Veganske fjellsko

På det norske fjellet er det bare fjellstøvler i lær som duger, i følge Turistforeningen og betjeningen i sportsbutikker. Det finnes veganske sko på markedet, men er de noe tess? Her er en vurdering av tre veganske fjellstøvler som søsteren min og jeg har testet på Hardangervidda og i Ryfylkeheiene.

 

Mine velbrukte Salomon fjellstøvler. Rødfargen har blitt mer og mer dempet pga all sølen.
Mine velbrukte Salomon fjellstøvler. Rødfargen har blitt mer og mer dempet pga all sølen.

Salomon Wings Sky GTX: En lettvekts støvel i Goretex tekstil og syntetiske materialer. Kommer i friske farger som rødt (dame) og oransj (herre). Sålen minner om joggeskosåler, og ser for spinkel ut for norske steinrøyser. Jeg har imidlertid brukt denne støvelen på både topptur til Sandfloeggi og en ukelang hytte-til-hytte tur på Hardangervidda, og den har vist seg å være overraskende slitesterk. En superbehagelig støvel, det føles mer som å gå med joggesko enn fjellstøvler. Den myke sålen gjør at du får god kontakt med underlaget, og dermed bedre balanse enn med tradisjonelle fjellstøvler. Jeg merket også at jeg faktisk la om fra hælnedslag til forfotlandig første gang jeg brukte dem. I følge produsenten er den vanntett, men dette stemmer ikke, du må regne med å bli våt på beina. Skal du krysse elver og bekker kan du holde deg noenlunde tørr en stund ved å benytte gamasjer over skoene. Til tross for at jeg gikk en uke med våte føtter på Hardangervidda i fjor opplevde jeg fortsatt støvlene som behagelige, og jeg ble ikke kald på føttene. Fuktigheten slipper raskt ut igjen, og støvlene tørker innen neste dag hvis de står på et tørkerom. Anbefales hvis komfort er viktigere enn at støvlene er vanntette, eller hvis du skal gå i tørt terreng. Pris: ca 2000. Selges bl.a. hos Platou Sport, Sport1 og amfibi.no

Veggietrekkers klar til avmarsj på Finse
Veggietrekkers klar til avmarsj på Finse

Veggie Trekker Mk4 : Dette er toppmodellen av fjellstøvlene til Vegetarian Shoes. Håndlaget i Italia i Vegetan kunstlær og mikrofiber, med Vibram såle. I følge veggisbutikken.no skal den både være svært behagelig, vanntett og pustende. Jeg prøvde denne skoen på i butikken i Brighton men syntes den var for stiv rundt ankelen, noe som har forårsaket problemer for meg tidligere. Søsteren min kjøpte den og brukte den på vår ukelange ekspedisjon over Hardangervidda i fjor. Hennes oppsummering var at den holdt henne tørr på beina, men hun hadde konstante smerter og fikk store skrubbsår på leggene hvor den stive kanten gnagde. På den annen side har jeg to venner som også har disse støvlene som ikke har opplevd noen problemer og er kjempefornøyde. Kjøp dem hvis du vil ha en kraftig tradisjonell fjellstøvel, men prøv dem på først hvis mulig. Farge: brun.
Selges hos: veggisbutikken.no, vegetarianshoes.co.uk. Pris: 1890 kr.

Snowdon boots fra Vegetarian Shoes ved Månafossen - våte utenpå men tørre inni
Snowdon boots fra Vegetarian Shoes ved Månafossen – våte utenpå men tørre inni

Snowdon Boot (Vegetarian Shoes): En tradisjonell fjellstøvel i Vegetan kunstlær med Vibram såle. Lettere og gir mindre ankelstøtte enn Veggietrekker. Jeg har problemer med at tradisjonelle fjellstøvler ofte klemmer mot skinnebeinet og forårsaker hevelser. Det gjør ikke denne støvelen, den er behagelig og holdt meg tørr på beina på en veldig regnfull og våt tur fra Flørli til Månafåssen. Etter et par turer med urete sti er overflaten ganske oppskrapet, om dette påvirker støvelens funksjon vet jeg ikke (ennå). Farger: svart
Pris: 1690 kr. Selges hos: veggisbutikken.no (ca en ukes leveringstid), vegetarianshoes.co.uk.

Andre veganske fjellsko:

Alfa Cumulus: fjellstøvel i tekstil og syntetiske materialer med GoreTex membran. Friske farger, men ellers en tradisjonell design. Selges hos bl.a. MX Sport og Intersport, ca 1200 kr. Jeg har ikke prøvd denne skoen, så jeg vet ikke hvordan den fungerer i terrenget.

Fjellsko som kanskje er veganske:

Haglöf Grym: har kun sett denne skoen på bilder, og det ser ut som om den er i tekstil. Det er mulig det er en liten skinnlapp på hælkappen. Jeg sendte en epost til den norske importøren i 2011 og spurte hvilke materialer skoen er laget av og om den er egnet for veganere, men fikk aldri svar. Ser du den i en butikk så se etter «død ku»-symbolet.

Merell og Garmont hadde i 2011 veganske fjellstøvler i sine kolleksjoner, men sluttet å produsere disse i 2012.

One thought on “Veganske fjellsko

  1. Jeg er på jakt etter nye fjellstøvler, da min opplevelse av Snowdon Boot dessverre er den samme som din søsters når det gjaldt Veggie Trekker. Det eneste postive, synes jeg, er at de er fullstendig vanntette; jeg har tråkket i elver og stått i myrer uten at en dråpe har trengt gjennom. Virker som Salomon er verdt å sjekke ut! Takk for tips!

Legg igjen en kommentar

