Produkttest: Asics Lightweight Trail ryggsekk

Det å finne den perfekte løpesekken er en utfordring som muligens kan sammenlignes med jakten på den hellige gral. Etter å ha konkludert med at jeg trengte en ny sekk til Rallarvegsløpet brukte jeg først brukte mange timer på å lese produktanmeldelser nettet. Deretter tok jeg en runde i sportsbutikkene i området for å sjekke ut utvalget og prøve sekkene på.
Terreng-/ultraløping er en liten idrett, noe utvalget i butikkene gjenspeiler. Av utvalget i sekker er det kanskje 2-3 som egner seg til løping, og av disse er 0-1 damemodeller. Til slutt bestemte jeg meg for å kjøpe en Asics Lightweight Trail ryggsekk på Løplabbet, den oppfylte de fleste av kriteriene mine og prisen var rimelig. Jeg endte med å betale kr 0,- (jippi!) – jeg fikk overta en sekk en annen kunde hadde returnert pga at den medfølgende drikkeblæren var lekk. Jeg har nå brukt sekken, i kombinasjon med en Camelbak drikkeblære, på tre treningsturer. Her er en oversikt over tekniske detaljer og min vurdering:

Asics_trail1
Asics Lightweight Trail sekk pakket for ultraløp.
Asics_trail2
Jeg brukte sekken med en Camelbak drikkeblære, ikke drikkeblæren som fulgte med. I lommen nederst til venstre på bildet puttet jeg hansker og buff, nettinglommen på høyre side er ledig. I den øvre nettinglommen på venstre side i bildet har jeg 5-6 energigeleer, i nettinglommen på andre hadde jeg mobilen. De øverste nettinglommene kan ekspanderes til ca tredobbel størrelse.

Produkt: Asics Lightweight Trail ryggsekk

Pris: 550,- i butikk, ca 300-500 kr på nettet

Forhandlere: Løplabbet, diverse nettbutikker

Tekniske detaljer:

  • Unisex modell, finnes kun i en str og en farge (svart/orange)
  • Justerbare skulderstropper og mage- og brystreim.
  • Laget i Ripstop materiale som både skal tåle hard bruk og veier lite.
  • Vannavstøtende ytterstoff, vanntette glidelåser.
  • Drikkeblære med 1,5l kapasitet følger med, men kan også brukes med andre drikkeblærer.
  • Hempe til å feste led-light bak på sekken
  • Reflekser både foran og bak på sekken.
  • Hemper til å feste gåstaver i utenpå
  • Skulderstroppene er i nettingmateriale som er polstret øverst.
  • 2 vertikale felt med polstring på ryggen som danner en luftekanal i midten.
  • Hovedrommet har innerlomme (muligens beregnet til drikkeblæren, velegnet til kart o.l.), stropp til å feste drikkeblære, en ytterlomme med glidelås på siden. En liten lomme med glidelås på hver side av «hoftebeltet». En kameralomme med glidelås nederst på høyre skulderstropp, en stor nettinglomme med snøring nederst på venstre skulderstropp. En ekspanderbar nettinglomme øverst på hver skulderstropp som kan brukes til drikkeflasker  eller energibarer.
  • Kanal til drikkeblæreslange på både høyre og venstre side
  • Innebygd fløyte på brystreimen.
  • Kapasitet: anslagsvis 7-8 liter (ikke oppgitt på sekken eller noen av nettsidene jeg sjekket).

Det er mulig jeg har oversett noen detaljer siden merkelappene var fjernet og produsentens hjemmeside var usedvanlig lite informativ.

Min vurdering:

Førsteinntrykk: Det som først og fremst tiltrakk meg ved denne sekken var størrelsen, og alle lommene på «hoftebeltet» og skulderstroppene. Sekken er i realiteten en krysning av en sekk og en løpevest, og har mange av de samme løsningene som Salomon Advanced Skin Lab Hydro sekkene. Prisen er veldig sympatisk, særlig siden drikkeblære følger med, gjør man et bomkjøp har man dermed ikke kastet bort veldig mye penger. Drikkeblærens åpne/lukke-mekanismen ser fiklete ut, og den kan ikke fylles uten at man tar den ut av sekken.

Tilpasning: Selv når jeg strammer skulderstroppene så mye som mulig sitter sekken litt for løst. Hadde jeg vært fem cm høyere (jeg er 167cm) hadde den nok sittet bedre på. Brystreimen er også litt løs, selv når jeg puttet drikkeslangen innunder for å få den ut av veien. Bryst- og magereimen er festet til en «skinne» på skulderstroppene, og kan enkelt og raskt skyves opp og ned. Siden brystreimen var litt løs på meg hadde den en tendens til å skli ned når jeg løp, men dette var ikke plagsomt.

Slik var sekken i bruk: De to første gangene jeg løp med sekken hadde jeg kun med meg en halv liter drikke, regnjakke, mobil, nøkler og energigeleer. Når det var lite i sekken satt den ganske løst på ryggen, men etter de første 5-10 minuttene sluttet jeg å merke dette. Skulderstroppene var ellers veldesignet, brede, myke, og ikke for tett på nakken. Tredje testtur hadde jeg med meg nesten full ultraløpsutrustning: 1,5 liter væske, ekstra tøy, førstehjelpssaker, folieteppe, mobil, regnjakke, og energigeleer. Det var fortsatt god plass til en stor matpakke eller mer klær i hovedrommet på sekken, og mye ledig plass i lommene på magebeltet og skulderstroppene. Når sekken var tyngre lastet kjentes ikke skulderstroppene løse ut, men sekken fikk en sideveis sleng nederst. På lange turer risikerer man dermed gnagsår på korsryggen. Jeg trakk magereimen så langt ned som mulig, og den satt da på høyde med det nederste ribbeinet. Dermed er det ingenting som stabiliserer sekken nederst. Hadde det vært et belte i navlehøyde hadde dette problemet vært løst (helst et litt bredt polstret belte med noen romslige lommer).

Egnethet for ultraløping: Hvis man har den rette kroppsbygningen, slik at sekken sitter tett og stabilt på ryggen, vil jeg si at denne sekken er velegnet selv for ultraløp hvor man må være selvberget. Det er god plass til både drikke, klær og mat. Mange og romslige lommer på fronten gjør at energibarer, hansker, halsvarmer, hodelykt etc kan oppbevares lett tilgjengelig. Nettinglommene på fronten gjør at man kan ha med seg drikkeflasker i tillegg til eller i stedet for drikkeblære. Som vanlig med unisex-produkter passer den nok bedre for menn enn for kvinner.

Konklusjon: Med noen små endringer på designet hadde denne sekken vært nesten helt perfekt. Slik den er nå sitter magebeltet for høyt oppe, og den passer best for de som er >170cm høye med litt bred rygg/brystkasse. Hadde denne sekken hatt et veldesignet magebelte og mulighet for å stramme skulderstroppene mer hadde den definitivt fått bli med meg på Rallarvegen, nå er den reserveløsningen min.

3 thoughts on “Produkttest: Asics Lightweight Trail ryggsekk

    1. Min Camelbak XTC er den som sitter best på, og den har store gode lommer på hoftebeltet, men den har dessverre for liten plass i hovedrommet. Skal jeg ha med klesskift, førsthjelpssaker etc kan jeg ikke fylle drikkeblæren helt. Går fint på ultraløp med hyppige drikkestasjoner. Har fått anbefalt Nathan Vaporshape-sekken. Skal en tur til England senere i sommer, så jeg skal se om jeg finner den eller en annen god sekk i en butikk der. Har meldt meg på en ny utfordring til våren, så kommer nok til å teste mye utstyr i løpet av høsten og vinteren.

Legg igjen en kommentar

