Kokosvann del 1: Kokosvann som sportsdrikk – hva sier forskningen?

Kokosvann - like bra som sportsdrikk?
Kokosvann – like bra som sportsdrikk?

Kokosvann har blitt populært i det siste, og markedsføres blant annet som en naturlig sportsdrikk. I asiatiske land har dette produktet lenge blitt brukt som både tørstedrikk, sportsdrikk og til medisinsk bruk. Er kokosvann et bra alternativ til  konvensjonelle sportsdrikker, eller er det bortkastede penger?

Inspirert av Scott Jurek og Rich Roll er jeg på jakt etter mest mulig naturlige sportsernæringsprodukter, så jeg kjøpte en pakke kokosvannpulver i nettbutikken veganessentials.co tidligere i år. Jeg hadde tenkt å skrive en kort, subjektiv produktvurdering og avslutte med å lenke til en artikkel publisert på forskning.no i fjor som slo fast at kokosvann egner seg som sportsdrikk under moderat aktivitet. Mens jeg holdt på å skrive innlegget publiserte Stavanger Aftenblad en artikkel hvor ernæringsprofessr Drevon uttalte at kokosvann er bare tull. Dermed blir denne produkttesten todelt: del en tar for seg forskning på kokosvann under og etter fysisk aktivitet, mens del to er min subjektive mening om smak og bruksvennlighet for kokosvannpulver.

Kokosvann som sportsdrikk – hva sier forskningen?

Det ble gjort mange studier på kokosvann i forbindelse med kolera-epidemier på 70- og begynnelsen av 80-tallet. Kuberski et al (1979) konkluderte kokosvann inneholder nok kalium og glukose til å fungere som rehydreringsvæske for kolerapasienter, men anbefalte å tilsette salt for å kompensere for de lavere mengdene av natrium, klor og bikarbonat.

Det siste tiåret har forskere også begynt å interessere seg for kokosvanns egenskaper som sportsdrikk. Artikkelen på forskning.no er basert på et studie presentert på en konferanse i regi av the American Chemical Society i 2012. En kjemisk analyse og sammenligning  av kokosvann og to sportsdrikker, Powerade og Gatorade, viste at drikkene inneholdt omtrent like mengder karbohydrat og magnesium, kokosvann inneholdt imidlertid fem ganger så mye kalium som de tradisjonelle sportsdrikkene (1500 mg/l vs 300 mg/l), men 30 % mindre natrium (400mg/l vs 600mg/l). Siden man mister mer natrium enn kalium når man svetter, og siden rehydrering avhenger av at man får gjenopprettet elektrolyttbalansen, konkluderte disse forskerne med at kokosvann egner seg best som tørstedrikk under og etter moderat trening.

Det er også gjort flere in vivo studier som sammenligner kokosvann og konvensjonelle sportsdrikker. To malaysiske studier (Saat et al, 2002, Ismail et al, 2007) sammenlignet effektiviteten av sportsdrikk, rent vann og kokosvann for rehydrering etter trening som resulterte i 2,5-3% tap av kroppsvekt. Studiet til Ismail et al inkluderte også kokosvann tilsatt natrium. Testpersonene ble gitt væske tilsvarende 120 % av vekttapet, og denne væsken ble inntatt i løpet av en totimersperiode etter fysisk aktivitet. I studiet til Saat et al (2002) var det en tendens til at sportsdrikk og kokosvann var bedre enn vann, og sportsdrikk best, men forskjellene var ikke signifikante. Deltakerne som fikk kokosvann rapporterte imidlertid mindre mindre ubehag for magen, mens rent vann ga signifikant mer kvalme enn kokosvann og sportsdrikk. I studiet til Ismail et al (2007) var sportsdrikk og kokosvann tilsatt natrium signifikant bedre for rehydrering enn de andre drikkene, og alle drikkene unntatt rent vann gjenopprettet blodplasmavolumet. Igjen ga kokosvann (tilsatt natrium) signifikant mindre kvalme og mageproblemer enn de andre drikkene.

Et enda nyere studie fra 2012 (Kalman et al) så både på rehydrering og prestasjon, og sammenlignet to forskjellige typer kokosvann (fra pulver og ferskt) med vann og sportsdrikk. Deltakerne trente først i 2×30 min på tredemølle i 36°C,  deretter hadde de en 3 timers hvileperiode hvor de skulle drikke 125 % av væsketapet, etterfulgt av en ny test hvor man trente til utmattelse. Det var ingen forskjell i prestasjon, målt i tid til utmattelse, mellom de ulike drikkene. Alle drikkene gjenopprettet også pretest kroppsvekt, men de som drakk rent vann gikk ned i vekt igjen siste timen av hvileperioden. Deres kroppsmasse på slutten av hvileperioden var signifikant lavere enn kroppsmassen til kokosvann-gruppen. Interessant nok var det i dette studiet, utført i USA, kokosvannet som medførte mest ubehag ved inntak, altså det motsatte resultatet av de asiatiske studiene. Dette tyder kanskje på at ubehag i forbindelse med stort væskeinntak er relatert til hva man er vant til og liker å drikke, ikke bare sammensetningen av drikken?

Resultatene fra studiene over tyder ved første øyenkast på at man kan erstatte sportsdrikker fulle av sukker og kunstige fargestoffer og aromaer med naturproduktet kokosvann, men resultatene fra in vivo-studiene underbygger anbefalingen fra den kjemiske analysen utført av Bhattacharyas team. I alle tre studiene var treningintensiteten moderat, henholdsvis 60 og 65 % av VO2 max i studiene til Saat et al (2002) og Ismail et al (2007). Prestasjonstesten i studiet av Kalman et al (2012) bestod av deltakerne gikk på en tredemølle mens stigningen økte hvert tredje minutt, personlig tviler jeg dermed på om de virkelig oppnådde fysisk utmattelse, noe forfatterne i diskusjonsdelen selv innrømmer at de kanskje ikke gjorde. Resultatene er dermed ikke overførebare til trening på høy intensitet eller trening som forårsaker dehydrering utover 2-3%. I studiet av Ismail et al var det også kokosvann tilsatt natrium som ga jevngodt resultat med sportsdrikk, ikke «vanlig» kokosvann.

Konklusjonen på bakgrunn av forskningen er at kokosvann kan gjenopprette væskebalansen under og etter moderat trening. Det har i utgangspunktet ikke nok natrium til å erstatte væsketapet etter trening på høy intensitet, men dette kan man enkelt kompensere for ved å tilsette vanlig bordsalt eller innta saltholdig mat ved siden av. Studiene viser at enkelte opplever mer ubehag med kokosvann enn med vanlig sportsdrikk, man bør derfor prøv ulike drikker under trening og velge den som fungerer best for den enkelte. Smak er også en faktor, hvis du synes at noe smaker godt vil du drikke mer av det og vice versa.

Helt til nevnes bare noen interessante poeng fra diskusjonsdelen hos Saat el (2002), som hadde en veldig grundig gjennomgang av forskningen på området væskebalanse. Det er gjennomgående enighet om at man må erstatte elektrolyttene/natriumet i svetten for å erstatte væsketapet, men det er veldig individuelt hvor mye natrium man trenger. For mye natrium i sportsdrikk er vanligvis ikke et problem helsemessig hvis væskeinntaket generelt er bra og nyrefunksjonen ikke er nedsatt, men fører som regel til at man drikker mindre på grunn av saltsmaken. På bakgrunn av sin gjennomgang av forskningen anbefaler Saat et al (2002) at drikker man inntar under trening bør ha lavere elektrolyttinnhold enn drikker man inntar etter trening. Altså er den optimale kombinasjonen kanskje kokosvann under trening og vanlig sportsdrikk/kokosvann tilsatt bordsalt etter?

Se også: Kokosvann del 2: produkttest av Coco Hydro Coconut Water Electrolytes

Referanseliste:

American Chemical Society (2012): Coconut water is an excellent sports drink – for light exercise. http://www.eurekalert.org/pub_releases_2012-08/acs-cwi072012.php
Ismail, I, Singh, R, Sirisinghe, RG (2007): Rehydration with sodium-enriched coconut water after exercise-induced dehydration. South East Aian J Trop Med Public Health , 38(4):769-85
Kalman, DS, Feldman, S, Krieger, D, Bloomer, R (2012): Comparison of coconut water and a carbohydrate-electrolyte sport drink on measures of hydratio and physical performance in exercise-trained men. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2012 , 9(1)
Kuberski, T, Roberts, A, Linehan, B, Bryden, RN, Teburae, M(1979): Coconut water as rehydration fluid. N Z Med J 1979 90(641):98-100
Saat, M, Singh, R, Sirisinghe, RG, Nawawi, M (2002): Rehydration after exercise With fresh Young coconut water, carbohydrate-electrolyte beverage and plain water. J Physiol Anthropol Apl Human Sci 2002, 21(2):93-104

Advertisements

One thought on “Kokosvann del 1: Kokosvann som sportsdrikk – hva sier forskningen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s