Klar for sommer – utstyrsliste

Hurra! Ferien min har begynt. De neste tre ukene skal jeg ikke sette mine bein på et treningssenter, men akter allikevel å vedlikeholde formen og vel så det. Det gjelder bare å ha det rette utstyret (det hjelper også hvis du synes at å ligge strekk ut på en strand er gørrkjedelig). Her er mine ingredienser for en sprek sommer:

Mitt treningssenter denne sommeren

TRX Pro/Force kit: Slyngetrening er genialt fordi du kan trene absolutt hele kroppen med bare et stk utstyr, inkludert ryggmusklene og biceps (muskler som kan være vanskelig å få trent utenfor et treningssenter). TRX-slyngen kan henges opp nesten overalt, inkludert i vertikale strukturer, som trestammer eller lyktestolper. Den er også kompakt nok til at en kan ta den med på joggetur, og kombinere løping med en utendørs styrketreningsøkt (jeg pleier å ha den i sekken når jeg sykler til/fra jobb om sommeren, og trener på veien hjem hvis det er fint vær).

TRX-trening på hyttetur

Surf Strong TRX workout: En variert og intensiv treningsøkt, med mye pyramidesett og supersett. En bikini bootcamp, rett og slett. Øvelsesutvalget er gjennomtenkt, og treningen er balansert mellom alle kroppsdeler og muskelgrupper. Selvsagt er det også mye fokus på balanse og kjernetrening. Selv om treningsprogrammet er beregnet på surfere egner mange av øvelsene som gjøres seg også for løpere og andre idrettsutøvere (og mosjonister). I pausene får du se inspirerende surfevideoer. Vel verdt en hundrelapp.

Helgardering: kaffekopp og drikkesekk (foto: Sara)

Drikkesekk: Skal du på lange løpeturer (eller sykkelturer) når det er varmt bør du ha med deg drikke. Å holde en flaske i hånden kan gjøre at du spenner musklene i overkroppen, og det kan virke forstyrrende på rytmen. En veldesignet drikkesekk sitter godt på ryggen slik at du nesten ikke merker at du har den på, den påvirker ikke løpestilen din, og den har lett tilgjengelige lommer hvor du kan putte nøkler, penger, mobil, energigeléer, gnagsårplaster, og alt annet du kanskje trenger på en lang løpetur. Drikkeblæren kan også fungere som et kjøleelement i ryggen (putt isbiter oppi på ekstra varme dager). Min drikkesekk, en Camelbak Octane XCT oppfyller alle disse kravene, og bortsett fra at jeg synes det kan være litt vanskelig å få tømt og tørket drikkeblæren er jeg kjempefornøyd med den. Salomon lager også drikkesekker som sitter veldig godt på ryggen (har bare prøvd dem i butikken, ikke ute på tur).

F.v: U hydration lemon chai, Nuun lemon/lime, Nuun kona cola

Nuun/U hydration: Du drikker mer hvis  drikken smaker godt og inneholder litt salt. Salt gjør også at væsken absorberes mer effektivt, og erstatter elektrolytter du mister gjennom svetten. Sportsdrikker kan imidlertid være veldig kaloririke (les: sukkerbomber). Hvis du drikker en halv liter vanlig sportsdrikk i forbindelse med en 40 minutters joggetur på middels intensitet vil du antakeligvis få i deg mer kalorier enn det du forbrenner under joggeturen. Nuun og U hydration inneholder nesten ikke karbohydrater eller kalorier, bare elektrolytter og smakstilsetninger (skal du trene lenge på høy intensitet bør du altså bruke energigelé, shot bloks eller lignende ved siden av). De kommer i tablettform, ikke pulver, så drikken er enkel å tilberede, både hjemme og ute i løypa. Nuun hydration er beregnet på å bruke under trening på høy intensitet, mens U hydration er beregnet på aktiviteter på lavere intensitet eller som tørstedrikk. Sistenevnte er også tilsatt B12. Kjøpes rimeligst på iHerb (tror ikke de selges i Norge).

Løpeskjørt/kort shorts (bilde kommer): Har ikke hatt sansen for disse plaggene tidligere, men så oppdaget jeg hvor utrolig behagelig det er med løpeskjørt eller en kort, løs og lett shorts. I tillegg ser løpeskjørt veldig elegant ut, og gjør at det er ekstra gøy å løpe forbi mannfolk i løypa.

Salomon Wings Sky GTX (herremodell, mine er røde). Foto: produsenten

Veganske fjellsko: Ingen sommer uten fjelltur. I fjor ble mine gamle fjellsko av skinn ødelagt (hurra!). Siden jeg skulle på en ny fjelltur få uker senere hastet det med å få tak i nye. Jeg endte opp med å kjøpe Salomon Wings Sky GTX siden disse var de eneste veganske fjellskoene jeg fant i Stavanger. De er utrolig behagelige på, det føles nesten som å gå med tøfler eller joggesko. De er imidlertid ikke vanntette, slik produsenten hevder. Går du i myr eller vått gress blir de fort gjennomvåte (de holder faktisk vannet bedre ute når du krysser elver), men samtidig tørker de mye fortere igjen enn lærsko. Alt i alt er jeg fornøyd, men vurderer sterkt å kjøpe fjellstøvler fra Vegetarian Shoes, og reservere Salomon-skoene til turer i tørt terreng. Eget blogginnlegg om veganske fjellsko kommer senere i sommer (etter årets langtur i fjellet).

Mitt lager med clif og builder’s bar

 

Vegansk turmat: i.e. clif bars og builders bars. Hvorfor jeg er fan av disse produktene kan du lese om her.

Raw Food. Intelligent, forførende og sund mad til alle. (Jens Casupei og Vibeke Kaupert)

 

Raw food kokebok: Når det er varmt frister det ikke å stå inne over dampende gryter eller foran en glovarm steikeovn og lage mat. Dessuten bugner jo torget og butikkene over av sesongens ferske, lokalproduserte grønnsaker og bær. Føler dermed alltid en trang til å hive meg på raw food bølgen om sommeren. Min favoritt blant mine raw food kokebøker er den på bildet. Alle oppskriftene jeg har prøvd til nå har vært enkle å lage og smakt kjempegodt.

Vegansk solkrem fra Kiss My Face

Vegansk solkrem: Solkremen for ansiktet på bildet er jeg veldig fornøyd med, du blir ikke hvit av den, den smøres lett utover, og sitter godt på. Solsprayen for kroppen har jeg ikke prøvd ennå. Se også min subjektive produktguide til veganske solkremer som jeg publiserte tidligere, samt  Bevisst Forbruks veldig grundige oversikt over veganske solkremer.

Sommerlektyre

 

 

Inspirerende litteratur: Min ferielektyre i år er Rich Rolls ”Finding Ultra” og Scott Jureks ”Eat and Run”. Begge disse bøkene handler om hvordan en ganske alminnelig fyr ble en av verdens best trente personer, triatlet, og ultrautøver på elitenivå. Her dokumenteres det at vegansk kosthold absolutt er forenelig med toppidrett (fristende å si nødvendig), og at trening og atter trening er viktigere enn naturtalent. Har i tillegg ”Born to run” liggende, boken som var med å utløse barfot-/forfotbølgen.

Hvis du vil kjøpe nuun/u hydration tabletter, clif bars eller vegansk solkrem på iHerb såkan du bruke min rabattkode VEH743 og få $5 i avslag første gang du handler. Clif produkter kan du også kjøpe hos energibarrer.no   Hvis noen lurer; nei, jeg får ikke penger eller provisjon av noen av disse produsentene for å promotere deres produkter.

Har du noen forslag til produkter som burde vært med på lista? Bruk kommentarfeltet under.

Legg igjen en kommentar

