Produkttest: Hvilke sokker egner seg best til ultraløping?

Dette lurer jeg fremdeles på etter mitt første ultraløp, men jeg har i hvert fall klart å eliminere en kandidat.

Når jeg kvelden før CTS Northumberland Ultra skulle gjøre klart løpsantrekket hadde jeg fire par sokker å velge mellom i kofferten. Det endelige valget ble basert på to hovedkriterier:

1) lav risiko for blemmer/gnagsår.
2) slitestyrke.

Kandidatene var:

  • CEP kompresjonsstrømper: Disse har vist seg å være behagelige (i hvert fall rundt foten) og slitesterke (de har holdt ut en maraton, minst en halvmaraton, mange treningsturer og hjemmebruk). Siden jeg skulle ha på lange kompresjonstights ville det blitt litt overkill med kompresjonsstrømper, så de ble liggende i kofferten.
  • Bambus sportssokker med tykk såle: Superbehagelig, sitter godt på foten, og sømmen over tærne er myk og gnager ikke. Jeg hadde hatt litt problemer med et hovent stortåledd ukene før løpet, så jeg var redd for at skoene kunne klemme med tykke sokker.
  • BAM tynne bambussokker: Tynne og glatte sokker som sitter godt på foten. Behagelige sømmer og dermed lav risiko for blemmer og gnagsår. Etter halvannet års bruk begynner de fleste av parene mine å bli ganske tynnslitte, men i forhold til prisen har de holdt godt. Paret jeg hadde tatt med meg viste seg å være ganske slitt, det var svært tvilsomt at de ville holde 50+km.
  • Injinji tåsokker :  Designet skal redusere friksjonen og dermed risiko for gnagsår mellom tærne. De er litt vanskelige å få på, og de føles først litt rare ut, men de er behagelige på løpeturer (og kule). Jeg hadde med meg et splitter nytt par Injinji Performance Lightweight tåsokker til Northumberland, og bestemte meg for å vektlegge lav risiko for gnagsår. Dermed ble løpsantrekket Injinji tåsokker og kompresjonstights. Slik gikk det:

Injinji-sokkene før løpet:

Image

Injinjisokkene etter løpet:

Image

Lightweight-modellen er altså som en engangssokk å regne på ultraløp. Jeg hadde en mistanke om at dette kunne skje, dagen før jeg reiste hadde jeg lest en produktomtale av dem på bloggen Cotswold Running. Her ble det konkludert med at disse sokkene ikke er særlig slitesterke framme i stortåa, men kun holder 30 miles (ca 48  km). Det vil si, det var etter 30 miles hullet i sokken ble oppdaget… Men alt håp er ikke ute for Injinji-sokkene, i følge den samme bloggen  kommer det snart en versjon 2.0 beregnet for terrengløping som er mye mer slitesterk. Da er det bare å krysse fingrene for at den er ullfri… (I den originale serien inneholder outdoor-sokkene ull og Performance-serien ikke. I den nye serien ser det ut til å være omvendt.)

Hvordan klarte Injinji-sokkene seg med hensyn til gnagsår? Jeg skal spare dere for et bilde av mine nakne tær, men jeg fikk i hvert fall ikke gnagsår mellom tærne…

One thought on “Produkttest: Hvilke sokker egner seg best til ultraløping?

Legg igjen en kommentar

