Pepperkaker og (snik)veganisering av julen

Veganske pepperkaker - 2012 årgangen
Veganske pepperkaker – 2012 årgangen

Hver jul siden jeg ble veganer har jeg snikveganisert julebaksten til mine venninner fra videregående. Vi er nemlig en gjeng som i større eller mindre grad møtes hvert år for å bake pepperkaker sammen. Det er jeg og søsteren min som har vært vertinner og laget deigen, og dermed har alle i vennegjengen de siste 5 julene fylt kakeboksene sine med veganske pepperkaker. Pepperkaker laget med soyamelk og vegansk margarin er minst like gode som de ”vanlige”vi bakte før, og venninnene mine kan nå servere hjemmebakte pepperkaker til sine slektninger som ikke tåler melk (det viste seg at det finnes minst en i hver familie). Jeg har kombinert to oppskrifter Tine har publisert; ”Julens deiligste pepperkaker” og ”Verdens beste pepperkaker”. Smør og fløte er byttet ut med vegansk margarin og soyamelk, og vips så er pepperkakene veganisert. I år ble pepperkakene i tillegg glutenfrie, da en av mine venninner har cøliaki.

Glutenfrie veganske peppekaker

200 g Nutana margarin
125g sirup
1,5 dl blå Alpro soyamelk
200 g melis
300 g jyttemel (bruker du hvetemel økes mengden med ca 20 %)
1 ts natron
1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt ingefær
½ ts malt pepper
1 ts kanel

Smelt margarinen i en stor gryte og ha oppi soyamelken, sirupen og melisen. (Jeg brukte Lyle’s Golden Syrup – den er merket som ”suitable for vegetarians” og smaker karamell). Varm opp blandingen slik at sirupen og meliset løser seg opp. Bland krydderne i det våte. Avkjøl og sikt melet og bakepulveret oppi væsken mens du rører rundt, slik at du får en seig og tykk røre. Sett kjølig over natten. Deigen vil tykne når den kjøler, blir den for løs kan du blande inn mer mel før du kjevler den ut.

Sett ovnen på 175 grader og gjør klar 3 stekebrett med bakepapir. Deigen kjevles tynt ut, og så er det bare å velge din favorittfigur og trykke i vei (venninnegjengens favoritt er en uglefigur). Pepperkakene stekes på 175 grader i ca 7 min, og avkjøles på rist. Pyntes med melisglasur med vegansk konditorfarge (rødbetepulver er genialt, evt litt rødbetejuice), vegansk strøssel og det du ellers liker/har tilgjengelig.

Melisglasur med rødbetepulver - sjokkrosa er en fin julefarge :-)
Melisglasur med rødbetepulver – sjokkrosa er en fin julefarge🙂

De fleste juleoppskrifter kan lett veganiseres, ofte er alt som skal til å bytte ut smør og melk/fløte med margarin og soyamelk. Søsteren min veganiserte bestemors oppskrift på serinakaker lenge før hun selv ble veganer, rett og slett ved å bruke margarin og kutte ut eggene. Serinakakene hennes er kanskje litt mer smuldrete nå, men de smaker like godt. Familens delfiakake ble også vegansk på et tidlig stadium – noe som førte til et bedre produkt fordi råvarekvaliteten er bedre: vegansk mørk sjokolade, extra virgin kokosolje, nøtter, og tørket frukt. I kveld har jeg testet Vegetarbloggens oppskrift på hvite kakemenn, og har nå ville mengder med knallgode kakemenn. På Vegetarbloggen finner du også mange andre oppskrifter på veganiserte julekaker, desserter, nøttestek og snop. (De fleste veganske matblogger har gode juleoppskrifter, men jeg liker Vegetarbloggen best fordi det der er så enkelt å finne fram.)

Vegetarbloggens oppskrift ga 4 brett med knallgode kakemenn
Vegetarbloggens oppskrift ga 4 brett med knallgode kakemenn

Hva gjør du hvis du ikke kan veganisere alle familieoppskriftene? Finn noen nye slag! Tradisjoner er til for å brytes. Jeg lager flere cookies og småkaker jeg har funnet i amerikanske og britiske veganske kokebøker til jul – hvis de inneholder ting som nellik, kanel, ingefær, allehånde, appelsin og nøtter definerer jeg dem som passende som julebakst.

Har du ikke tid til å bake? Som jeg skrev om i dette innlegget (som nå er oppdatert med enda flere produkter) så er mange av kjøpejulekakene veganske. Noe annet som går kjapt er rå energikuler med pepperkakesmak – mandler, litt olje, dadler og krydder (kanel, nellik og ingefær) males i blender til en seig masse og rulles til kuler.

Risengrøt og riskrem hører også også med til julen. Vegansk risengrøt lages med rundkornet ris som kokes i soyamelk (eller annen vegetabilsk melk). Vegankontorets oppskrift med kokosmelk og soyamelk er nydelig, særlig hvis du bruker Go Green soyamelk med vanilje. Bland grøtrestene med Go Green havrevisp eller Alpro soyafløte for å lage riskrem. Husk mandel og vegansk marsipangris!

Helt til slutt foreslår jeg et besøk på nettstedet Veganfamily.co.uk. for å komme i julestemning.

God jul!

Legg igjen en kommentar

