Planlegging, planlegging, planlegging

Image
Sengen min slik den ser ut nesten hver fredag kveld – dekket av kokebøker.

For litt over en måned siden skrev jeg om at det krever planlegging å lykkes som veganer når man er i farta. Det er lettere å være veganer hjemme hos seg selv hvor veganske råvarer, frukt, grønt, nøtter og frø alltid er tilgjengelig, og man vet nøyaktig hva hvert måltid inneholder. Jeg vil allikevel påstå at det også krever planlegging å lykkes som veganer innenfor hjemmets fire vegger, i hvert fall om man skal ha et sunt, balansert kosthold. En klassisk feil mange vegetarianere og veganere gjør er å ha et ensidig kosthold basert på bare noen få matvarer eller retter. Dette har kanskje særlig tendens til å skje i travle perioder, når man ikke har energi eller tid til å være kreativ på kjøkkenet. Planlegging, planlegging, planlegging bør være mantraet til alle veganere (og alle andre som prøver å spise sunt i en travel hverdag, det at man ikke utelukker noen matvarer fra dietten sin betyr ikke nødvendigvis at man har et balansert kosthold). Dette er også holdningen til ernæringsekspertene:

It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes. Position of the American Dietetic Association: Vegetarian Diets (2009).

Som vanlig på en fredags kveld/lørdag morgen sitter jeg her med sengen full av kokebøker, og med PC, penn og papir ved siden av meg, og planlegger den kommende ukens meny.
Middagen er det viktigste for meg å planlegge, men hvis jeg synes at kostholdet mitt de foregående ukene ikke har vært helt optimalt, eller hvis jeg er matlei, setter jeg også opp hva jeg skal spise til frokost og som mellommåltider. Noen ganger tar jeg utgangspunkt i råvarer jeg har lyst til å bruke, f.eks. grønnsaker som nettopp har kommet i sesong, andre ganger bare leser jeg oppskrifter på måfå og velger noen som høres fristende ut. Siden jeg er singel og bor alene bestemmer jeg meg ofte for 2-3 retter først, og så prøver jeg å finne andre oppskrifter som inneholder noen av de samme råvarene. På denne måten prøver jeg å unngå at jeg måtte kaste matvarer fordi jeg ikke får brukt dem opp. Etterpå fordeler jeg oppskriftene på ukedagene, slik at jeg på de dagene hvor jeg kommer sent hjem fra jobb eller har møter/trening/løp skal lage ting som går kjapt, mens jeg setter opp de mer tidkrevende rettene på dager hvor jeg har god tid. Middagsrester fra den ene dagen blir lunsj neste dag.
Når jeg skriver ned alle middagene og lunsjene jeg skal ha i løpet av uken oppdager jeg ofte mangler i planen min, f.eks. at proteinkilden i hvert måltid er tofu eller linser, eller at mange av middagene jeg har planlagt vil gi lite protein. I så fall bytter jeg ut noen av rettene, eller jeg legger til småretter eller desserter som vil gi mer av de næringsstoffene det er for lite av (f.eks. en salat med bønner/linser, eller en tofu-basert dessert for å øke proteininnholdet). Til slutt sjekker jeg ingrediensene i oppskriftene opp mot hva jeg har i skuffer og skap, og skriver handleliste. Som nevnt tidligere planlegger jeg som regel ikke frokostene eller mellommåltidene, så lenge jeg passer på å ha musli, plantemelk, nøtter, chiafrø, tørket frukt, havregryn, peanøttsmør, bananer og annen frisk frukt, frosne bær, og soyayogurt i huset har jeg mange alternativer til kjappe og sunne frokoster og mellommåltider.
Lørdag er handledagen, jeg har en fast runde som inkluderer et par internasjonale butikker, torget, økologisk supermarked, og et lavpris supermarked. Hvis jeg ikke har fått tak i alt jeg trenger tar jeg til slutt turen innom Meny. Hvis det fremdeles er noen ingredienser som mangler, eller hvis det er noe som bør kjøpes senere i uken på grunn av lav holdbarhet, noterer jeg det på planen.
Når jeg kommer sent hjem fra jobb, eller har dårlig tid på grunn av møter, løp, eller trening på kvelden er det bare å kikke på planen for å se hva jeg skal lage, finne ingrediensene i skuffer og skap og sette i gang. Vips, en stressfaktor mindre i en travel hverdag, og sjansene for å skippe et måltid eller ta seg en brødskive i stedet for middag reduseres betraktelig. Jeg slipper også å gå rundt som en zombie på supermarkedet om kveldene, mens kjeks og potetgull sniker seg oppi handlekurven på uforklarlig vis.

Jeg påstår ikke at dette er den eneste rette måten å gjøre det på, men for meg har det å planlegge menyen for en hel uke om gangen gitt meg bedre tid på hverdagene, gjort kostholdet mitt mer balansert og variert, og jeg har også spart mye penger på det. Det beste er allikevel alle de fantastiske nye rettene og smakene jeg har oppdaget fordi jeg hele tiden prøver nye oppskrifter.

Planlegger du kostholdet ditt for flere dager om gangen? Hva er dine erfaringer?

Kommer snart: eksempel på ukemeny med sunn hurtigmat (inkludert oppskrifter)

10 thoughts on “Planlegging, planlegging, planlegging

  1. Supert innlegg, Mari! Du aner ikke hvor godt jeg kjenner meg igjen i dette (selv om jeg må innrømme at jeg ikke er fullt så detaljert som deg i planleggingen). Jeg pleier å sette meg ned med en drøss kokebøker (akkurat nå arbeider jeg meg systematisk gjennom isa Chandra Moskowitz’ Apetite for Reduction) og skriver meny for den kommende uka, og en handeliste basert på menyen. Først og fremst notererer jeg hva jeg skal ha til middag, men jeg skriver også ned hva jeg har lyst til å bake/lage av desserter den kommende uka (oh, did I say that out loud?). I ukedagene tar jeg ofte med middagsrester som lunsj på jobb, eller lager klar en salat kvelden før. Og jeg føler meg frisk og fin og opplagt, så jeg (liker å tro at jeg) har noenlunde kontroll på vegansk ernæring 🙂

    1. Haha, jeg pleier også å planlegge desserter/baking/snacks. Har vært litt dårlig på desserter og baking i det siste. Elsker desserter som inneholder grønnsaker (avocado, søtpotet og lignende) – da kan jeg jo spise med god samvittighet ;-). Har laget en del bananis i det siste (banan- og peanøttisen på Vegetarbloggen ruler, og jeg har funnet ut at hvit sjokolade er enda bedre enn mørk oppi). Når bærsesongen begynner for fullt skal jeg prøve så mange oppskrifter som jeg rekker fra boka Raw Cakes. Gleder meg 🙂

  2. Wow!! Tusen takk, dette var skikkelig hjelpsomt! 😀 Er nok ganske dårlig til å planlegge lang tid i forveien, men har som regel peiling på hva jeg skal spise dagen etter. Jeg bor derimot hjemme hos foreldrene mine som har ansvaret for å kjøpe inn matvarer og det gjør at jeg er ganske slapp med å skrive handleliste…

    1. Bra at du synes det var hjelpsomt, det er jo poenget med denne bloggen 🙂

      Du planlegger i hvert fall litt i forkant, det er bedre enn ingenting. Det verste er å vente til du blir sulten, og så prøve å komme på noe å spise. Man tar sjelden fornuftige avgjørelser på lavt blodsukker. Du kan vel også komme med innspill til foreldrene dine om hva de skal handle?

      Jeg planlegger for en hel uke om gangen er fordi jeg da kan ta en stor handlerunde. Jo oftere man er på butikken, jo mer penger bruker man. Det er jo alltid noe som er på tilbud/frister/nytt og spennende etc.

  3. Utrolig bra innlegg! Jeg er elendig på å planlegge hva jeg skal spise. Frokost er aldri noe problem, men de andre måltiden kan bli litt «litt-av-hvert». Gleder meg til ukemenyen 🙂

    1. Takk for hyggelig tilbakemelding 🙂

      Planen kommer i løpet av de neste 48 timene. Sånn, da har jeg gitt meg selv en deadline (har så mange halvferdige innlegg liggende nå, jeg trenger deadliner for å få gjort ting)

  4. Oi, for et fint innlegg! Du inspirerer meg på så mange måter gjennom bloggen din :-).. Per i dag så har jeg ikke noen plan for menyene fra uke til uke, men har likevel kommet inn i en god sirkel hvor jeg spiser ganske variert og sunt med mye rå frukt. Tror mye av det er pga at jeg har begynt å logge maten min i cronometer, og der er det greit å følge med på hva jeg har spist og hva jeg eventuelt burde spise mer eller mindre av 🙂

    Gleder meg veldig til å se ukemenyen!

    1. Kjekt å høre at du blir inspirert Hege. Jeg blir inspirert av din blogg også (har dessverre ikke hatt tid til å lese og kommentere så mye i det siste).

      Å logge hva man spiser er lurt å gjøre innimellom, der må jeg skjerpe meg. Jeg legger av og til inn en typisk dag i dataprogrammet Mat på data for å sjekke om jeg får det jeg trenger, men lenge siden sist nå. Jeg tar kroppsanalyse også av og til, og tenker at så lenge jeg orker å trene masse, løpe maraton, og jeg ser på kroppsanalysen at muskelmassen er stabil/øker, så gjør jeg sannsynligvis ting riktig.

      Med så mye frukt og grønt som du til enhver tid har i huset, så er det vel lett for deg å spise sunt :-). De bildene du legger ut av frukthjørnet ditt er jo fantastiske!

Legg igjen en kommentar

