Veganere på vidda

Hardangerjøkulen, sett fra stien mellom Rembesdalsseter og Kjeldebu. Foto: Sara

Min sommerferie i år var en sju dager lang hytte til hytte-tur på langs av Hardangervidda, fra Finse til Haukeliseter. Det er mange år siden sist jeg var på på tur i dette fjellområdet, og en av grunnene til mitt fravær er at det er så mange betjente hytter der. På disse hyttene lager man ikke maten selv, men blir servert en treretters middag på kvelden. En treretters middag på en betjent turistforeningshytte vil som regel si en melkebasert suppe, en hovedrett bestående av kjøtt/fisk, poteter og saus, og en melkebasert dessert. På årets tur skulle vi innom fire slike hytter. Hvordan skulle dette gå?

Uka før vi dro av gårde kontaktet vi alle de betjente hyttene vi skulle til pr telefon eller epost og sa i fra om at to veganere hadde tenkt å ta turen innom til dem. Vi forklarte hva en veganer er, hva vi  kan spise, og hva vi ikke kan spise, og spurte om de hadde mulighet til å lage vegansk mat til oss. Vi tilbød oss å møte dem på halvveien ved å ta med en proteinkilde hvis hytta stilte med poteter og grønnsaker. Slik taklet de fire betjente hyttene vi overnattet på å ha veganere som gjester:

På trappa til Finse. Foto: Sara.

Finsehytta: Beskjeden fra Finse var at ”dette fikser vi”. Ved ankomst var det tydelig at resepsjonen var informert om at vi skulle komme, og på kjøkkenet var de allerede i gang med å tilberede middag til oss. Når forretten ble servert dukket det opp en egen terrin med grønnsaksuppe til oss. Vi fikk også veganske rundstykker, siden brødet som ble servert de andre gjestene inneholdt ost (de hadde også glutenfritt brød til gjester med cøliaki). Til hovedrett fikk vi ris med masse stekte grønnsaker og soyasaus. Sopp, asparges, squash, paprika, brokkoli, gulrøtter… Det viste seg at grønnsakhaugen også skjulte seg et lite berg av seitan. Den enorme mengden grønnsaker pluss det faktum at måltidet inkluderte en vegetabilsk proteinkilde gjorde at jeg var strålende fornøyd, til tross for at kokken hadde vært noe raus med både soyasaus og olje. Når dessertbordet i tillegg bød på en vegansk dessert (jordbær- og rabarbrakompott) var lykken komplett.
Til frokost var utvalget for veganerne brød, knekkebrød, diverse typer syltetøy, sjokade, juice, kaffe, te, og et fat med agurk og paprika i skiver. Det stod ikke noen type plantemelk framme. Det er mulig at havregrøten også var vegansk, vi spurte ikke om havregrøten var laget med vann eller kumelk.
Ved utsjekk var personalet veldig oppmerksomme, og lurte på om vi var fornøyde med maten. Det var tydelig at de hadde flagget oss i systemet sitt. Den hyggelige resepsjonisten sa at siden Finse ligger ved Bergensbanen får de besøk av mange utenlandske turister, og er derfor vant til gjester med ulike behov i matveien.

Stiskille like ved Hedlo Foto: Sara

Hedlo Turisthytte: Hedlo er en privat hytte, det vil si at den ikke er drevet av Turistforeningen. Jeg hadde ringt dem på forhånd for å spørre om de kunne fôre veganske gjester. Det viste seg da at de hadde Helios rødbetekake-miks i beredskap til vegetarianere. Miksen skal egentlig blandes med egg, men vi kom på telefonen fram dette egget kunne sløyfes.
Siden vi ankom hytta rett før middagen var vertskapet kanskje litt usikre på om vi ville komme den dagen vi hadde sagt. De hadde i hvert fall ikke laget egen suppe til oss, men fikset rødbetekaker med poteter og grønnsaker til hovedrett og fruktsalat til dessert.
Til frokost var det som ikke helt overraskende brød og diverse sorter syltetøy som var det veganske alternativet. (Ikke at jeg klager over å få hjemmebakt brød med syltetøy)

Litlos: Vi kontaktet denne hytta pr epost ca en uke før vi skulle ankomme. Svaret fra Litlos var at de ikke hadde erfaring med veganere, og at de ville sette pris på at vi tok med noe mat selv. Vi avtalte derfor at vi skulle ta med soyaburgere, og at hytta skulle stille med ris/poteter og grønnsaker. Når de hørte at alle de andre hyttene fikset veganmat virket det som de ble litt flaue, og jeg fikk en ny epost hvor de skrev at de nok kunne ha klart å lage noe de også, men det var veldig fint hvis vi tok med soyaburgerne likevel. Som sagt, så gjort, og Litlos fikset et bra treretters måltid til oss. Vi fikk grønnsaksuppe til forrett, og til soyaburgerne fikk vi både kokte grønnsaker og salat. De hadde også laget en vegansk variant av dagens dessert; bakte epler med nøtter og karamellsaus (de andre gjestene fikk bakt eple med vaniljekrem).
Ved frokosten var det ”det vanlige” – brød og syltetøy. Havregrøten lages med melkepulver på Litlos, men fem minutter etter at vi hadde spurt om dette dukket det opp to tallerkener med havregrøt kokt på vann til oss. Har man lyst på grøt til frokost er det altså bare å spørre betjeningen.

Woho! Vegansk junkfood på Haukeliseter.  Foto: Sara

Haukeliseter Fjellstue: En hytte vi gruet oss litt til, etter diverse dårlige opplevelser der på nittitallet. Det var søsteren min som var i kontakt med dem på forhånd, og de ga oss beskjed om å bestille vegetarburgeren i kaféen, men presisere at den skulle serveres uten dressing. Selve burgeren var visst vegansk. Det føltes veldig riktig å avslutte turen med litt junkfood, og det eneste vi hadde å utsette på måltidet var at vi gjerne skulle hatt litt mer salat ved siden av. Vi spiste burgeren til lunsj neste dag også, og jeg kunne nok ha klart den en enda en gang før jeg hadde gått lei. Dessertutvalget var ikke det store, all sjokolade, is og annet søtt de hadde inneholdt melk og/eller egg, vi endte dermed opp med å kjøpe oss hvert vårt eple til kaffen.
Frokosten ble som vanlig brød og syltetøy, men det stod også masse frisk frukt framme. Havregrøten var også vegansk, og tilsatt solsikkefrø og linfrø. Det stod laktoseredusert melk framme, men ikke plantemelk.
På rommet fant vi et evalueringsskjema som vi leverte når vi sjekket ut. Vi var veldig fornøyde med Haukeliseter denne gangen, men foreslo for dem at de kunne ha soya- eller annen plantemelk til frokost, samt bedre merking av allergener (som melk) i ting som brød og havregrøt.

Konklusjon vår er at det går helt fint å være veganer på Hardangervidda, så lenge man varsler hyttene på forhånd. Vær positiv og løsningsorientert når du tar kontakt med hyttene. Noen av dem er avhengige av å få fløyet maten inn, og hvis det er lenge siden de har fått forsyninger kan det være at det ikke er viljen det står på, men mangel på råvarer. Vårt inntrykk er at vertskapet er opptatt av at alle gjestene skal være fornøyde, og at de har beredskap i tilfelle det dukker opp en vegetarianer/veganer eller to.

Når det gjelder de selvbetjente hyttene på Hardangervidda bør veganere være forberedt på å ha med seg sin egen mat. Alle de selvbetjente hyttene vi var innom (Rembesdalsseter, Kjeldebu, Torehytten og Hellevassbu) er drevet av DNT Oslo og omegn, og dermed hadde alle det samme tilbudet i proviantlageret. Utvalget i frokostmat og turmat var helt greit; knekkebrød, syltetøy, havrekjeks, te, kaffe, Lipton iste (billigere enn i butikk til og med, kun 8 kr pr pose), havregryn, og porsjonsposer med havregrøt. Skulle man laget vegansk middag basert på ting man fant i proviantlageret ville det imidlertid blitt et kjedelig måltid: ris eller pasta med hermetiske gulrøtter og erter, og hermetisk frukt til dessert. Du bør i hvert fall sørge for å ha med en vegetabilsk proteinkilde eller to. Vår meny bestod av grønnsaksuppe med komledumplings og linser, Go Green couscous med chili og ingefær tilsatt en boks kikerter, grønnsaksuppe med linser og pannekaker, og Toro tacogryte med TVP. I tillegg hadde vi masse tørket frukt, nøtter, sjokolade, og energibarer (clif bars) i sekkene.

Finse- Haukeli var en veldig fin tur, både mat- og opplevelsesmessig, og det var kjekt å få slått fast at vi i framtiden ikke trenger å unngå de betjente hyttene. Da er det bare å begynne å planlegge neste års ekspedisjon. Hardangervidda på tvers kanskje (Rjukan-Kinsarvik)?

Sistemann uti er en pyse! Foto: Sara

4 thoughts on “Veganere på vidda

1. Veldig lurt å avtale med dem på forhånd slik da🙂 Og jeg er helt imponert over Finsehytta😀 Kult at de ordner opp sånt. Jeg ble glad av å lese dette.

1. Vi ble også veldig positivt overrasket på fjellturen. Etter at vi kom ned fra fjellet har jeg også snakket med en som fortalte at hun har blitt servert en treretters vegansk middag i restauranten på Haukeliseter.
      Årets tur fikk heldigvis minnene mine fra nittitallet til å blekne litt – den gangen når jeg var på disse hyttene fikk jeg som regel bare poteter og kokte grønnsaker til middag. Eller fisk, selvsagt, jeg var jo vegetarianer😉

2. Burde kanskje nevne at jeg fikk en kjøttslintre i de kokte grønnsakene mine på Hedlo. Og de har den dyreste og kaldeste dusjen på hele vidda. Koselig hytte, men jeg går kanskje forbi neste gang.