Thames Trot (50 miles): evaluering av utstyr og bekledning

Haglöf Gram Comp - very pink
Haglöf Gram Comp

Sko – Haglöf Gram Comp

For å være helt ærlig – jeg kjøpte disse skoene mye på grunn av fargen. Og de var på tilbud. Men når skoene fortsatt føles komfortable på føttene etter 72 km på et annet underlag enn det de er laget for må de sies å være et bra kjøp. Selv om jeg fikk litt vondt i foten under selve løpet har ikke metatarsalgien min plaget meg noe i uken etter løpet, tvert i mot kjennes foten bedre ut enn på lenge. Konklusjonen må jo bare være at denne skoen er en god ultrasko, med nok plass til at føttene kan hovne opp under løpet, nok demping til harde underlag, godt grep i terrenget, og ingen sømmer som begynte å gnage. De kjentes tunge ut på foten etter partiene hvor vi måtte vasse, men vannet slapp raskt ut igjen. (Det ville det ikke gjort hvis det hadde vært den vanntette Gore Tex-utgaven av denne skoen. Vanntette terrengsko – styr unna!)

Både slitesterke og behagelige
Både slitesterke og behagelige

Injinji Performance 2.0 Trail sokker

Fungerte perfekt. Ingen vannblemmer mellom tærne eller på hælene, og føttene mine var gode og varme under hele løpet, selv når jeg var klissvåt. Jeg hadde en liten glipe mellom sokken og tightsen, men det var min egen feil siden jeg hadde kjøpt mini crew-utgaven.

 

Nathan VaporShape løpe-/drikkesekk:

Du vet du er en ultraløper når du… er jente og har flere løpesekker enn håndvesker. Nathan VaporShape er det siste innkjøpet i jakten på den perfekte løpesekken til ultraløp. Kanskje dette virkelig blir det siste innkjøpet – konklusjonen etter å ha løpt i nærmere 8 timer med denne sekken er at den oppfyller nesten alle kravene på listen min. Den har både en 2l drikkeblære og flaskeholder på den ene skulderstroppen (flaske må kjøpes separat). Jeg fylte drikkeblæren med energidrikk og hadde en 0,6l flaske med vann i flaskeholderen. Dette fungerte veldig bra, det var lett å refylle drikkeflasken på sjekkpunktene, og 2l med sportsdrikk var mer enn nok til hele løpet. Drikkeflasken satt godt i holderen og var ikke i veien. Selve sekken satt også godt på ryggen, og jeg trengte ikke å justere den en eneste gang. Sidelommene var romslige, og i tillegg er det lett tilgjengelige lommer til mobil, reservebatterier til hodelykt, tom emballasje o.l. Det var enkelt å åpne og fiske ut energibarer fra sidelommene underveis, den ene lommen var imidlertid vanskelig å lukke igjen, jeg måtte av og til spørre andre om hjelp for å slippe å ta av meg sekken.

Jeg har bare funnet et par småting som irriterer meg litt med denne sekken: den skal ha UTMB-kapasitet, men når jeg pakket til dette løpet var det bare så vidt jeg fikk plass til alt, til tross for at det var minimalt med obligatorisk utstyr. Jeg hadde med mye mat, siden jeg ikke var sikker på å finne noe jeg kunne spise på sjekkpunktene. Etter å ha tatt av jakken min ca halvveis i løpet endte jeg derfor med å løpe med den knyttet rundt livet resten av løpet, jeg orket ikke å bruke tid på å lirke den ned i sekken. I tillegg er det fargen: kritthvit sekk til terrengløping? (VaporShape finnes nå også i grått, en mer praktisk farge.) Det siste lille irritasjonsmomentet er demonteringen av drikkeblæren: Nathan Sports har laget en demonstrasjonsvideo hvor dette ser veldig enkelt ut, men jeg endte opp med gnagsår og krampe når jeg skulle prøve. Det virker som om man bare må bruke rå makt hver man skal ta av slangen for å rengjøre blæren, noe som jo må medføre ekstra slitasje over tid?

Suunto Ambit2 (Silver)
Suunto Ambit2 (Silver)

Suunto Ambit2 GPS-klokke

Du vet du er en ulraløper når du… bytter fra Garmin til Suunto på grunn av batteritiden. En annen grunn var at Suunto Ambit skulle være veldig pålitelig med å finne satelitter, noe min Garmin ikke er.

På pluss-siden: Suuntoen fant raskt satelittene før løpet, og forbindelsen ble ikke brutt en eneste gang. Når løpet startet var batteriet 99% ladet, når jeg kom i mål etter 7 timer og 47 minutter var det fortsatt 48 % igjen. På treningsturene, som stort sett har foregått i mørke, har det vært vanskelig å lese de minste tallene på displayet. Det gikk imidlertid veldig fint å følge med på både tid, distanse og tempo under TT, som foregikk i solskinn.

På minussiden: Når man har klokken i det mest nøyaktige GPS-moduset, som også er standard (satelittdata hentes 1 gang i sekundet) er batteritiden 15 timer. Batteritiden kan forlenges til opptil 50 timer ved å endre GPS-innstillingene til å kun hente satelittdata hvert 5. sekund eller hvert minutt. Dette kan man imidlertid ikke gjøre på klokken, man må endre innstillingene i sin brukerkonto på nettet, og så synkronisere klokken. Jeg har ennå ikke klart å få den til å synkronisere, noe som visst er et ganske vanlig problem med denne klokken. Jeg får håpe jeg klarer det innen 3. mai, grunnen til at jeg kjøpte denne klokken var jo for å bruke den på 100 mile/24-timers løp. I tillegg irriterer det meg litt at det kun fulgte med kabel for lading via USB, kabel for lading i strømuttak må kjøpes separat. Dette er jo en klokke som er laget/markedsføres for bruk i skog og mark i opptil flere dager om gangen, man har da ikke alltid med seg laptopen på tur?

Konklusjon: foreløpig uvisst om Suunto Ambit kan brukes på en 100-miler eller om jeg heller burde kjøpt en Garmin Phenix.

Øvrig bekledning:

Som med fottøyet traff jeg perfekt her, jeg var komfortabel under hele løpet. Adidas Supernova ClimaWarm tights holdt meg varm, ga musklene god støtte, og ingen sømmer begynte å gnage. Jeg hadde trodd at pga tykkelsen så ville jeg være kald og våt en god stund etter å ha vasset i Themsen, men 5-10 minutter etterpå var jeg varm igjen. Kari Traa Dry (Butterfly) supertrøye var også akkurat passe varm (temperaturen var ca 0 grader ved start, og 7 grader midt på dagen). Jeg har lenge vært i tvil om jakken jeg brukte, Norrøna Bitihorn, er vanntett.  Siden vi fikk en nydelig vinterdag ble jeg ikke klokere på dette under Thames Trot, men jakken fungere bra i de forholdene vi hadde.

Legg igjen en kommentar

