Produkttest: Inov-8 X-Talon 212

Inov-8 X-Talon 212, pimpet med litt søle. Perfekt fargesammensetning for å gå i ett med 70-talls kjøkkeninnredning.

Jeg kjøpte nylig nye terrengsko fordi mine gamle adidas Riot plutselig hadde blitt for trange. Enten har mine føtter vokst, eller så har skoene krympet, jeg har i hvert fall flere ganger i det siste fått blå tær av å bruke dem.

Når ekspeditøren på Løplabbet kom med et par Inov-8 X-Talon 212 var jeg først skeptisk. I følge Løplabbets nettside er disse skoene små i størrelsen, noe som samsvarer med min erfaring med dette merket. Alle sko fra Inov-8 jeg har prøvd tidligere har vært trange og ubehagelige. For det andre var det noe som så ut som skinndetaljer på. Det viste seg imidlertid at de kun er laget av tekstil og syntetiske materialer. For det tredje var disse de minst kule skoene i butikken, som en kan se på bildet over matcher de det brune 70-talls gulvbelegget på kjøkkenet mitt perfekt. Inov-8 sko har imidlertid rykte på seg for å lage gode sko, og for å holde en høy etisk standard i produksjonen. Siden de er et lite merke produseres skoene på kun en fabrikk, det er derfor lettere for dem å kontrollere at regler og retningslinjer blir overholdt enn det er for de store merkene.

X-Talon 212 var verken for små eller trange – jeg måtte faktisk ned en halv størrelse i forhold til den jeg vanligvis bruker. Dette er en unisex-sko, så kanskje er de romslige for dameføtter men litt trange for herreføtter?

Disse skoene har en ganske tynn såle, med myk gummi ytterst, og bare 6 mm dropp mellom hæl og tå. I følge produsenten og Løplabbet egner skoen seg ikke på hardt underlag, men i terrenget er den suveren. Den har visstnok vunnet flere VM i terrengløp enn noen annen terrengsko (i følge produsentens nettside).

Jeg tok med meg skoene til Dale og testet dem i løypa rundt Lifjell. Dette er en løype med variert underlag, både skogssti, ur, gress, og svaberg. Førsteinntrykket var at de var lette, jeg merket nesten ikke at jeg hadde sko på, og de ga god kontakt med underlaget. Når jeg kom ut på det første partiet med svaberg kjentes det nesten ut som om føttene klebet seg fast (gekkoføtter – hurra!), og jeg følte meg mye tryggere enn med mine gamle terrengsko. Skoene var også behagelige både på hardt og mykt underlag. Dette var i hvert fall tilfelle i en løype som vekslet mye mellom stein og skogssti. Løpeopplevelsen min hadde kanskje blitt annerledes hvis jeg hadde løpt flere kilometer i ett strekk på hardt underlag?

Til tross for noen veldig våte partier, og at skoen er lav og godt ventilert, så følte jeg meg overraskende tørr på beina. Det begynte ikke å surkle nedi skoene på noe tidspunkt, vannet slapp fort ut igjen. Igjen, det er mulig at jeg må teste dem ytterligere i enda våtere og kaldere forhold før jeg kan gjøre opp en mening om komforten i vått terreng.

Etter å ha kjøpt og testet skoene har jeg hørt kommentarer fra andre løpere om at Inov-8 sko ikke er veldig slitesterke (en uttrykte det som at ”de faller fra hverandre omtrent i det du tar de ut av esken”). Nå har jeg bare brukt dem på en treningstur, men jeg ser ingen rifter eller andre synlige tegn på slitasje. Kanskje er det den størknede gjørmen som holder skoene sammen?

Det eneste jeg ikke likte med skoene, bortsett fra u-funky farger, var lissene. Disse er ganske tynne, og til tross for dobbeltknute måtte jeg stoppe og knytte dem om igjen flere ganger. Jeg ser for meg at dette kan bli et irritasjonsmoment når det blir kaldere og lissene skal knyttes med stivfrosne fingre. Eller når knutene løsner halvveis gjennom en myr, og jeg løper ut av skoene.

For å oppsummere: X-Talon 212 er en lett sko som gir godt grep. Den slipper væske inn, men også ut. En god trenings- og konkurransesko for terrengløping, særlig hvis en løper mest på stier med mykt eller vekslende underlag. Man bør kanskje skifte ut lissene med en annen type som ikke uknytter seg like lett. Og hvis målet er å se kul ut bør du kjøpe en helt annen sko.

3 thoughts on “Produkttest: Inov-8 X-Talon 212

  1. Jeg har nå løpt mer enn 100km med mine x-talon sko, fortsatt uten nevneverdig slitasje. Brukte de blant annet på 7-nuts løpet og var godt fornøyd med feste. Har løpt i svært vått (type myr) terreng og de fungerer meget bra. Vann kommer lett inn, men de tømmes også fort. Ingen problem. Jeg har ikke hatt samme problem som deg med lissene. Kanskje det er fordi jeg ikke bruker dobbeltknute trikset, men heller trer løkkene inn i «webbingen». På denne måten unngår du at løkkene henger seg fast i busker etc samtidig som de låses av snøringen.

Legg igjen en kommentar

