Ukemeny 2: veganer på fjelltur

Gamlehytta på Bleskestadmoen. Foto: Sara

For meg er det ingen sommer uten fjelltur. Min drømmeferie har i flere år vært å gå fra Haukeliseter til Lysebotn, fra hytte til hytte, og i fjor fikk jeg endelig søsteren med meg på denne ekspedisjonen. Turen innebar 7 dager med gåing, og er den lengste fjellturen vi har vært på. Jeg vet at mange veganere er skeptiske til å gå i fjellet, fordi de er redde for at det skal bli et problem å få gode, næringsrike måltider. Hvordan gikk det da når to veganere skulle være en hel uke ute i løypa?

Vi var på Bleskestadmoen, kom fra Kvanndalen, og skulle til Mostøl. Foto: Sara

Svaret er at det gikk helt fint. Det enkleste for veganere er å bruke de ubetjente eller selvbetjente hyttene, siden du da lager maten selv og har full kontroll over hva den inneholder (på denne turen var vi kun på denne typen hytter, med unntak av siste natt). Planlegg måltidene på forhånd, vær innstilt på å bære med deg en del mat i sekken, og bruk proviantlagrene på hyttene til å supplere måltidene. Dette er lurt å gjøre uansett hva slags kosthold du har, proviantlagrene fylles bare opp en gang i året, og dermed risikerer du at utvalget kan være ganske skralt. (NB! de ubetjente hyttene har ikke proviantlager) Hva Stavanger Turistforening pleier å ha i sine proviantlagre kan du sjekke på nettsiden deres (link til pdf-fil her). Det pleier også å stå sukker, mel, salt, og diverse krydder til fri benyttelse på hyttene.

Dette er det vi spiste på turen vår i fjor:

Frokost: Vi varierte mellom havregrøt (laget med gryn fra proviantlageret, vann, og medbrakt tørket frukt og nøtter), og chiagrøt (laget med medbrakte chiafrø, gojibær, acaipulver, og rosiner). Når vi hadde chiagrøt supplerte vi som regel med et knekkebrød eller to (se avsnittet om lunsj)

Superfoodfrokost. Foto: Sara
Tradisjonell fjellfrokost på Kvanndalen. Foto: Sara

Kaffepause: pulverkaffe, veganske flapjacks (kjøpt på Søstrene Grenes), energibarer (Pulsin rå barer og Clif Bars),  sjokolade (Plamil og Ica I ❤ eco), kjeks (Bixit original og Gjende – disse finnes som regel i proviantlagrene)

Dagens første kaffekopp. Foto: Sara

Lunsj: knekkebrød (kan suppleres fra proviantlageret) med peanøttsmør, tartex, og sjokade,

Restitusjonsmåltid: Proteinshake laget av Multipower soyaprotein med jordbærsmak ( smaker ganske godt selv når du blander det med vann)

Middager: I kronologisk rekkefølge

  1. Real turmat, ris med basilikum. Vi valgte å ta med Real Turmat fordi vi første dagen visste at vi kom til å ankomme hytta sent, og vi tenkte det ville være greit med noe lettvint. Dette var turens nest verste måltid, og faktisk ett av dem som tok lengst tid å tilberede.
  2. Pasta (fra proviantlageret) med røde linser i tomatsaus (linser og hermetiske tomater medbrakt)
  3. Potetstappe (medbrakt, den på hyttene pleier å inneholde melkepulver) laget med vann og 1 ss olje, soyakarbonader (medbrakt), stekt løk (ditto), erter og gulrøtter (hermetisk, fra proviantageret på hytta).
  4. Go Green cous cous med aprikos og gojibær, 1 kartong hermetiske kikerter (medbrakt)
  5. Ris (fra proviantlageret) med soppsaus (1 boks hermetisk sopp fra proviantlageret + medbrakt hvitløk, løk, og risfløte ), erter og gulrøtter (fra proviantlageret)
  6. Klar Toro grønnsaksuppe  med linser og komledumplings (minikomler laget av Toro komlemiks, som kokes i grønnsaksuppen). Alt medbrakt.
  7.  Toro meksikansk gryte med TVP (medbrakt), diverse hermetiske grønnsaker (fra proviantlageret). (En lignende rett kunne også vært laget med kjøttdeigsaus (!) fra proviantlageret)
  8. Tørre knekkebrød og salte peanøtter.
Disse kom for å hilse på. Ingen fare for å ende opp på middagstallerknene våre. Foto: Sara

Dessert: Hermetisk frukt fra proviantlageret, og sjokolade. (Når vi har gått kortere turer har vi som regel hatt med oss soyadesserter og frysetørket fruktsuppe.)

Det siste middagsmåltidet krever en forklaring: Siste natten skulle vi overnatte i Lysebotn, og så ta båten eller bussen hjem dagen etter. Vi tok sjansen på å ikke ta med mat, siden det både er en betjent turistforeningshytte der, og en ”bistro”. Når vi kom fram hadde imidlertid kafeteriaen på turisthytta stengt, og hos bistroen hadde vi kun valget mellom fish & chips og hamburger. Vi prøvde å kjøpe bare chips, men de nektet å selge chips uten fish, og vi nektet å betale for noe vi ikke skulle spise. Derfor endte vi opp med å kjøpe de få veganske tingene de hadde i kiosken. Ergo: ta med mat hvis du skal overnatte i Lysebotn, turisthytta har kjøkken gjestene kan benytte seg av.

Du kan lage en del ferdigmåltider hjemme før avreise også, ting som bare skal tilsettes vann. Se dette glimrende innlegget i bloggen Vegankontoret for tips til hjemmesnekrede turmåltider.

Fordi vi veganere er nødt til å bære med oss en del mat i sekken for å sikre fullverdige måltider er det lurt å prøve å bære med seg så lite som mulig av klær og andre ting. Her er noen tips for å gjøre sekken lettere:

  • kvitt deg med tung emballasje, ta for eksempel peanøttsmøret over på plastboks.
  • Det er utrolig hvor lite klær en trenger: 1 shorts og 1 t-skjorte til å gå i, regntøy som kan doble som turbukse/vindtett jakke ved behov, buff, tynne hansker, 1 t-skjorte og en bukse til å ha om kvelden (lett stoff, ideelt hvis disse plaggene også kan doble som turtøy ved behov), pysjamas, undertøy, 3-4 par turstrømper, bikini/badebukse, 1 tynn fleecejakke. NB: dette er det jeg pleier å ha med meg i Ryfylkeheiene, hvor en stort sett befinner seg på 900 moh. Skal du gå i høyereliggende fjellstrøk bør du ha med deg litt kraftigere bekledning, vær forberedt på snø og sludd selv om sommeren.
  • Ta med et turhåndkle (jeg liker Lifeventure sitt; lett, tørker fort, og behagelig mot huden)og lakenpose (de fleste hyttene tillater ikke sovepose lenger pga hygiene).
  • Alle trenger ikke å ha med alt; en tar med solkrem, en annen myggmiddel og håndsåpe etc.

Årets tur, som starter om noen dager, går fra Finse til Haukeliseter. Dette innebærer overnatting på fire betjente hytter, hvor de som regel serverer traust norsk husmannskost. Full rapport kommer selvsagt etterpå, så følg med.

PS: Søsteren min og jeg har gått i fjellet hver sommer siden 1996. Fjorårets tur var den lengste vi noen gang har gått, men også den eneste hvor ingen av oss har fått noen betennelser, irritasjoner eller småskader. Var det superfooden som gjorde at vi fikk restituert oss hver dag? Vegansk kosthold? Daglig vading gjennom iskalde elver?

2 thoughts on “Ukemeny 2: veganer på fjelltur

  1. Smart! 🙂 Jeg har aldri gått på sånn tur hvor man bare overnatter i åpne hytter. Virker gøy da, men kan man plutselig havne i hytte sammen med mange andre folk, eller treffe fulle hytter sånn at man må gå videre?

    Søte lam. Synd å tenke på at de sannsynligvis ble noen andres middag..

    1. Hei Hege

      Jeg synes hyttetur er knallkjekt, og en del av sjarmen er at man (noen ganger) møter masse nye folk. Ja, man risikerer å dele både hytte og soverom med vilt fremmede, men som regel går det veldig fint. Folk vet at sånn er det, og er ekstra vennlige, tolerante og tilpasningsdyktige (det finnes noen unntak da, men de er heldigvis ganske sjeldne). Ganske mange ganger har vi hatt hyttene for oss selv også, du vet aldri… Det kan være herlig å treffe på andre folk også, spesielt hvis du er kald og våt, og når du kommer frem så er det allerede fyr i ovnen og varmt i hytta, varmt vaskevann tilgjengelig, og du blir servert kaffe og kjeks av en hyggelig fremmed.
      Alle får et sted å sove, ingen blir avvist. Du er derimot ikke garantert seng. Hvis det er hyttevakt på hytta er det hyttevakten som bestemmer hvem som skal ligge hvor. Hvis alle sengene er tatt må du kanskje ligge på sovesal på hemsen eller på madrass i stua. Det verserer mange gode anekdoter om folk som har måttet sove på rare steder (på krækkja på Hardangervidda tar de visstnok snøhuler i bruk av og til på vinteren, i hvert fall pleide vi å høre slike rykter på nabohytta i påsken).

      Hvis du aldri har gått i fjellet så kom deg av gårde! Kanskje vi skal prøve å få til et kombinert veganertreff og hyttetur?

      Mari 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s