Vegansk instant-kakao

Kakao på 1-2-3

Jeg har tidligere sagt at denne bloggen ikke skal være en matblogg, men gjør et lite unntak her. Når denne posten publiseres er jeg på fjelltur, og hver gang jeg er på fjelltur kommer jeg på to produkter jeg savner som veganer. Det ene er instant kakao, den typen du bare blander med kokende vann, og så vips har du rykende varm kakao.

Eksempel på turvær som gir lyst på kakao (foto: Sara)

Jeg kommer alltid på dette når vi ankommer en hytte i dårlig vær, og er gjennomvåte og kalde til beinet. Det som frister aller mest da, bortsett fra å få på seg tørre klær, er å sitte foran vedovnen med en kopp kakao. På proviantlageret står ofte instant-kakao og frister, men den inneholder jo kumelkpulver. Dermed blir det som regel te eller kaffe i stedet. Godt det også, men ikke like godt som kakao.

I år lover værmeldingen oss en hel uke med regn og kulde når vår årlige langtur skal finne sted. Dermed kom jeg på det årlige savnet etter kakao på fjelltur. Jeg har sjekket alle veganske nettbutikker og helsekostbutikker jeg vet om, men ingen har en slik drikk for oss veganere. Dermed måtte jeg ta saken i egne hender, og etter litt eksperimentering på kjøkkenet hadde jeg en nydelig kopp kakao. Jeg burde kanskje holdt oppskriften hemmelig, for her er det tydeligvis en nisje i markedet som ingen har kommet på å utnytte enda. I stedet for deler jeg den her:

Ingredienser (nok til 1 stor kopp):

Slik ser kakaomiksen ut før vannet tilsettes

3 ss soyamelkpulver (jeg brukte Ecomill, kjøpt hos veganstore.co.uk)
2 toppede ts kakaopulver
3ts vaniljesukker

2,5 dl vann

Slik gjør du

Bland de tørre ingrediensene i en beholder. Når du vil ha en kopp kakao tilsetter du pulveret til 2,5 dl kokende vann og rør godt. Smak til med sukker hvis det ikke er søtt nok, eller tilsett litt kaffepulver hvis du vil ha mokkasmak.

Hvis du skal ha med deg nok til flere kopper kakao på tur er det bare å gange opp ingrediensene med antall kopper du skal ha. Lager du blandingen til en kopp om gangen er det ingenting i veien for å bruke vanlig sukker i stedet for vaniljesukker. Skal du ha med blanding til flere i sekken anbefales imidlertid vaniljesukker eller melis, siden disse blander seg bedre med de andre ingrediensene. Bruker du vanlig sukker da risikerer du at sukkermengden blir ujevnt fordelt.

(PS: Lurer du på hva den andre tingen jeg har savnet på fjelltur er? Det finner du ut i neste innlegg :-))

8 thoughts on “Vegansk instant-kakao

    1. Det var fantastisk med en kopp kakao ute i løypa når det regnet og var surt og kaldt. Skal nå teste ut rismelkpulver og se om det fungerer like bra.

Legg igjen en kommentar

