Glutenfrie bananbrownies

Klissete supergode glutenfrie bananbrownies. Forsvinner raskt! (bildet er tatt ca 30 min etter at de kom ut av ovnen)

Jeg har nettopp bakt noen supergode brownies, og siden jeg ikke har noen jeg kan fysisk dele dem med akkurat nå deler jeg oppskriften i stedet. I et av mine første innlegg skrev jeg om hvordan en skal lykkes som veganer, og et av rådene jeg ga var «lær deg å bake». Derfor er det vel på sin plass at det av og til kommer en kakeoppskrift? Denne oppskriften ble til fordi jeg hadde masse litt overmodne bananer i fruktfatet. Jeg laget peanøttis etter oppskrift fra Vegetarbloggen, men hadde fremdeles bananer igjen. En av kokebøkene mine, Vegan with a vengeance, har en oppskrift på brownies med bananer. Jeg fant fram denne boka, men måtte konstatere at jeg manglet flere av ingrediensene, bl.a. kokesjokolade og hvetemel. Dermed ble en ny oppskrift til:

Glutenfrie bananbrownies:

2 middels store modne bananer
1 ts vaniljeessens
3 ss olje (jeg brukte oliven)
1,5 dl sukker
1,25 dl kakaopulver
30 g kokosmel
60 g fullkorns rismel (du kan sikkert bruke bare en av meltypene også, bruker du bare kokosmel bør du ha i litt væske)
1/4 ts natron
1/8 ts salt

Forvarm stekeovnen til 190°. Del bananene i biter og mos dem i en kjøkkenmaskin. Tilsett vaniljeessens, olje, sukker og kakaopulver og kjør i ca 1 min i kjøkkenmaskinen. Tilsett mel, natron og salt og bland inn i røren. Hell røren i en brødform foret med bakepapir og stek i ca 25 min. Det gjør absolutt ingenting om browniesene er ganske klissete inni, de inneholder ikke noe du kan blir dårlig av.

Avkjøl til det ikke lenger er noen fare for å brenne seg i munnen, og hiv innpå.

3 thoughts on “Glutenfrie bananbrownies

  1. Ååå, denne så veldig god ut! Liker at den ikke inneholder hvetemel. Og sukkeret kan jo byttes ut med kokosblomstsukker, da hadde jeg spist den også 😀

    1. De var kjempegode. Og det er bare å bytte ut ingredienser. Har i det siste gjort den erfaringen at en kan bytte ut nesten alle ingrediensene i en oppskrift, og fortsatt ende opp med noe som smaker godt (skulle lage Vegetarbloggens skolebrød, men hadde hverken rett type mel, margarin, bakepulver, eller melis)

Legg igjen en kommentar

