle de våte ingrediensene. Bland deretter inn de tørre ingrediensene. Fyll hver form 2/3 full, og stek i 22-25 minutter. Avkjøles på rist.

Like før servering/fortæring smører du ut en halv pakke energigelé på toppen av hver cupcake. Du kan eventuelt toppe med litt frisk frukt hvis du har anledning til det. Forslag til toppinger/kombinasjoner er:

  • Clif shot razz + friske bringebær
  • Clif shot citrus + kiwi
  • Clif shot mocha- eller sjokolade

Har ikke bakt disse selv ennå, men når jeg en gang gjør det skal jeg selvsagt poste et bilde og en liten rapport. I mellomtiden, her er et bilde av noen helt andre cupcakes jeg bakte nylig:

Rosewater pistacchio cupcake (laget etter oppskrift fra boken «Vegan cupcakes take over the world)

Oppskriften til mine restitusjonscupcakes er inspirert av en oppskrift i boken «Vegan cupcakes take over the world» av Isa Chandra Moskowitz og Terry Hope Romano. Originaloppskriften heter Sexy Low-Fat Vanilla Cupcakes.

4 thoughts on “Currere, ergo crustum (løp, deretter kake)

  1. Jeg hadde håpet at konklusjonen skulle bli at disse skulle testes på løpeturen vår i dag. Neste gang kanskje?

  2. Hohoho !!!

    Jeg visste forresten ikke dette: «Jo mer fett et måltid inneholder, jo lenger tid tar det før magesekken tømmes og næringsstoffene kan tas opp i blodet»… hahaha, FAIL på lavkarbo da!

    1. I følge boken «Ernæringslære» av Nes et al tar det f.eks. 5-6 timer før magesekken tømmes når du spiser bacon og røkt laks. Forklarer hvorfor du føler deg mett på lavkarbo, men hvis du har trent hardt trenger du næring raskt for å bygge deg opp igjen.

Legg igjen en kommentar

