Motivasjon til vinterløping

Vestlandske hovedvei. Februar og -6 grader. 60 km hjemmefra.
Vestlandske hovedvei. Februar og -6 grader. 60 km hjemmefra.

Sportsbutikker og treningsblader proklamerer for tiden at løpesesongen endelig er i gang igjen. Hæ? Var det meningen at jeg skulle slutte å løpe i vinter?

Jeg var en av dem som pleide å trappe kraftig ned på løpingen om vinteren og tilsvarende opp om sommeren. Løping om vinteren var forbundet med kulde og ubehag, men så fant jeg en enkel oppskrift på hvordan en skal vedlikeholde motivasjonen og løpingen gjennom hele vinteren. Den har bare to punkter:

  1. Meld deg på et løp om våren: Når jeg i november 2010 meldte meg på mitt første løp, CTS Exmoor halvmaraton i april 2011, tenkte jeg ikke over at dette ville bety at opptreningen måtte begynne midt i den verste kuldeperioden om vinteren. Når det gikk opp for meg tenkte jeg først at det var dårlig planlegging, men etterpå har jeg gjentatt denne ”tabben” to ganger til. Jeg valgte i tillegg løp og distanser som gjorde at jeg måtte øke treningsmengden om vinteren, ikke bare vedlikeholde.
    Å melde seg på løp som går om våren har flere fordeler, foruten å gi motivasjon til å trene gjennom vinteren:

    • En har noe å glede seg til i de mørke, kalde månedene. Kanskje særlig hvis en melder seg på et løp i utlandet, slik at en både har en tur og et løp å se fram til.
    • Vinterløping kan gi utrolig mange fine øyeblikk og opplevelser. Som å løpe i full storm, stille og folketomme turløyper på mørke vinterkvelder, og kalde klare vinterdager. Her er et par eksempler:
Sara og jeg løp opp på Rennesøyhodnet en vakker søndag i januar. Når vi kom opp ble vi møtt av synet av flere fargerike hangglidere i tillegg til den fantastiske utsikten over Ryfylkebassenget.
Sara og jeg løp opp på Rennesøyhodnet en vakker søndag i januar. Når vi kom opp ble vi møtt av synet av flere fargerike hangglidere i tillegg til den fantastiske utsikten over Ryfylkebassenget.
Sara_Rennesøy_jan13
Foto- og kakaopause på toppen av Rennesøyhodnet i januar.

På langturene i helgene var jeg ofte innom nesten samtlige turstier i Stavanger; Leirvig-Paradis-Mosvannet-Stokkavannet-Hafrsfjord-Sørmarka-Vaulen-Paradis-Leirvig er et eksempel. Toleransen min for å løpe gjentatte ganger i den samme løypa økte betydelig, men en søndag i februar tok Sara og jeg toget til Egersund og løp i retning av Stavanger for avvekslingens skyld. Vi kom oss ”bare” til Vigrestad før vi hoppet på toget igjen, etter 35km (målet var 40).
En søndag i februar tok Sara og jeg toget til Egersund og løp i retning av Stavanger for avvekslingens skyld. Dette bildet er tatt på den gamle Jærbanen ca halvveis mellom Egersund og Helvik hvor stien går gjennom en gammel jernbanetunnel.
Ca en kilometer fra Kvassheim fyr. Like etter var det slutt på sti/sykkelsti, og det å løpe langs veien var ikke gøy. Vi ga oss etter "bare" km og hoppet på toget på Vigrestad.
Ca en kilometer fra Kvassheim fyr. Like etter var det slutt på sti/sykkelsti, og det å løpe langs den sterkt trafikkerte veien var ikke gøy. Vi ga oss etter «bare» 35 km og hoppet på toget til Stavanger på Vigrestad.

 

    • Sist, men ikke minst; man er nesten garantert at man får bedre temperatur og forhold på løpsdagen enn det man har hatt i treningsperioden. Uansett hvor dårlige forholdene er under løpet så har man opplevd verre under trening: at sportsdrikken i camelbak-en fryser på grunn av kulden, isklumper i øyenvippene, armer som er numne fra skulderen og ned, 25 km i motvind og regn, hvorav 24 med gjennomvåte klær, knedyp nysnø og ishålke etc. Litt yr, overskyet vær og søle blir ingenting i forhold

Så til andre og siste del av oppskriften:

  1. Skaff deg skikkelig utstyr: vintertights, gode sokker, ullfritt superundertøy, fleecevest/tynn fleecejakke, hansker, lue og halsvarmer og high viz vind- og vannavstøtende jakke gjør løpingen mye mer behagelig. Les mer om klær for vinterløping i dette innlegget. Det kan i tillegg være lurt å investere i et par piggsko som Icebugs, eller få pigget et av sine gamle joggeskopar (300 kr på Løplabbet). Uansett hvor man bor i Norge så vil det alltid være noen dager hver vinter hvor veiene er dekket av klunk is. Piggsko gjør det både sikkert og gøy å løpe på dager med ”umulige” forhold.

Da gjenstår det bare å finne et løp neste vår som du kan melde deg på. Jeg vil anbefale Sør-England og løpsarrangøren Endurancelife. Endurancelifes Coastal Trail Series foregår i perioden september-mai, og man er garantert en god opplevelse med et proft og velsmurt arrangement og løyper som er smekkfulle av vakre naturopplevelser. Neste års serie blir antakeligvis lagt ut på Endurancelifes nettside i juni.

One thought on “Motivasjon til vinterløping

Legg igjen en kommentar

