Bokanmeldelse: The Complete Guide to Vegan Food Substitutions.

Er du en av dem som gjerne skulle vært veganer, men som ikke orker tanken på å aldri mer kunne spise livretten sin? Når jeg ble veganer trodde jeg at jeg aldri mer kunne spise saftige kaker med kremete glasur. Nå vet jeg bedre. Man trenger ikke å ofre noen ting for å bli veganer, nesten alle retter kan veganiseres eller erstattes av noe annet. Selv rømmegrøt og brunost har jeg sett veganiserte oppskrifter på, så nesten ingenting er umulig.

Image
Det er enkelt å veganisere hvis du bare kan triksene

I løpet av de fem årene jeg har vært veganer har jeg plukket opp mange triks for hva jeg kan erstatte animalske produkter og ingredienser med gjennom googling, nettsider for allergikere, facebook-grupper, veganske kokebøker, og matblogger. Boken ”The complete guide to vegan food substitutions” av Celine Steen og Joni Marie Newman (Fair Winds Press, Massachusetts, 2011) gir deg de fleste triksene på en gang, pluss en mengde veganske oppskrifter.

I boken er hvert kapittel viet en bestemt animalsk ingrediens. I tillegg er det kapitler om hvordan en kan erstatte gluten og soya. Kapitlene begynner med en oversikt over erstatninger for den aktuelle animalske ingrediensen, etterfulgt av et eksempel på en veganisert tradisjonell oppskrift. Deretter følger flere oppskrifter, og for hver oppskrift blir man gjort oppmerksom på hvilken erstatning som er brukt. Noen ganger står det imidlertid bare ”naturally …free”, noe som irriterte meg litt. En salatoppskrift med bygg, spinat og valnøtter er jo soyafri, men man lærer ikke hvordan soyaprodukter kan erstattes. Andre ganger hadde det gitt mer mening å plassere oppskriften i et annet kapittel. I kapittelet med glutenfrie oppskrifter er det f.eks. en oppskrift på vegansk creme brulee. Dette er jo en glutenfri oppskrift i utganspunktet, men siden den tradisjonelt lages med egg og meieriprodukter hadde det passet med bokens konsept og organisering å ha den i et av kapitlene om disse ingrediensene. Kapittelet ”fat substitutes” handler heller ikke om hvordan man kan redusere mengden fett i forskjellige retter, slik jeg forventet. I oppskriftene i dette kapittelet er som regel er en type fett bare erstattet med en annen, f.eks. mandelsmør i stedet for tahini i hummus. Bortsett fra disse små irritasjonsmomentene likte denne boken veldig godt, og jeg skulle ønske at den hadde vært tilgjengelig når jeg ble veganer.

For de som har vært veganere en stund er de fleste tipsene kjent, og det er kanskje noen triks man savner (å bruke næringsgjær for å få ostesmak er for eksempel ikke med i oversikten over erstatninger i kapittelet om ost, men denne ingrediensen dukker opp i noen av oppskriftene), men både ferske og erfarne veganere kan ha nytte av å bruke denne boken som oppslagsverk når man skal veganisere oppskrifter. Boken er også verdt å kjøpe bare for oppskriftene. Bare i tilfelle noen lurer: det er bilde av mange, men ikke alle rettene. Jeg har basert middagene mine de siste to ukene på denne boken, og funnet flere nye favoritter. De fleste oppskriftene er også enkle og kjappe å lage. På grunn av måten boka er organisert på står middagsoppskrifter side om side med sjokolademuffins og kake, men hvis du bruker litt tid på å bla og skumlese oppskrifter ender du raskt opp med en hel ukemeny. Hvis du er på jakt etter en bestemt type rett så er finner du oppskriftene fordelt i ulike kategorier som salat, hovedrett, kaker etc i innholdsfortegnelsen.

Boken er amerikansk, og oppskriftene gjenspeiler selvsagt dette. For veganiserte oppskrifter på tradisjonelle norske matretter anbefaler jeg bloggene Veganeren.com og Vegankontoret.com. Eller bruk tipsene i denne boken og gjør det selv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo