3sjøersløpet 2012 – en veldig forsinket løpsrapport

Foto: Mari Hult
Foto: Mari Hult

Sesongen 2012 ble avsluttet med 3sjøersløpet rundt Mosvannet, Stokkavannet og Hålandsvannet. Et løp jeg gruet meg til, og med god grunn til viste det seg.

Jeg hadde ingen store ambisjoner for dette løpet, bare å ha en bedre opplevelse enn i fjor, da gikk jeg tom på slutten. Forberedelsene gikk imidlertid ikke helt etter planen. Eller kanskje var det mangelen på en plan som ødela forberedelsene… Løpet sammenfalt med innflytting i ny leilighet, og dermed ble det mindre og mindre tid til trening utover høsten. Når jeg så stod på startstreken hadde oppladningen min bestått av usystematisk trening, småskader, et par uker med svært lite søvn, dårlig kosthold…

Like etter starten. Hvem skulle tro at Sam løper med et brukket ribbein? (Foto: Mari Hult)
Like etter starten. Hvem skulle tro at Sam løper med et brukket ribbein? (Foto: Mari Hult)

De første kilometrene gikk det overraskende bra, jeg holdt mitt vanlige halvmaratontempo og det kjentes ut som om kroppen tålte det. Når vi kom til Hålandsvannet klarte imidlertid ikke adrenalinkicket fra startskuddet lenger å veie opp for de dårlige forberedelsene, og resten av veien var bare slitsom. Jeg følte meg så elendig at jeg bestemte meg for å bryte når jeg kom tilbake til Stokkavannet, men etter noen beinharde forhandlinger med meg selv endte det heldigvis med at jeg overtalte meg til å fullføre. Orket til og med en liten innspurt. Hovedgrunnen til at jeg klarte å fullføre var nok Vegan Runners-trøya. Det forplikter å ha logoen på brystet, du har ikke lyst til å bekrefte folks fordommer om veganere ved å gi deg halvveis i et løp.

Ved Hålandsvannet var det bare vondt, vondt, vondt å løpe. Jeg var ikke i humør til å smile til fotografen (Foto: Mari Hult)
Ved Hålandsvannet var det bare vondt, vondt, vondt å løpe. Jeg var ikke i humør til å smile til fotografen (Foto: Mari Hult)

Jeg var ikke den eneste veganeren som deltok, vi var fire stykker som løp halvmaraton, og fem som løp stafett. I tillegg hadde vi et fantastisk støtteapparat som var ute i løypa og heiet og tok bilder under løpet, og serverte oss vegansk kakao og snop når vi kom i mål. Etter hvert som de kom i mål samlet alle fra Vegan Runners seg, inkludert stafettlaget, og ventet til hver eneste veganer hadde fullført (noe som på kort tid har blitt tradisjon). Denne mottakelsen og samholdet i gruppa var mer enn nok til å veie opp for et dårlig løp, slik at jeg alt i alt følte at årets 3sjøers var en fin opplevelse. Uansett hvor dårlig forberedt jeg er kommer jeg til å stille opp på løp i framtiden også, bare for å oppleve dette.

Lagbilde etter målgang. Alle har fått snop og kakao og er blide og fornøyde. (Foto:Mari Hult)
Lagbilde etter målgang. Alle har fått snop og kakao og er blide og fornøyde. (Foto:Mari Hult)

Tiden ble i følge klokken min 1.34.24, mens uoffisiell tid på arrangørens foreløpige resultatlister var 1.34.09. På grunn av problemer med tidtakingen endte det dessverre med at arrangøren måtte bruke bruttotider. Dermed ble den offisielle tiden nesten to minutter dårligere enn den faktiske tiden, og dårligere enn i fjor. Jeg var imidlertid fornøyd med å ha fullført, og det ble faktisk en femteplass i dameklassen også!

Feil med tidtakingen var ikke den eneste blemmen arrangøren opplevde. Det viste seg at de også hadde mistet premiene til oss som hadde fullført trippelen (Solastranden Halvmaraton, Stavanger Marathon og 3sjøersløpet), så den fikk vi en uke senere i form av et gavekort på Løplabbet. (Jeg har nå også klart å få tak i premien for 3. plassen i Stavanger Marathon – nok et gavekort på Løplabbet. Det hjelper å kjenne et styremedlem i arrangørklubben…) I følge rykter vi hørte mens leteaksjonen pågikk kommer det ikke til å bli arrangert noen trippel neste år, da arrangøren ikke har kapasitet til å arrangere tre store løp. Vi får håpe at det blir to gode arrangement i 2013 i stedet.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, jeg lærte i hvert fall et par ting når jeg slet meg rundt de tre vannene. Hovedkonklusjonen er at jeg må ha en plan for treningen min, og hvis jeg vet jeg kommer til å ha liten tid til å trene må jeg lage en plan som tar hensyn til det. (Den andre lærdommen var at kakao er fantastisk godt etter en løpetur på en kjølig høstdag)

Nå som flytteprosjektet er overstått blir det mer hyppige blogginnlegg igjen. I desember kommer det både treningstips og råd for en vellykket vegansk julefeiring, og på nyåret prøver jeg meg igjen med mer forskningsbasert blogging. Hvis det er det noe du ønsker jeg skal skrive om så bruk gjerne kommentarfeltet under.

2 thoughts on “3sjøersløpet 2012 – en veldig forsinket løpsrapport

Legg igjen en kommentar

