Vegansk pannekakemiks til fjellpannekaker

Oppskriften testes på kjøkkenet mitt før avreise

Søsteren min og jeg har som årlig tradisjon at vi går fra hytte til hytte i den norske fjellheimen om sommeren. Før jeg ble veganer hadde vi også som tradisjon at minst en middag i løpet av fjellturen skulle være pannekaker (med selvplukkede blåbær, hvis vi fant det). Vi brukte da Toros pannekakemiks, som finnes i proviantlageret på de fleste turistforeningshytter. Etter at jeg ble veganer har jeg testet diverse pannekakemikser som produsenten lover at man kan blande med vann og lage veganske pannekaker, og få et like godt resultat som med melk og egg. Når jeg har prøvd disse miksene har jeg imidlertid alltid endt opp med pannekaker som må skrapes ut av panna, eller som når man skal snu dem krøller seg sammen til en kompakt klump i midten av panna osv. I år har jeg derfor prøvd å lage min egen pannekakemiks, basert på en pannekakeoppskrift i boken Garden of Vegan. Har prøvekjørt oppskriften på kjøkkenet mitt hjemme (som er like spartansk som et typisk hyttekjøkken), og konklusjonen var at i år blir det fjelltur med veganske pannekaker. Vellykkede, veganske pannekaker.

Vegansk pannekakemiks til fjellpannekaker

Ingredienser

1 kopp (2,5 dl) + 2 ss hvetemel
3 ss soyamelkpulver (jeg brukte Ecomill, kjøpt hos veganstore.co.uk)
2 ts vaniljesukker
Eggeerstatning tilsvarende 2 egg (jeg brukte Ogran)

4 dl vann
2 ss vegetabilsk olje + mer til steking

Framgangsmåte

Bland de tørre ingrediensene. Ha i en tett beholder. Når du skal lage pannekakene blander du de tørre ingrediensene med vannet og oljen. La røren stå ca 30 min (stikk ut og plukk blåbær imens). Stek pannekakene på middels varme. Du kan godt være litt generøs med stekefettet. Vær tålmodig, og la oversiden bli helt tørr før du snur pannekaken.

I den originale oppskriften som jeg brukte som basis lovet de 8-12 pannekaker. jeg fikk syv stk, og de var ganske små. Hvis to sultne fjellvandrere skal spise seg mette kan det derfor være lurt å gange oppskriften med 1,5 eller 2.

One thought on “Vegansk pannekakemiks til fjellpannekaker

Legg igjen en kommentar

