Spis frokost!

Superfoodfrokost. Foto: Sara
Superfoodfrokost. Foto: Sara

I forrige uke hadde en av tabloidene et stort oppslag om at en stor frokost var nøkkelen til vektreduksjon. Jeg leste bare overskriften, jeg gadd ikke  å bruke penger på å kjøpe avisen, men det minnet meg på at jeg hadde begynt å skrive et blogginnlegg om samme tema.

For noen år siden i et treningsblad kom jeg over påstanden om at å spise frokost reduserer sjansen for overvekt med over 400 %. Jeg gjorde et litteratursøk for å prøve å finne kilden til dette tallet samt sjekke om forskningen støtter de påstandene som ofte blir framsatt angående hvorfor en skal spise frokost, som for eksempel:

  • det gjør at du spiser sunnere resten av dagen
  • det gir energi til fysisk aktivitet
  • det reduserer sjansen for overvekt
  • å hoppe over frokost er ikke en velegnet slankemetode

Et amerikansk forskerteam (Ma et al, 2003) intervjuet 641 personer hver 3. måned i et år om deres matvaner og fysisk aktivitet. For hver deltaker hadde man detaljert informasjon om matinntak og fysisk aktivitet for 15 perioder a 24 timer. Resultatene viste at de som spiste frokost regelmessig hadde 4,5 ganger mindre risiko for alvorlig overvekt. I tillegg hadde de som spiste 4 eller flere måltider til dagen 45 % lavere risiko for å være overvektige. Resultatene viste også at å ikke spise frokost var forbundet med et høyere energiinntak resten av dagen, noe som kan forklare hvorfor frokostspising er gunstig for vektkontroll. En annen forklaring kan være at lang tid mellom måltider er forbundet med økning i insulinnivået i blodet, noe som igjen gir økt apetitt og stimulerer lagring av fett i cellene (Ma et a, 2003).

Et annet forskerteam, Cho et al (2003) kom med et interessant fakta i sitt studie: I periden 1965-1991 har andelen av befolkningen som ikke spiser frokost økt fra 14 % til 45% i USA. Disse tallene er til forveksling like økningen i antallet alvorlig overvektige amerikanere i samme periode.
Cho et al så både på sammenhengen mellom vekt og frokostspising og type frokost hos mer enn 16 000 personer. Resultatene viste at de tre gruppene som hadde høyest BMI var de som spiste hovedsakelig kjøtt og egg, meieriprodukter, og de som ikke spiste frokost i det hele tatt. De som spiste snop og chips havnet naturlig nok også høyt oppe på lista. De som spiste varmebehandlede kornprodukter, a la grøt, hadde den laveste BMI-en.
Til forskjell fra studiet over viste dette studiet at de som hoppet over frokosten hadde det laveste daglige energiinntaket. Som forskerne påpeker så kan man av denne type studier ikke si helt sikkert om resultatene man får er årsak eller korrelasjon. Med andre ord kan det være at å hoppe over frokost fører til overvekt, men det kan også være at sammenhengen man ser er fordi å hoppe over måltider blir brukt som en slankemetode av de som allerede er overvektige, noe som kan forklare det generelt lave energiinntaket blant frokostvegrerne i dette studiet. Basert på sine resultater slo forskerne fast at dette ikke ser ut til  være en vellykket vektkontrollstrategi.
Med tanke på vekt indikerer dette studiet også at kornbaserte, karbohydratrike frokoster er bedre enn kjøtt, egg og meieriprodukter. Og hvis du av og til ender opp med å ta deg en muffins eller lignende i farta er kanskje ikke dette en katastrofe – denne gruppen hadde den nest laveste BMI-en (Cho et al, 2003).

Et studie utført blant spanske skoleungdommer i alderen 12-17 pekte i samme retning som studiene over, også her fant man en sammenheng mellom overvekt og manglende frokost. De ungdommene som ikke spiste frokost oppga at de prøvde å slanke seg, men manglende frokost var ikke assosiert med lavere BMI.
De som fikk i seg 25 % av energiinntaket ved frokosten hadde et mer moderatkaloriinntak i løpet av dagen enn de som spiste lite til frokost. De som spiste en solid frokost inntok også mer fiber og mindre fett, særlig mettet fett og kolesterol, i løpet av dagen. Det ser altså ut til å være hold i påstanden om at en god frokost får deg til å spise sunnere resten av dagen. Frokosten bør imidertid ikke være for solid, gruppen som spiste frokost a la bacon & egg hadde den nest høyeste BMI-en. Å spise mye protein blir ofte anbefalt som en slankemetode, men det var ingen korrelasjon mellom proteininnholdet i frokosten og BMI.
Den beste frokosten så ut til å være en som bestod av kornprodukter, fiber og kalsium, ettersom alle disse næringsstoffene hadde en negativ korrelasjon med BMI (ikke statistisk signifikant). Gruppen som hadde lavest BMI av alle var de som spiste frokostblanding, gruppen med høyest BMI var den som ikke fikk i seg kalsium (meieriprodukter) til frokost (Fernàndez Morales et al, 2011).

Det siste studiet, Mushtaq et al (2011) så på forholdet mellom frokost, vekt og aktivitetsnivå blant pakistanske skoleelever (5-12 år). De som ikke spiste frokost hadde en signifikant større sannsynlighet for å være overvektige/alvorlig overvektige. Det å hoppe over frokost var også forbundet med et lavere aktivitetsnivå i løpet av dagen – et lavt aktivitetsnivå var igjen forbundet med snacking og inntak av fast food. Igjen så understøttes teorien om at manglende frokost fører til usunne valg, i tillegg til at man blir slapp og beveger seg mindre og dermed forbrenner mindre energi.

Det moren din sikkert har fortalt deg utallige ganger i løpet av oppveksten stemmer altså: frokost er en god start på dagen og legger grunnlaget for en sunn dag, både med hensyn til fysisk aktivitet og matvalg. Å spise frokost er derfor en god vekttapsstrategi, mens å hoppe over frokosten øker risikoen for overvekt. Ønsker man en ny og sunnere livsstil bør det å spise en god frokost være en av de første gode vanene man implementerer.
Frokost med et høyt innhold av animalsk protein er forbundet med overvekt, lavkarbofrokost er dermed en tilsynelatende dårlig start på dagen.  Den perfekte frokosten ser ut til å bestå av kornvarer med et høyt fiberinnhold og kalsium, som for eksempel havregrøt laget med plantemelk (men selv en muffin er bedre enn egg og bacon).

Referanser:

Cho, S, Ditrich, M, Brown, CJP, Clark CA, Block, G: The effect of breakfast typeon total daily energy intake and body mas index: Results from the Third Nationa Health and Nutrition Examination Survey (NHAES). Journal of the American College of Nutritin, Vol 22, No4, 29-302 (2003)
Fernàndez Morales, I, Aguilar Vilas, , Mateos Vega, CJ, og Martinez Para, C: Breakfast quality and its relationship to he prevalence of overweight and obesity in adolescents in Guadaljara (Spain). Nutr Hosp. 2011; 26(5): 952-958
Ma, Y, Berone, ER, Stanek, EJ, Reed, GW, Heber, JR, Cohen, NL, Merriam, PA, Ockene, IS: Association between eating patterns and obesity in a feeliving US adult population. Am J pidemiol. 2003; 158: 85-92
Mushtaq, MU, Gull, S, ushtaq, K, Shahid, U, Shad, MA, og Akram, J: Dietary behaviours, physical activity and sedentary lifestyle associated with overweight and obesity, and their scio-demographic coreates, among Pakistani primary School children. Int J Behav Nut Phys Act 2011; 8: 130

One thought on “Spis frokost!

  1. Jeg MÅ ha frokost. Uansett hvor dårlig matlyst jeg har når jeg står opp. Hvis ikke jeg får i meg noe på morran så besvimer jeg i løpet av dagen, rett og slett. Er av typen som må spise hver 3-4 time for ikke å gå i bakken :p

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s