Løpsrapport fra Holmenkollstafetten 2013

Image
Sara i aksjon oppover Pilestredet på 2. etappe. I følge de offisielle mellomtidene var vi nr 4 ved veksling, men i følge observatører i løypa var vi nr 2 i det pinnen ble overlevert. Foto: Einar Søndeland

For noen måneder siden ble jeg kontaktet av Einar i den nystartede klubben Spirit (Stavanger Friidrettsklubb).  Spirit ønsket å stille med et damelag i Holmenkollstafetten, men hadde ikke nok løpere til et helt lag. Sara og jeg fikk tilbud om å være med på laget.
Vi tok noen dagers betenkningstid før vi svarte. Holmenkollstafetten var noe vi ikke hadde tenkt på engang, på stiftelsesmøtet vedtok vi at Vegan Runners Stavanger skal prioritere de store lokale løpene. Spirit stilte også som krav at vi løp i deres drakter, og de hadde som målsetting å kvalifisere seg til eliteklassen – var vi gode nok? I tillegg lurte vi litt på om det var verdt å ta turen til Oslo bare for å løpe en kilometer eller to.  På den annen side så er Holmenkollstafetten Norges største løpearrangement, og i tillegg kunne det betraktes som en rekognoseringstur med tanke på å stille med et Vegan Runners-lag  i framtiden. Dermed sa vi, heldigvis, ja til å være med.

Image
Løpsforberedelser på tribunen. Foto: Einar Søndeland
Image
Sara og jeg varmer opp på Bislett. Foto: Einar Søndeland.

Vi møtte resten av laget lørdag formiddag i Oslo og fikk utdelt startnummer og ble briefet om etappene. På grunn av at vi var eldst fikk jeg løpe etappe nummer en, tre runder inne på Bislett, og Sara fikk etappe nummer to, over gressmatta og opp Pilestredet. (Det er visst best med eldre, modne løpere på disse etappene, løpere som ikke lar seg stresse så lett.) I ettertid er jeg veldig glad for at jeg fikk lov til å løpe denne etappen. Jeg er faktisk den første løperen som har løpt Holmenkollstafetten for Spirit, og jeg fikk debutere inne på selveste Bislett stadion (bedriftslag og røkla starter på St Hanshaugen).

Vi varmet opp og trente litt vekslinger nede på banen frem til elitelagene skulle starte, og jeg benyttet anledningen til å observere løpstaktikken elitelagene benyttet på den første etappen. Klasse F7 skulle starte kl 14.30 sammen med fem andre klasser, tilsammen var vi 63 løpere på startstreken. Mine oppgaver var å holde meg så nær lista som mulig, jobbe meg gradvis framover i feltet, og unngå å bli dyttet overende. Det var uvant å løpe så kort (1160m), men taktikken kom litt av seg selv. Jeg ble tvunget til å ta det ganske rolig i starten, og etter hvert som jeg kjempet meg framover i feltet kunne jeg øke tempoet. Et par ganger måtte jeg foreta unnamanøvere for å ikke løpe ned de svaksynte løperne som hadde startet før oss, og som ikke var ferdige med sin første etappe ennå. Halvveis på den siste runden var feltet ganske spredt og jeg hadde krefter igjen, så da var bare å aksellerere fram til vekslingen. På siste langside passerte jeg laget fra Bjerkreim og ga meg selv en mental klapp på skulderen for det. Sara stod klar i spydfeltet og kom seg greit avgårde. Tilbake på tribunen igjen fikk jeg vite at tiden min var 4.06, og en fornøyd trener konstaterte at jeg hadde slått løperen fra GTI med god margin.

Mellomtider ved veksling. http://home.powertech.no/wwwemit/races/2013.05.11/Holmenkollstafetten/radio/F7__KVINNER_SENIOR.htm
Mellomtider ved veksling. http://home.powertech.no/wwwemit/races/2013.05.11/Holmenkollstafetten/radio/F7__KVINNER_SENIOR.htm

I følge resultatlistene var vi nummer fem ved første veksling. På de neste par etappene avanserte vi gradvis, og fra den 4. etappen vekslet vi mellom å ligge som nummer 1 og 2 i vår klasse. Ved siste veksling var det helt likt, men til slutt ble det 2. plass. Siden de fire første lagene rykker opp til elite-klassen innfridde vi imidlertid målsettingen om opprykk til elite på første forsøk, en utrolig bra prestasjon med tanke på at vi stort sett bestod av maratonløpere og håndballspillere som ikke hadde trent sammen på forhånd.

Image
Mine Holmenkollsuvenirer fra 2013.

Nå i ettertid begynner det å gå opp for meg hvor stort det var å få være med på dette. Det frister til gjentakelse, og jeg har allerede begynt å rekruttere Vegan Runners-løpere til et mikslag i åpen klasse  neste år (er du veganer og vil være med så send meg gjerne en melding). I følge reglementet til Holmenkollstafetten er det lov til å løpe for flere lag så lenge de er i forskjellige klasser, så hvis Spirit trenger løpere neste år også blir jeg gjerne med på deres lag også.

One thought on “Løpsrapport fra Holmenkollstafetten 2013

  1. Med mindre du har påvist større fysiske skader, kan du bli en løper. Enten om du ønsker å bli en mosjonsløper, som tar seg en joggetur et par ganger i uka. Eller en konkurranseløper på forholdsvis høyt nivå. Ingen er født til å løpe. Noen er født med fysiske forutsetninger bedre enn andre, men de blir likevel ikke løpere uten trening. Stikkordet for endringen fra ikke-løper til løper er altså: TRENING! Med trening menes bevisst gjentatt gjennomføring av en aktivitet med mål om å bli bedre. Kroppen vår, med muskler og organer er bygget perfekt for å ta imot trening. Visste du at Michael Schumacher og Aksel Lund Svindal har trent opp synet og hjernen sin til å håndtere synsinntrykk eksepsjonelt raskere enn vanlige folk? Dette kommer av haugevis av treningstimer. Som en bieffekt av det å trene på perfekte svinger i høy fart. Det er utrolig hvor mange positive bieffekter trening har på kroppen vår.

Legg igjen en kommentar

