Fartslek – hva og hvordan

Nok en motivational poster fra Runner’s World.

Fartslek er nordisk treningsmetode, derfor brukes det norske/svenske ordet på engelsk også. Denne treningsmetoden er en blanding av intervalltrening og kontinuerlig trening og foregår som regel i terreng. Man veksler mellom flate og kuperte partier, rolig og hurtig tempo, og høy og lavere intensitet. Man kan  bruke denne treningmetoden til å kjøre økter som er aerobe, anaerobe, eller begge deler. Intensiteten og varigheten på dragene (perioder med høy intensitet) og innhentingsperiodene bestemmes av dagsform, terreng, og subjektiv følelse.

Gjerseth et al anbefaler at man har en grov plan for treningsøkten før man begynner, og så bestemmer man detaljene underveis. Jo bedre man kjenner terrenget/løypa man bruker, jo mer detaljert kan man planlegge økten på forhånd.

Min måte å gjøre det på er som følger: jeg drar ut i skogen, finner en sti, og så gjør jeg det jeg har lyst til ut i fra dagsformen. Jeg har en fast regel, og det er at hver gang jeg ser en sti som går oppover må jeg følge den endes. Uansett hvor lite energi jeg har når jeg begynner pleier det ikke å gå mer enn 10 minutter før jeg føler meg i storform, og øktene pleier alltid å bli litt lenger enn det jeg hadde tenkt.

Fartslek gir frihet og variasjon i treningen, og kan dermed bidra til å holde motivasjonen oppe. Står det fartslek på treningsplanen har du egentlig carte blanche til å gjøre det du har lyst til den dagen. Ta på deg skoene, gå ut døra, og ha det gøy!

Kilder:

Gjerseth, A., Haugen, K., Holmstad, P.:  Treningslære (3 utgave). Oslo: Gyldendal, 2006
McArdle, W., Katch, F.I., Katch, V.I.: Exercise Physiology. Energy, Nutrition, and Human Performance. Fifth edition. Baltimore, Marlyland: Lippincott Williams & Wilkins, 2001

 

7 thoughts on “Fartslek – hva og hvordan

    1. Det hender jeg angrer litt når jeg er midt i en bakke og beina er skikkelig sure og pulsen nærmer seg makspuls, men når jeg kommer opp på toppen synes jeg alltid at det var verdt det 🙂

Legg igjen en kommentar

