Løpsrapport: Suleskar Maraton 25.5.2013 og 7-nutsløpet 26.5.2013

Suleskar_landskap5

Hva gjør man når Suleskar Maraton og 7-nutsløpet går samme helg og man ikke klarer å besteme seg for hvilket løp man vil være med på?  Man prøver selvsagt å løpe begge og ser på det som en generalprøve til Rallarvegsløpet.

Jeg har egentlig uttalt (senest for tre måneder siden) at jeg aldri skal øpe maraton på vei, men hvordan kan man motstå å løpe over fjellet i vakker natur og muligheter for 6-8m høye brøytekanter, i noe som arrangøren kaller Norges tøffeste maraton? Løpet begynner på 250 moh, når man er halvveis har man steget til 1050 mh, mens målgang skjer nede på 650 moh.

Oppladningen de siste dagene før denne løpshelgen var ikke optimale. Min kjære pusekatt Elvis ble syk og måtte alives onsdag denne uken, så de siste dagene før løpet ble det dårlig med både matlyst og søvn. Når vekkerklokka ringte kl 6 lørdag morgen hadde jeg mest lyst til å droppe hele løpet, men jeg kom meg til slutt ut av senga.

På grunn av mangel på kollektivtilbud fra byen til fjellheimen var pappa rekruttert som sjåfør, og han troppet opp kl 07.30. Det var utdeling av startnummer på Suleskar Fjellsenter fra kl 9, og deretter buss til startstedet kl 10.15 (inkludert i startkontingenten). Bussturen ga en god indikasjon på hvor tøff turen over fjellet var,  bussen holdt på å havarere et par kilometer fra starten.

Suleskar_buss

Jeg hadde hørt rykter om at dette løpet tiltrekker seg en del løpere av det mer eksentriske slaget, for eksempel de som tar seg en røyk på startstreken eller velger å løpe i gummistøvler. Disse ryktene stemte ikke helt, men det var ingen tvil om at det var en litt annen deltakertype her enn i de flate byløpene. De fleste hadde løpt Suleskar maraton mange ganger før, 7 stk hadde flere enn 10 starter i løpet, og mange sa at dette var det eneste løpet de deltok i. På startstreken var det også to jubilanter som løp sin maraton nr 100, en som løp maraton nr 200, og Inge Asbjørn Haugen løp sin maraton nr 450, og satte med det norgesrekord.

Vi var bare 3 kvinner på startstreken, og jeg var den eneste i min aldersgruppe, så lenge jeg fullførte var jeg altså garantert podiumplass og seier i årsklassen. Bestetiden blant kvinnene i fjor var ca 4.15, så jeg regnet med at jeg ville løpe litt seinere enn dette. Flere jeg snakket med før start mente imidlertid at jeg burde kunne løpe på godt under 4 timer. Et par kilometer ut i løypa bestemte jeg meg for å prøve å holde et tempo på 6 min/km når det gikk oppover, 5 min/km når det var flatt, og 4.5 min/km i nedoverbakke. Jeg orket ikke å regne ut hvilken totaltid dette ville gi, selv enkel hoderegning blir ganske komplisert når man er på anaerob terskel.

Heldigvis stemte ikke ryktene om at hele første halvdel av løypa er bare oppoverbakke. De første 3 km gikk det bratt opp, men deretter og fram til ca 17 km var det vekselvis ca en kilometer oppover og en kilometer flatt, og stigningene var litt slakere. Det var også 9 drikkestasjoner underveis, hver gang du begynte å bli sliten visste du at du snart ville komme til en stasjon og dermed få anledning til å fylle på med væske og energi, og en unnskyldning for å ta en ørliten pause. På de første stasjonene var det bare vann og Maxim sportsdrikk (vegansk, jeg hadde sjekket på forhånd), deretter begynte det å dukke opp bananer, og så sjokoladekake (ikke vegansk, men det at de tilbød kake fikk meg i godt humør), og på den siste stasjonen cola. Jeg tok sportsdrikk på alle stasjonene, og endte med å drikke mye mer enn jeg pleier hvis jeg tar med egen drikke.

Fram til ca 18 km løp jeg sammen med andre løpere. På dette punktet kom en bratt stigning, og jeg ble løpende alene mer eller mindre resten av løpet, men hadde hele tiden noen løpere foran meg innen synsvidde.  Ved drikkestasjonene/vekslingspunktene i stafetten var det liv og røre, men i mellom var det bare å nyte stillheten, naturen og det nydelige været. Jeg var glad for at jeg var blant dem som hadde valgt ganske lett bekledning, men jeg fikk bokstavlig talt svi for at jeg glemte solkremen igjen hjemme.

Suleskar_landskap1 Sulekar_landskap2 Suleskar_landskap3 Suleskar_landskap4

Rett før halvmaraton kom en nedoverbakke, og så opp til løypas høyeste punkt før det bar bratt nedover i et par kilometer. Her kjente jeg at lårmusklene ble slitne og begynte å stivne. Når den siste bratte, lange stigningen kom ved ca 29 km begynte beina å protestere kraftig og følelsen av generell utmattelse å melde seg, menderetter3e4 flatet det heldigvis ut igjen. Det hjalp også med en medbrakt clif gel shot sammen med vann på neste drikkestasjon, og en banan på den nest siste stasjonen.
Ni kilometer fra mål kjente jeg at det knøt seg på baksiden av høyre legg, det kjentes ut som forstadiet til krampe. Jeg kunne også kjenne at musklene på framsiden av leggen hovnet opp. Herfra var det bare å holde ut til mål. De siste 4 km var en sammenhengede nedoverbakke. Det var tøft for beina, men tydeligvis enda tøffere for mine Saucony Fastwitch, etter løpet oppdaget jeg nemlig at både høyre og venstre sko hadde revnet. Jeg hadde krefter nok til en innspurt, kom inn på tiden 3.32.00, og vant kvinneklassen (nr 6 totalt).

Suleskar_målgangSuleskar_imål

Sara har sjekket tidligere resultatlister og funnet ut at vinnertiden min er ganske god, den hadde holdt til seier både i fjor og forfjor også. Etter å ha gitt et seiersintervju til Sirdølen fikk jeg holde vandrepokalen litt (2 seiere til, så er den min til odel og eie), samt deltakerpremie og en glassvase for å ha vunnet aldersklassen. Video fra det høyeste punktet i løypa og målgang/intervjuer kan du se her.

Når jeg kom hjem lørdag ettermiddag gikk jeg på butikken og kjøpte alt det jeg hadde lyst på. Det viste seg å være dette:

DSC00508

Løypekart for 7-nutsløpet (Stavanger Turistforening)
Løypekart for 7-nutsløpet (Stavanger Turistforening)

Vekkerklokken ringte kl 06.00 søndag også. Jeg hadde lovet Sam at jeg skulle være med på 7-nutsløpet hvis jeg var i stand til å komme meg ut av senga. Det var jeg, til tross for ømme legger og hamstrings og en stiv høyre hofte, dermed ble det nok en gang avreise kl 07.30.

Løypa gikk samme vei som i fjor, altså bratt opp til Lutsifjellet først og Vassfjellet sist. Jeg fikk umiddelbart melkesyre og skyhøy puls, og i nedoverbakken mellom Lutsifjellet merket jeg at koordinasjonen var ganske dårlig slik at jeg måtte ta det veldig rolig for å ikke snuble. (I år observerte jeg en hodeskade og en dislokert skulder ute i løypa, noe som demonstrerte hvor galt det kan gå hvis man faller  utforbakke. Imponerende nok klarte begge å fullføre). Jeg hadde egentlig lyst til å bryte og rusle tilbake til mål allerede på vei opp det første fjellet, men så husket jeg at det var tungt i starten i fjor også. I fjor hadde jeg Sara å ta følge med, i år løp Sam i fra meg 100 meter etter start. Imidlertid traff jeg snart noen andre koselige folk, inkludert et par stykker som også hadde løpt Suleskar dagen før. Etter det 3. fjellet (Fjogstadnuten) begynte formen også å bli bedre, beina kjentes litt mer normale ut. Jeg løp med to andre jenter som heldigvis hadde som taktikk å gå opp alle bakkene, men hadde god fart mellom fjellene. Til tross for at jeg tidvis ble litt småkvalm klarte jeg å henge på. Plutselig var vi i mål, selv om vi trodde at vi hadde et fjell igjen. Tiden min ble ganske mye dårligere enn de to foregående årene, men det var som ventet. Formålet med å løpe 7-nutsløpet i år var først og fremst å se hvordan kroppen reagerer på to tøffe løp to dager på rad, slik at jeg er forberedt på hva som kan skje når jeg løper Rallarvegsløpet i sommer. Nå vet jeg at dag nummer to vil være grusom de første kilometrene, men at kroppen vil fungere bedre og bedre eller hvert.

Sam løp på 1.48, en knallsterk tid, og utnevnes herved til Vegan Runners Stavangers terrengløpsspesialist.

7nutsløpet2013_mål

7nutsløpet2013_mariogsam2

Alle bilder fra Suleskar: Helge Mauland
Bilder fra 7nusløpet: Janicke Falch

Advertisements

2 thoughts on “Løpsrapport: Suleskar Maraton 25.5.2013 og 7-nutsløpet 26.5.2013

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s