Produkttest: Torq gels

Torq energy gels - sportsgeleer med kreative smaker
Torq energy gels – sportsgeleer med kreative smaker

Energigele med rabarbra  og vaniljesaus-smak? Dette produktet måtte jo bare testes. Selvfølgelig er det et UK-basert firma som har kommet på å lage et sportsernæringsprodukt med denne smaken. Jeg testet også energigele med appelsin- & banansmak fra samme firma.

Produsent: Torq Ltd

Pris og forhandlere: £ 1.45 per stk hos ultramarathonrunningstore.com. I Torqs egen nettbutikk kan du kjøpe boks med 20 stk  (av samme smak) à £1.37 (www.torqfitness.co.uk), eller en sample pack med 10 stk i forskjellige smaker for £14

Smaker tilgjengelig: Rhubarb & custard, banana & orange, raspberry ripple, strawberry yoghurt, black cherry yoghurt, forest fruits (med guarana) og banoffee (med guarana). Selv om det ikke høres slik ut er alle smakene veganske.

Førsteinntrykk: Dette er det eneste merket med energigele som jeg vet om som oppgir forskningsreferanser på emballasjen. Det står også på emballasjen at sammensetningen av ingrediensene er «research proven».

Bruksvennlighet og smak: Den første pakken jeg prøvde var litt vanskelig å få opp, jeg endte med å bruke saks (jeg helte den i meg like før treningsøkten, ikke ute i løypa). Den andre pakken jeg prøvde gikk helt fint å få opp uten hjelpemidler. Konsistensen på denne geleen er ganske flytende, litt for flytende etter min mening. Jeg har prøvd smakene banana & orange og rhubarb & custard. Førstenevnte husker jeg ikke hvordan smakte, så den var antakeligvis verken veldig vond eller veldig god. Rhubarb & custard smakte faktisk av rabarbra og vanilje, og var syrligere enn andre geleer med fruktsmak som jeg har prøvd.

Egnethet som sportsernæring: Denne geleen inneholder det samme 2:1 forholdet mellom maltodekstrin og fruktose som Torq bars (se tidligere innlegg). Sammensetningen av ingredienser er gjort på bakgrunn av blant annet et studie fra 2005 som viste at fruktose i kombinasjon med andre sukkertyper øker opptaket og oksideringen av karbohydrater sammenlignet med kun maltodekstrin (Wallis et al, 2005). Det står også på pakken at produktet har blitt testet i et uavengig laboratorium og skal være fritt for stoffer som står på dopinglisten.

Oppsummering: Hadde denne geleen vært i fast form à la Clif Shot Bloks hadde jeg bestilt ville mengder med smaken rhubarb & custard med en gang. For meg ble konsistensen litt for flytende, så jeg kommer nok til å holde meg til Clif Shot Bloks og de Clif Shot Gel-ene som ikke er for søte (sjokolade og mokka).

Referanser:
Wallis GA, Rowlands DS, Shaw C, Jentjens RL, Jeukendrup AE. Oxidation of combined ingestion of maltodextrins and fructose during exercise. Med Sci Sports Exerc. 2005 Mar;37(3):426-32. (abstract)
Se også:
One thought on “Produkttest: Torq gels

Legg igjen en kommentar

