Produkttest: Injinji Performance 2.0 Trail

Du vet du har blitt en løpenerd når du sitter med siden ultramarathonrunningstore.com permanent åpen og trykker F5 med jevne mellomrom for å sjekke om Injinji 2.0 tåsokker har kommet på lager.

Jeg testet Injinji Performance Run lightweight-sokkene tidligere i år, og fant ut at de ikke er slitesterke nok til lengre distanser, men de har blitt en favoritt på kortere treningsturer. De behagelige, og de holder også det de lover med hensyn til å forebygge gnagsår mellom tærne. Versjon 2.0 som kom på markedet i mars skulle være mer slitesterke, noe som bloggere som fikk være prøvekaniner bekreftet. Disse sokkene ble også kåret til best i test av Trail Running Magazine (UK)  i fjor høst. Strømpene finnes i flere modeller, bl.a. run, trail, liner og compression. I originalversjonen var det ull i trail-modellen, men ikke de andre, mens versjon 2.0 inneholder kun CoolMax-fibre. Kompresjonstrøene er også veganske, mens de andre modellene finnes både med og uten ull. Fargene oatmeal og charcoal er laget av NuWool, mens de andre fargene inneholder kun CoolMax i følge epost fra produsenten.  Jeg bestilte et par, og fikk testet det ut på en tre timer lang løpetur for noen dager siden.

I
I

Produkt: Injinji Performance 2.0 Trail Mid Weight (micro length)

Teknisk info: Anatomisk design med individuelle  ermer til hver sokk, som skal forebygge gnagsår og forbedre balanseevne og holdning. Ekstra elastikk rundt ankelen skal hindre at grus og skitt kommer oppi sokken. Hæl og tå er forsterket med Coolmax® Xtra Life-fiber for økt slitestyrke, og sokken skal visstnok også støtte fotbuen. Materialene er 47 % Coolmax, 48% nylon og 5 % lycra.

Injinji2_0_trail_før

Førsteinntrykk: Sitter godt på foten, tærne er akkurat passe lange (jeg bestilte str S som skal passe skostr 37-40, jeg bruker vanligvis str 39).

Underveis: Disse sokkene er tykkere enn de jeg vanligvis bruker og terrengskoene mine ganske tettsittende, så jeg tok med et par vanlige sokker i tilfelle det skulle bli for trangt oppi skoene. Det viste seg å ikke være nødvendig. Jeg merket egentlig veldig lite til sokkene underveis, og det er jo slik det bør være. Terrenget vi løp i var myrete, men sokkene  var behagelige på også når de var våte, og føttene mine ble fort varme igjen etter å ha tråkket uti diverse myrhull. I følge hjemmesiden til Coolmax ® er dette materialet velegnet også til vinterbruk fuktighet raskt transporteres bort fra huden og fordi materialet tørker raskt. Til tross for 3 timer med våte føtter oppstod det ingen blemmer eller gnagsår.

injinji2_0_etter

Etterpå:Det store spenningsmomentet når jeg kom hjem og tok av meg skoene var om alle tærne fortsatt var ueksponert, noe de var. Sokkene var selvsagt litt sølete, men det var ingen synlige tegn til slitasje.

Konklusjon: Jeg skal definitivt bestille flere par av Injinji Performance 2.0 trail-sokkene, inkludert noen par som går litt høyere opp på leggen med tanke på bruk i fjellstøvler.

Hvor kan man få tak i/pris: Jeg bestilte fra ultramarathonrunningstore.com, hvor de kostet £14.99 + frakt. De kan også bestilles fra andre nettbutikker, og fra Injinji.com. Løplabbet selger kun Run og lightweight-modellen. Jeg har ikke funnet andre norske butikker som selger disse sokkene (til tross for intens googling).

Innlegget ble redigert 12.06.13 etter at korrespondanse med produsenten klargjorde hvilke modeller som er veganske

3 thoughts on “Produkttest: Injinji Performance 2.0 Trail

Legg igjen en kommentar

