Erfaringer med Inov-8 X-talon 212

Veterangruppa i Vegan Runners med matchende sko
Veterangruppa i Vegan Runners med matchende sko

Statistikksiden min viser at jeg får mange treff etter søk på «Inov-8 x-talon» og «erfaringer med Inov-8 x-talon». Jeg skrev et innlegg om disse skoene når jeg nettopp hadde begynt å bruke dem, nå har jeg brukt dem i nesten ett år og enda mer erfaring med dem. Jeg har også hentet inn synspunkter fra andre jeg kjenner som bruker disse skoene.

Inov-8 X-talon 212 er en populær sko, samtlige i Vegan Runners Stavanger som driver med terrengløping har skaffet oss denne skoen. På bussen til starten av Ultrabirken la jeg også merke til at svært mange andre hadde denne skoen – og nesten like mange hadde en annen Inov-8 modell. Merket øker også markedsandelen sin internasjonalt – en spørrundersøkelse utført av bloggkollektivet Ultra 168 viste at andelen som brukte Inov-8 i det australske ultraløpet The North Face 100 økte fra 13% i 2012 til 25 % i år.

Her er tre synspunkter på disse skoene:

Sara sier: Min erfaring er at x-talons er bra på alle underlag bortsett fra grus/småstein, da kjenner du steinene gjennom sålen. Men på gress, sand, fjell, asfalt, skogssti og gjørme er de helt supre. Fikk heller ikke en eneste blemme på Ultrabirken, til tross for at jeg ble våt på beina. Det eneste som er feil med dem er fargepaletten.

David sier: Så langt er de den beste sko jeg har funnet. Ingen beskyttelse på ytre når du treffer kanter av store steiner eller trerøtter heller. Men du sparer vekt. Gummipiggene på sålen er suverene. For meg er de for smale i tåboks, jeg er derfor nødt å kjøpe en størrelse opp som medfører at tåen henger fast i røtter når jeg ikke løfter foten høyt nok. Jeg har prøvd flere men fremdeles er de mine «go-to shoes».

Min erfaring: I følge produsenten egner disse skoene seg best for myke underlag, men jeg synes at de også er gode på harde underlag så lenge underlaget er flatt. Å løpe noen kilometer på asfalt innimellom går greit. Den tynne sålen gir god kontakt med underlaget  godt grep på svaberg, men tråkker du på steiner som stikker ut kjenner du det godt i foten og ankelen. Siden foten har lite beskyttelse egner denne skoen seg best for erfarne løpere. Materialene gjør at føttene fort blir våte, men vannet slipper like fort ut igjen. Skoen sitter godt på foten, og jeg har ennå ikke fått gnagsår til tross for at jeg har løpt 50+km med våte sokker i dem. På Ultrabirken kjentes det imidlertid ut som om foten har skled litt side til side i skoene, mulig at materialene her begynner å gi litt etter? Tåkappen begynner nå også å løsne litt. Mht til størrelse har jeg motsatt erfaring av David, jeg måtte gå ned en størrelse til tross for brede føtter. De to eneste tingene jeg har å utsette på skoen er fargepaletten og at de tynne lissene går lett opp. Det sistenevnte løste jeg ved å erstatte lissene med Nathan Lock Laces (se under). Jeg kommer til å skaffe meg et par terrengsko med litt kraftigere såle og mer demping til bruk på steinete underlag og lengre treningsturer (for eksempel et par Inov-8 Trailroc 236 i svart blått og rosa), men X-talon kommer nok fortsatt til å være mitt førstevalg for konkurranser og kortere treningsturer på jevne underlag i terreng.

Inov8 X-Talons 212 pimpet med søle, sand og Nathan Lock Laces i grått. Et lite tips: hvis du har en grå-stripete fillerye så ikke mist de små plastdingsene som skal sitte ytterst på lissene på denne. Den eneste måten å finne dem igjen på er i såfall å tråkke på dem.
Inov8 X-Talons 212 pimpet med søle, sand og Nathan Lock Laces i grått. Et lite tips: hvis du har en grå-stripete fillerye så ikke mist de små plastdingsene som skal sitte ytterst på lissene på denne. Den eneste måten å finne dem igjen på er i såfall å tråkke på dem.
Inov-8 X-Talon 212, pimpet med litt søle. Perfekt fargesammensetning for å gå i ett med 70-talls kjøkkeninnredning.
Hvis du trenger å kamuflere deg på et kjøkken med innredning fra 70-tallet er disse skoene perfekte!

PS: X-talons 212 kommer snart i ny fargepalett, orange og blått og Løplabbet har sagt at de skal ta dem inn. X-talons finnes nå også i en 190g utgave i knall oransje. Hvis du har lagt din elsk på kombinasjonen av grått og orange som dagens utgave av X-Talon 212 har videreføres denne i X-Talon 165. Se bilder på Inov-8s hjemmeside.

One thought on “Erfaringer med Inov-8 X-talon 212

Legg igjen en kommentar

