Produktanbefaling: Freia Regia Mørk Kakao på 1-2-3

Freia Regia mørk instant sjokoladedrikk

Når du kommer fram til hytta etter mange timers trasking i terrenget, eller til jobben etter en sykkeltur i høstregnet, eller til mål etter 3-sjøersløpet – så er det få ting som er bedre enn en kopp varm kakao.

I sommer avslørte jeg oppskriften på min hjemmelagede veganske tilsett-kun-vann-type kakao som jeg eksperimenterte meg frem til på kjøkkenet mitt. Dette var et produkt jeg hadde savnet lenge, og jeg som jeg hadde lett høyt og lavt etter. Min hjemmelagede variant ble svært god, og ble verdsatt på årets fjelltur (som ble like kald som yr.no hadde sagt at den skulle bli). Etter at jeg hadde publisert oppskriften (i stedet for å patentere den og tjene meg rik), ble jeg imidlertid tipset om at et tilsvarende produkt finnes på helt vanlige supermarkeder. Kunne det stemme? Det gjorde det. Etter litt leting fant jeg Freia Regia Mørk Kakao på 1-2-3 hos Meny Stadionparken.

Jeg har testet denne drikken under alle forhold nevnt i første avsnitt, og den får absolutt godkjent. Fargen er svært mørk, og den er litt tynn og  ikke like kremete som min hjemmelagede, men den smaker søtt og godt av sjokolade.

Ingrediensene er simpelten kakao, forskjellige typer sukker, og aroma. Siden jeg tidligere har erfart at aroma kan bety mye rart tok jeg for sikkerhets skyld kontakt med Freia og ba dem om å spesifisere hva dette aroma-stoffet var. Etter en uke fikk jeg skriftlig svar om at aromaen i dette produktet er vanilje, med andre ord bekreftet de at denne drikken er vegansk.

Fra nå av har jeg alltid en pakke med Freias mørke sjokoladedrikk stående i hylla mi på jobben – til de dagene når kaffe alene ikke duger. Så er det bare å krysse for at den dukker opp på mange flere supermarkeder, og kanskje også i Turistforeningens proviantlagre?

One thought on “Produktanbefaling: Freia Regia Mørk Kakao på 1-2-3

Legg igjen en kommentar

