Mine nye idoler på 8 og 7 år!

Mine nye idoler på 8 og 7 år!

Denne artikkelen fra Outdoor Magazine dukket opp i nyhetsstrømmen min på Facebook i dag, og både imponerte og inspirerte meg. Tajh og Teagan er 8 og 7 år, de er veganere, og de er ultraløpere! Faktisk har de begge fullført et løp på 50 kilometer, både innenfor tidsfristen satt av arrangøren og med en bedre tid enn flere av de voksne deltakerne. De har også deltatt på 24-timers løp, og Teagan har som mål å løpe 100 kilometer snart.

I følge moren til Tajh og Teagan har de fått mange negative reaksjoner i diverse forum på nettet. Den etablerte sannheten er at barn ikke bør løpe lange distanser fordi det kan skade vekst og utvikling, og at de heller ikke kan løpe lange distanser, fordi verken det aerobe eller anaerobe energisystemet er ferdig utviklet før i slutten av tenårene. Den virkelige sannheten er at vi ikke vet hva som er barns fysiske eller mentale tålegrenser – å forske på dette ville vært uetisk. Disse fantastiske barna gir oss en pekepinn om at barn tåler langt mer enn vi tror. Flere andre av de store stjernene innen ultraløping har også begynt med langdistanseløping svært tidlig – se bare på Kilian Jornet, som ble tatt med på lange fjellturer lenge før han begynte på skolen, eller Anton Krupicka, som løp sin første maraton tidlig i tenårene.

En annen grunn til at det kommer negative reaksjoner er nok oppfatningen om at det er usunt for barn å konkurrere. Disse barna deltar i konkurranser, men inntrykket jeg får av intervjuet med moren i artikkelen over og bloggen deres (ja, de har en egen blogg, og den er kjempekul!) er at deltar for opplevelsene heller enn konkurransen sin skyld (Teagan er riktignok ganske opptatt av å slå storebroren sin). De løper fordi det er gøy, men er like opptatt av dyrene de møter og naturen som av løpingen.

Sist, men ikke minst kommer det nok en del av sutringen fordi de er veganere. Veganske barn skal i følge stereotypen være underernærte, underutviklet, syke og svakelige. De skal ikke slå voksne og langt mer erfarne løpere i en ultramaraton!

For meg høres det ut som om Tajh, Teagan og deres yngre bror har en utradisjonell men veldig god barndom. Foreldrene passer på at de har det gøy, at de er trygge ute i løypa, og at de får medisinsk oppfølging, inkludert blodprøver, med andre ord opptrer de fornuftig og ansvarlig.

Hadde jeg blitt forbiløpt at disse to under et løp håper jeg at jeg hadde vært storsinnet nok til å bli imponert, ikke irritert. Siden jeg holder til i Norge og de holder til i USA er det vel liten sjanse for at det skal skje, jeg må nok nøye meg med å lese løpsrapportene på bloggen deres og la mer imponere på avstand.

(Tajh and Teagan: you will probably get  pingback because I’ve linked to your blog. I have written about you in Norwegian, so you will not understand it, but here is a summary: I was really impressed when I read about you in Outdoor Magazine. You defy expectations about what children and vegans can do, and that probably makes some people annoyed. In the headline I say that you are my new idols, and I look forward to follow your cool blog.)

Legg igjen en kommentar

