Løpsrapport fra Spirit Halvmaraton 2014

Årets første løp gjennomført - sprintdistansen halvmaraton
Årets første løp gjennomført – Spirit halvmaraton 2014

Nå er det kanskje noen som har begynt å lure på om denne bloggen er nedlagt, siden det har gått så lang tid siden siste innlegg. Den lave aktiviteten her er konsekvensen av å være påmeldt til veldig mange og veldig lange løp i 2014, noe som også krever mange og lange treningsøkter.

Årets første løp var Spirit Halvmaraton på Sola, i kuling-liten storm vindstyrke og temperatur rundt nullpunktet. På grunn av vinden var imidlertid den effektive temperaturen langt lavere. Ganske mange løpere innrømmet når de stod på startstreken at de hadde håpet at løpet skulle bli avlyst. De fleste forhåndspåmeldte hadde imidlertid møtt opp, med unntak av en stor gjeng som var værfaste på nordsiden av Boknafjorden. Når man skal løpe på Sola i januar må man regne med litt vind. Min største bekymring på startstreken var ikke været, men hvorvidt beina mine ville klare å løpe fort. De siste månedene har treningen stort sett vært rolige langturer, og forsøk på å løpe fort har ofte føltes veldig klossete og energikrevende. Spesifisitetsprinsippet i aksjon!

Det var også en del som bekymret seg for å løpe feil når de stod på startstreken. Det var en del endringer i løypa i år, årets løype var som en mellomting av 2013 og 2012-utgaven av løpet. Einar i Spirit gjorde sitt beste for å forklare og oppklare under startnummerutdelingen, men ganske mange var fortsatt forvirret. Jeg brukte en del krefter på å ta igjen  løpere foran meg på den første kilometeren. Ikke fordi jeg var så bekymret for å løpe feil, det var malt piler på veien, tape, sperringer, kilometerskilt, og løypevakter som guidet oss, og i tillegg syklet Einar foran de første 10 kilometrene, men fordi jeg endte opp med å løpe alene i 15 kilometer i fjor. Jeg tenkte at det var verdt å bruke litt krefter på å finne en rygg som kunne gi meg litt le for vinden i år.

Løypen hadde ganske mange 90 og 180° svinger, så vi endte med å få vinden fra alle kanter. Fra starten ved Sola kirke løp vi ned til og forbi flymuseet, et lite stykke langs Hafrsfjord og så under veien og opp mot Sola sentrum, hvor vi snudde og løp tilbake til Flymuseet, tok en liten ekstrasløyfe , og fulgte sykkelstien langs flyplassen, og så inn på en gårdsvei til strandhotellet, forbi dette og langs stranda til parkeringsplassen ved Rægestranda, hvor det var vending. Vi løp så neste samme løype en gang til, men gang nummer 2 løp vi gårdsveien mellom hotellet og flyplassen i stedet for forbi kirken, og vendte litt nærmere flyplassen. Målet var, i likhet med i fjor, i innkjørselen til strandhotellet. Jeg er ikke 100 % sikker på at jeg husker traseen riktig, men underveis synes jeg det gikk veldig greit å finne fram. Jeg kunne hele tiden se løpere foran meg, og løypevaktene ga klare instrukser om hvor vi skulle løpe. For å være helt ærlig synes jeg løypa i fjor var kjekkere og lettere å finne fram i, men fordelen med årets løype var at hele løypa gikk på sykkelsti, slik at man slapp å bli stresset av nærgående bilister.

Dette bildet gir en veldig god illustrasjon av forholdene, og hvorfor dette løpet gir utvidete skryterettigheter. Sara kjemper mot sand og vind midt på bildet, som er lånt fra Spirits nettside (fotograf Andreas Askildsen i Solabladet?)

I fjor var jeg glad for at vi fikk løpe så mange ganger langs stranden, den mest idylliske delen av løypa. I år bød imidlertid dette partiet på flere utfordringer: sandskavler som dekket hele sykkelstien, og sterk sidevind som pisket sand i ansiktet ditt. Var du uheldig løp du mellom rullebanen og stranden idet et fly tok av, noe som gjorde sandføyken ekstra ille (man kunne også velge å se positivt på det – gratis ansiktsskrubb!). Vinden var imidlertid ikke så ille som fryktet. På forhånd trodde jeg at det ville bli et problem å holde varmen, men jeg hadde tydeligvis truffet godt med antrekket, det verste var å disponere kreftene. Hvor mye krefter skulle man bruke i motvinden, og hvor mye kunne man guffe på i medvinden? Jeg valgte å bare løpe på subjektivt følelse og ikke se på kilometertider eller tempo i det hele tatt underveis. På noen partier følte jeg at jeg stod omtrent stille, særlig når jeg fikk sting i siden mens jeg løp i motvind. Rundt halvveis fikk jeg kontakt med et par løpere som lå foran meg, og jeg synes at deres tempo kjentes ganske behagelig ut og valgte bare å holde følge med dem til mål. Før løpet sa jeg at jeg ville være fornøyd med alt under 1.35, når det var 5-6 km igjen gjettet jeg på en sluttid på ca 1.38. De siste to kilometrene fant jeg plutselig noen ekstra krefter og klarte å løpe fra de to herrene jeg hadde holdt følge med, i tillegg til å ta igjen en eller to til som lå foran. Jeg husket selvsagt ikke å stoppe klokka før en stund etter at målstreken ble krysset, når jeg husket det viste den 1.31.08, noe som betydde at jeg hadde klart å løpe på 1.30., en overraskende bra tid vær-, trenings- og skadestatus tatt i betraktning.

Som vanlig ble jeg stående i målområde og vente på de to andre fra Vegan Runners som deltok, Carolin og Sara, samt andre jeg kjente (det var mange fra Arena som deltok, tror definitivt vi er byens beste senter på løping). I følge min telling ute i løypa var jeg nr 2 i kvinneklassen, og Carolin, som begynte å trene med oss i desember i fjor, lå på 3. plass når jeg passerte henne for siste gang. På den siste kilometeren ble hun imidlertid tatt igjen av to Spirit-løpere, og endte på 5. plass, mens Sara kom noen få minutter bak på 8. plass. Sterk innsats av veganerjentene, men hvor var gutta?

Jeg fikk medaljehenger til jul, men trenger kanskje et premieskap også?
Jeg fikk medaljehenger til jul, men trenger kanskje et premieskap også?

Når alle veganerne hadde kommet trygt i mål var det på tide å trekke inn og få seg en kaffekopp. Uheldigvis var det slutt på kaffen, men det var i hvert fall varmt inne. Premieutdelingen gikk av stabelen straks det var avklart hvem de tre beste i hvert løp var, og det ble bekreftet at jeg hadde kommet på 2. plass. Fullstendig knust av vinneren som løp på 1.19, men jeg er fornøyd med å ha klart å vedlikeholde halvmaratontempoet mitt når jeg det siste året kun har trent for ultraløp. Tiden min ble først oppgitt å være 1.30.24, men på resultatlista dagen etter ble den korrigert til 1.30.43. Arrangøren hadde rotet bort pokalene for 2. og 3. plass på halvmaraton for damer, så jeg måtte nøye meg med pokal for å ha vunnet aldersklassen.

I herreklassen var det også sterke tider, topp 3 kom alle i mål på 1.10, og John Henry Strupstad, som vant Rallarvegsløpet 2013 med en knallsterk løyperekord, gikk seirende ut av spurtduellen.

Spirit halvmaraton 2014 ble en kjekk start på årets løpssesong. Imponerende mange trosset kulde og vind og gjennomførte, noe som definitivt gir skryterettigheter. Det var også imponerende mange smilende løpere i bildegalleriet til Solabladet. Neste løp er om to uker, da i engelsk vinterkulde.

21.01.14: I følge Spirits nettside har arrangøren i ettertid oppdaget at løypa var 500m for kort pga at 2. vendingspunkt ved Sola Sentrum var blitt plassert feil. De gode tidene var dermed ikke fullt så gode som først antatt, men jeg er fortsatt veldig fornøyd med min tid og gjennomføring. Og svært imponert av Carolins innsats i hennes første løp noen sinne.

4 thoughts on “Løpsrapport fra Spirit Halvmaraton 2014

  1. Så vittig, igår kveld tenkte jeg faktisk at nå er det lenge siden jeg har hørt noe fra Vegancoaching, lurer på hva som skjer. Men du er tydeligvis i farta, bra! Du er inspirerende🙂

  2. Tror bildet av meg i sandstormen er lånt fra Kondis. Artig løp – og neste år skal jeg ikke stoppe for å knytte skolissene 2 ganger. Selv om jeg da fikk oppleve hvordan det var å ligge helt, helt sist. Nye opplevelser, hele veien🙂

Legg igjen en kommentar

