15 grunner til å begynne å løpe

Nok en motivational poster fra Runner’s World.

Denne bloggen har til nå hatt stort fokus på løping. Hvorfor? Her får du svarene:

  1. Løping forbrenner mest kalorier i forhold til tid: Det har vært vanlig å si at man forbrenner samme energimengde når man går og løper, så lenge distansen er den samme. Dette stemmer imidlertid ikke, løping er mer energikrevende enn å gå (Hall et al, 2004). Løping er dermed ikke bare mer tidseffektivt enn å gå tur, du forbrenner også mer energi per meter du forflytter deg.
  2. Bedre mental helse: svært mange vitenskaplige studier har vist en positiv effekt av aerob trening (utholdenhetstrening) på mental helse. For mild depresjon er trening mer effektivt som behandling enn piller. Veldig mange løpere vil også fortelle deg at en av hovedgrunnene til at de løper er å bli kvitt stress og oppnå mentalt velvære. Evolusjonen har også sørget for innebygde belønningssystemer som trigges når vi er i bevegelse – når vi driver fysisk aktivitet over tid frigis endorfiner i hjernen og vi får en følelse av velvære. Før var disse belønningene nødvendige for at våre forfedre skulle gidde å sanke og jakte på mat, nå er de nødvendige for å få oss opp av sofaen slik at vi unngår å dø av livsstilssykdommer.
  3. Flow: Mange løpere vil fortelle deg at de opplever en nesten transelignende tilstand mens de løper: alt bare klikker – både kropp og hjerne fungerer optimalt, tiden fyker av gårde, og man føler et intenst velvære. På fagspråket (idrettspsykologi) kalles dette ”flow”, og det er enighet om at tilstanden oppnås lettest under rytmiske, repetetive aktiviteter. Har man opplevd flow er det mer sannsynlig at man vil forbinde fysisk aktivitet med positive følelser, og dermed er det lettere å opprettholde en aktiv livsstil.
  4. Tilgjengelighet: løping kan gjøres nesten hvor som helst; på fortauene i bygater, i turløyper, på stranda, på stier i terrenget, eller totalt offroad. Du tar på deg treningstøyet, åpner ytterdøra, og setter i gang.
  5. Lave utstyrskrav(kremt!): Det sies at du bare trenger gode sko og
    Erfarne løpere har som regel litt høyere utstyrskrav enn ferskingene. Egne rosa sko til konkurranser f.eks. (foto og skoeierskap: Sara)

    behagelig tøy. Erfaringsmessig kan litt mer utstyr gi en bedre løpeopplevelse, øke motivasjonen og fjerne mange unnskyldninger. Løper du flere ganger i uken, eller på forskjellige underlag, kan det være en god ide å investere i et ekstra par sko. Duppeditter som pulsklokker eller gps-klokker gjør det lettere å følge med på om formen blir bedre. Om høsten og vinteren vil bekledning som en vindtett jakke, varme tights, og hansker gjøre løpeturene mer behagelige, og dermed fjerne dårlig vær/kulde fra lista over gyldige grunner til å ikke trene. Mange har dessuten erfart at når motivasjonen daler litt så kan et par snaisne shorts eller en t-skjorte i en frisk farge hjelpe på humøret og treningsiveren.  For å komme i gang trenger du imidlertid først og fremst et par gode sko, resten kan du skaffe deg etter hvert som behovet melder seg.

  6. Sterkere beinbygning i beina: Når skjelettet utsettes for belastning reagerer kroppen med å styrke beinbygningen, akkurat som at musklene blir sterkere av tunge løft. Når en løper er det imidlertid kun skjelettet i beina som blir sterkere, så husk å trene styrke for overkroppen for å styrke beinbygningen i armer og skuldre.
  7. Beskytter mot forkjølelse? Et studie som ble publisert i 2011 konkluderte med at hyppig kondisjonstrening (5 ganger pr uke) beskytter mot forkjølelse. Dette studiet fikk mye oppmerksomhet, ettersom man tidligere har ment det motsatte, at hyppig og hard utholdenhetstrening gjør en mer utsatt for luftveisinfeksjoner. Jeg tror ikke dette studiet er godt nok til å motbevise alle tidligere studier og teorier på dette området, jeg kommer til å diskutere det i et eget innlegg når jeg får tid.
  8. Mindre risiko for hjerteinfarkt: Et dansk studie som fulgte 5000 danske menn over 30 år slo fast at menn med lav kondisjon som jobber mye (>45 timer pr uke) har større risiko for å dø av hjerteinfarkt enn de som har normal arbeidstid. De som hadde god kondisjon hadde ikke forhøyet risiko, utholdenhetstrening ser ut til å beskytte en mot de negative helsekonsekvensene av lange arbeidsdager (Holtermann et al, 2010). Har du en viktig og krevende jobb bør du derfor investere i et par løpesko.
  9. God kondis gir lavere risiko for ryggproblemer: Allerede på 80-tallet var det et norsk studie som slo fast at menn med god kondisjon har lavere risiko for ryggsmerter enn de med dårlig kondisjon (studiet ligger nederst i en kasse med papirer fra studietiden, men hvis noen er spesielt interesserte kan jeg grave det fram). Flere nyere studier har bekreftet dette funnet; rekrutter med dårlig kondisjon og lav muskulær utholdenhet har større risiko for å få ryggproblemer i løpet av millitærtjenesten, det samme gjelder politimenn (Taanila et al, 2012, Heneweer et al, 2011). Kondisjonstrening i behandlingen av ryggsmerter gjør at en takler smertene bedre, får bedre humør, bruker mindre smertestillende, blir sjeldnere henvist til fysioterapi, har større sannsynlighet for å være i jobb, og har lavere selvopplevd grad av funksjonshemming enn de som ikke trener (Sculco et al, 2001, Mannion et al, 2001).
  10. Transport: Ikke tid til å trene? Løp til eller fra jobben et par ganger i uken. Du sparer tid, og er frisk og opplagt når du kommer på jobb/får stresset ned og energi på vei hjem.
  11. Sightseeing:På ferie? Ta en løpetur for å bli kjent med stedet. Du får dekket et større område og dermed sett mer enn hvis du går, og det er mindre sannsynlig at du lar deg friste til å kjøpe usunn snacks
    Eksempel på løping som sightseeing/opplevelse

    underveis (har aldri prøvd å løpe og spise iskrem eller kake samtidig, hvis noen har gjort det vil jeg gjerne ha et referat).

  12. Opplevelser: Løpeturer kan føre deg til steder du ikke ville oppsøkt ellers, det kan være en ny løperute i nærmiljøet, eller deltakelse i et løp som gir deg en unnskyldning til å besøke et eksotisk reisemål. Det kan også være magiske øyeblikk som en soloppgang, et rådyr på stien, eller utsikten fra toppen av en bratt bakke.
  13. Fellesskap:treffer du en annen løper er det lett å få i gang en samtale, og du kan snakke om ting som andre ikke gidder å diskutere med deg (løperuter, duppeditter, treningsmetoder, løp, sko, ernæring osv). Plutselig har man en ny venn. Når jeg begynte å delta i løp ble jeg også positivt overrasket over den vennlige atmosfæren jeg opplevde på startstreken, jeg følte faktisk at jeg ble en del av et
    Rosewater pistacchio cupcake (laget etter oppskrift fra boken «Vegan cupcakes take over the world)

    fellesskap.

  14. Du kan spise mer uten å legge på deg (se punkt 1): Veganske cupcakes? Ja takk!
  15. Og her er en til: alle andre gjør det! Sjekker jeg bloglovin-kontoen min nå for tiden får jeg inntrykk av alle veganere til enhver tid er ute og løper i skogen/blogger om å løpe i skogen (bare sjekk denne og denne), utveksler treningstips, eller shopper/kommer med utstyrsanbefalinger. Her et to eksempler:  Vi er nå 10 veganere i Stavanger som er påmeldt på halvmaraton eller 10km under Stavanger Marathon 01.09.2012. Et par til sitter på gjerdet og skal kanskje melde seg på. Bli med du også da vel!

Referanser:

Hall, C, Figueroa, A, Fernhall, B, Kanaley, H (2004): Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations. Med Sci Sports Exerc 2004 Dec;36(12):2128-34.
Heneweer H, Picavet HS, Staes F, Kiers H, Vanhees L. (2011) Physical fitness, rather than self-reported physical activities, is more strongly associated with low back pain: evidence from a working population. Eur Spine J. 2011 Dec 2. [Epub ahead of print.
Holtermann A, Mortensen OS, Burr H, Søgaard K, Gyntelberg F, Suadicani P (2010) Long work hours and physical fitness: 30-year risk of ischaemic heart disease and all-cause mortality among middle-aged Caucasian men. Heart. 2010 Oct;96(20):1638-44. Epub 2010 Sep 6.
Mannion AF, Müntener M, Taimela S, Dvorak J (2001): Comparison of three active therapies for chronic low back pain: results of a randomized clinical trial with one-year follow-up. Rheumatology.  2001 Jul;40(7):772-8
Sculco AD, Paup DC, Fernhall B, Sculco MJ (2001) Effects of aerobic exercise on low back pain patients in treatment. Spine J. 2001 Mar-Apr;1(2):95-101.
Smeets RJ, Wittink H, Hidding A, Knottnerus JA (2006): Do patients with chronic low back pain have a lower level of aerobic fitness than healthy controls?: are pain, disability, fear of injury, working status, or level of leisure time activity associated with the difference in aerobic fitness level? Spine J. 2006; Jan 1;31(1):90-7;
Taanila HP, Suni JH, Pihlajamäki HK, Mattila VM, Ohrankämmen O, Vuorinen P, Parkkari JP (2012) Predictors of low back pain in physically active conscripts with special emphasis on muscular fitness. Spine J. 2012 Jan 31. [Epub ahead of print]

12 thoughts on “15 grunner til å begynne å løpe

  1. Ja jeg må jo rett og slett bare innrømme at jeg har blitt ganske inspirert av dere sprekinger i det siste så nå har jeg faktisk lyst å begynne å løpe jeg også😀
    Har bare et problem: et litt plaget med ryggproblemer og stiv nakke grunnet stillesittende livsstil hittil og de plagene har ført til at når jeg blir andpusten får jeg en stikkende smerte mellom den ene skulderen og nakken slik at jeg ikke klarer å fortsette så lenge. Det har igrunn bare gått i en ond sirkel siden det startet for mange år siden slik at jeg grunnet smertene i årevis har latt være å trene kondisjon fordi det gjør vondt og da har jeg jo såklart bare endt opp med enda dårligere kondis. Men skal kjøpe inn løpesko nå og prøve meg litt sakte men sikkert fremover tenker jeg🙂

    1. Hurra! Enda en på-vei-til-å-bli-sprek veganer.
      Antakeligvis vil både rygg og nakke bli bedre meg regelmessig trening. Styrketrening og tøying av brystmuskulatur (som antakeligvis er stram, det er den hos de fleste) vil også hjelpe.
      Skal legge ut et styrketreningsprogram snart, må bare få tatt noen bilder av øvelsene.

    2. Jeg har akkurat samme problem med den smerten mellom venstre skulder og nakke. Det har stort sett gått bra med aerobic og sykling, men jogging utløser smerten, så det har jeg unngått i seks år nå. Men jeg var med på et innsamlingsløp for noen måneder siden, og da opplevde jeg at skulderen min ikke plaget meg så mye etter 10-15 min og at jeg klarte å fullføre løpet (30 min) bedre enn jeg forventet. For noen dager siden løp jeg på smale skogsstier, og da plaget nesten ikke skuldra meg i det hele tatt, selv om jeg løp raskere enn jeg gjør på asfalt. Kanskje det har noe med at man blir løsere i armer og skuldre når man må hoppe litt rundt for å unngå å snuble. Det var så befriende at jeg endte opp med å løpe en kvartmaraton! Det er stort for meg. Nå har jeg intensjon om å følge programmet til halvmaraton på sida her og håper at både skuldra og formen blir bedre.

      1. Så kjekt å høre. Jeg tror du har rett i din teori angående løping på skogsstier. Bevegelsene og belastningen på kroppen blir mye mer variert enn når man løper på asfalt. I tillegg er det jo avstressende å løpe i skogen, det produserer positive følelser (se innlegget mitt om tredemølle vs løping utendørs), noe som nok gjør at skuldre og nakke blir mindre anspent.
        Har du løpt en kvartmaraton er du på god vei! Det er en halv halvmaraton det.
        Hvis det er noen øvelser i styrkeprogrammet som gjør vondt i skulderen din så bare hopp over dem, evt ta kontakt for alternativer. Styrketrening har god effekt på skulder og nakkeproblemer, men øvelsene skal ikke gjøre vondt (sviing pga slitne muskler og gangsperr er ok, men hvis den vanlige smerten din forverrer seg mens du gjør øvelsen er det et tegn på at noe i kroppen irriteres).

        Lykke til! Blir så glad av å slike små suksesshistorier. Keep them coming!

        Mari🙂

  2. Sterkere beinbygning, mer muskler, mulighet til å spise mer godsaker❤ What's not to like? Og det at alle gjør det – jeg er glad for gruppepresset, haha. Det motiverte i alle fall meg.

    Jeg har kjent litt på "flow" et par ganger når jeg har vært ute og løpt, men det varer ganske kort foreløpig. Kondisen blir bedre og bedre for hver gang da, så jeg regner med at det bare blir flere og lengre flow-moments også etterhvert.

    *kremt* punkt 5… Jeg er så sinnsykt skyldig i å bli motivert av kult utstyr, haha!

    Kjenner at nr. 11 appellerer veldig til meg. Nå fikk jeg lyst til å reise steder og løpe gjennom ukjente gater. I Thailand gjorde vi det, bare på sykkel. Fungerte utmerket, vi kom oss lett frem, ble kjent med stedet, oppdaget små, koselige (og litt uhygieniske, men det er bare en del av sjarmen) gaterestauranter midt i bushen, fikk trening (og brunfarge!) og sparte tuk-tukpenger.

    Supert innlegg!

    P.S. Jeg måtte le litt av teksten på den motivasjonsposteren..😀 herlig!

    1. Det var jo nr 11 og 12 som gjorde at jeg begynte seriøst med løping. Det første løpet, CTS Exmoor, gjorde at jeg oppdaget et fantastisk sted og ble kjent med fantastiske mennesker, har lyst på mange flere slike opplevelser. I tillegg ga det meg og søsteren min en felles interesse, så nå er det ikke bare på møter i Human-Etisk Forbund vi ser hverandre😉

      Runner’s Worlds motivational posters er fantastiske. De lager en ny en hver uke, og deres tongue in cheek humor treffer som regel spikeren på hodet.

      God løping!

  3. Helt supert innlegg! Dette hjelper jo bare enda mer på motivasjonen. Jeg liker at du er så grundig med kilder forresten! Jeg vet at det gjør at bloggingen tar lenger tid, og at det da ligger arbeid bak, så takk for at du gjør det. Det gjør at innleggene med en gang blir mye mer seriøse og pålitelige.

    1. Har blitt kalt et detaljmonster en gang i tiden. Synes det er viktig å henvise til kilder, hvem som helst kan jo opprette en blogg og kalle seg treningsekspert, kildehenvisninger gjør det lettere å skille de seriøse fra de useriøse. Det tar mye tid, fint at det blir verdsatt🙂. Og takk for ros, motiverende for meg å vite at jeg motiverer andre. Mari🙂

  4. Løping<3 Beste og deiligste treningen som finnes! Spesielt når man får en gooode følelsen, og bare kan løpe og løpe. Også er det så fint å gjøre på ferie! Elsker å stå opp tidlig og løpe der jeg er- man får liksom sett så mye mer!

Legg igjen en kommentar

