Veganske solkremer: en subjektiv produktguide

Fra venstre: L’Occitane Buriti do Pará SPF 30, Green People Sun Lotion SPF 30, Lavera Family Sun Spray SPF 15, Alba Botanica Hawaiian coconut dry oil SPF 15.

I solkremer finnes det to ulike typer beskyttelse mot UV-stråler; kjemisk og fysiske filtre. Kjemiske filtere trenger ned i huden og stopper solstrålene ved en kjemisk prosess. Enkelte med sensitiv hud kan reagere allergisk på slike kjemiske filtre. Fysiske UV-filtre består av sinkoksyd, jernoksyd eller titaniumoksyd som legger seg utenpå huden og fysisk blokkerer og reflekterer UV-strålene. Disse solkremene kan ofte være vanskelige å få smurt utover, og vil gi et hvitt belegg utenpå huden, men det er mindre fare for allergiske reaksjoner. De fleste veganske solkremer som jeg har funnet benytter fysisk filter.

Green People Sun Lotion SPF 15: solkrem med mineralfilter. Beskytter både mot UVA- og UVB-stråler. Denne kremen er ganske tykk, konsistensen kan nesten minne om leire, og den er derfor vanskelig å få smurt utover. Siden det er titaniumdioksyd som beskytter deg mot UV-strålene så etterlater den en hvit hinne på huden. Jeg brukte den på en ferie for et par år siden, og på bildene ser jeg helt kritthvit ut. Vanskelig å få av. Brukte denne kremen på en fjelltur, og klarte ikke å vaske den av med bading i kaldt fjellvann, men endte med hvite striper på armer og bein. Et annet irritasjonsmoment med denne solkremen var at den kun selges i stor tube, og derfor tok en del plass og veide en del i sekken på tur, i tillegg til at det er vanskelig å få brukt den opp i løpet av en norsk sommer. Denne solkremen gjør imidlertid jobben sin, jeg ble ikke brent.

L’Occitane Buriti do Pará SPF 30: Mineralfilter (titaniumdioksyd). Første påføring gikk helt fint, men når jeg skulle ta på mer etter at en del krem hadde blitt gnidd av i forbindelse med bading og klesskift var det  som om den klumpet seg. Den inneholder maisstivelse, og klumpene som oppstod kunne minne om melklumper. Kremen er litt gulaktig på farge, og kanskje derfor ble ikke huden veldig hvit av denne kremen, men på den annen side fikk jeg flekker på alle bikinier, vesker og klær jeg hadde på meg. På lyse stoffer oppstod gulaktige flekker, på mørke stoffer ble det gråhvite flekker. Disse forsvant etter hvert i vask, men var likevel irriterende. Ble ikke brent, så den gjorde jobben.

Lavera Family Sun Spray SPF 15/30: Beskytter både mot UVA og UVB. Mineralfilter, så denne kremen gjør også huden hvit, og det er det fare for flekker på klær og tekstiler. Kommer på pumpesprayflaske og har mer flytende konsistens enn de som er nevnt over, derfor var den lettere å påføre. Hvis du lurer på hva som er forskjellen på varianten som heter ”kids” og den vanlige, så er det at ”kids” er tilsatt grønnfarge. Jeg har fortsatt grønne flekker på veggene på badet mitt fra i fjor sommer etter litt uforsiktig spraying.

Alba Botanica Hawaiian coconut dry oil, SPF 15: Kjemisk filter. Beskytter både mot UVA og UVB. Siden den inneholder olje vil huden se blank ut og være litt klissete etter påføring, men den setter ikke flekker på klærne. Lukter godt men ganske sterkt av kokos, vanilje og tropiske blomster. Bruker du denne solsprayen kan du droppe parfyme. Jeg elsker kokos, så for meg var dette et pluss, og det virket også som om andre likte lukten (var innom Deli de Luca etter å ha tatt den på, og han som stod i kassen bemerket at jeg luktet kake). Det kjentes også ut som om den tilførte huden mye fuktighet, så bodylotion er kanskje også overflødig. Den satt godt på under trening med moderat-høy intensitet/svetting i solen, men tålte ikke bading i saltvann like godt. Kjøpt på iHerb, veldig rimelig ($ 6,86 for 133 ml). Kjekk størrelse på flasken, lett å ta med seg i vesken/sekken. Min favoritt så langt, kommer til å kjøpe et par flasker til neste gang jeg handler på iHerb (hvis du vil kjøpe denne på iHerb og du ikke har handlet på dette nettstedet før så oppgi rabattkode VEH743 Du vil da få $5 i avslag på første bestilling).

Les om flere veganske solkremer på onegreenplanet.org

Les også Kreftforeningens solkremtips.

Har du funnet en vegansk solkrem du liker? Bruk gjerne kommentarfeltet for å tipse.

5 thoughts on “Veganske solkremer: en subjektiv produktguide

  1. Takk for guide🙂 da vet jeg hvilke jeg ikke skal bruke penger på. Jeg er så lei av kremer som klumper seg ved andre påføring, eller de som blir feite og blanke på huden – eller begge deler!

    Har bestilt en ny en fra iHerb som jeg håper gjør susen. Merket er Mychelle i alle fall. Spent!

  2. bestiller ofte fra iherb jeg, men har enda ikke funnet en jeg liker godt. holder meg til standard norske til jeg finner en som funker,men håper på å finne en bedre.

    1. Av en eller annen grunn havnet kommentaren din i spam-filteret, så den ikke før nå. Jeg håper også å finne en god vegansk solkrem som selges i Norge, men har nå testet alle de som selges her hvor jeg bor, og er ikke fornøyd med noen av dem. Hvis jeg finner en på iHerb jeg er kjempefornøyd med skal jeg prøve å få en butikk her til å ta den inn.

  3. Nytting innlegg! Jeg har samme erfaring med den fra GP. Prøvde den for noen år siden, men den var jo helt umulig å få smurt utover.
    Den fra Alba Botanica hørtes jo fin ut, særlig siden jeg elsker kokoslukt🙂

Legg igjen en kommentar

