Ny fastelavntradisjon: boller og uoffisiell Nordsjøultra

Løping først, deretter boller (oppskriften finner du på vegetarbloggen.com)
Løping først, deretter boller (oppskriften finner du på vegetarbloggen.com)

I fjor vinter når jeg trente til mitt første ultraløp ble jeg grundig lei av turstiene i Stavanger. Jeg lokket derfor med meg søsteren min på et prosjekt: ta toget til Egersund og så prøve å følge ruta til Nordsjørittet mot Stavanger igjen. I fjor var målet 40 km, og vi endte med å løpe 35. Denne helgen sa treningsplanen min at jeg skulle løpe 50km, og jeg bestemte meg for å gjenta fjorårets prosjekt, bare løpe enda lenger. Sara meldte seg noenlunde frivillig til å være med (pass på hva du skriver på facebook, du risikerer å bli tatt på ordet), og jeg lovet å ta med hjemmebakte skoleboller siden det var fastelavn. Det var da det gikk opp for meg: jeg hadde med fastelavnsboller i fjor også. En ny fastelavntradisjon er visst født.

Lørdag kveld: bake boller

Fastelanskoleboller i produksjon
Fastelavnskoleboller i produksjon

Søndag morgen: ta 09.01-toget til Egersund.

Som i fjor fulgte vil den gamle jernbanen til Hellvik og deretter Vestlandske Hovedvei til Ogna. I fjor løp vi deretter på stiene langs sjøen til Kvassheim fyr, og trodde, siden det er satt ut gjerdeklyvere nordover fra Kvassheim, at stien fortsatte videre mot Obrestad. Vi støtte imidlertid på noen skjær i sjøen, eller rettere sagt rullestein på jordene. Ingen sti og et underlag som det såvidt var mulig å gå på gjorde at vi trakk opp på veien, hvor vi fant en like motivasjonsdrepende kombinasjon av sterk trafikk og manglende gang- og sykkelsti. Dermed endte det med at vi avbrøt turen og løp opp til Vigrestad for å ta toget tilbake. I år valgte vi derfor å gjøre som Nordsjørittet, nemlig å trekke inn i landet mellom Brusand og Varhaug, hvor vi fulgte merkingen for Nordsjøruta. En får definitivt en mye finere tur- og løpeopplevelse mellom Brusand og Kvassheim av å løpe nede langs sjøen på sti og grus enn på asfalt gjennom boligområder og langs landeveier. Når skiltene guidet oss ned til sjøen igjen like etter Varhaug ble vi imidlertid belønnet med en, for oss, ny og uutforsket strekning med terrengløping og sjøutsikt igjen.

Kongevegen, Varhaug. Endelig terreng og sjøutsikt igjen.
Kongevegen, Varhaug. Endelig terreng og sjøutsikt igjen.
Hå gamle kyrkjegard
Hå gamle kyrkjegard

Når jeg har kikket på løypekartet for Nordsjørittet har jeg lurt litt på hvorfor strekingen mellom Varhaug og Hå Gamle Prestegard er så mange kilometer lang, når den ser så kort ut på kartet. Ute i terrenget skjønte jeg hvorfor – løpere kommer seg greit fram men syklister ender opp med å sykle nærmest i sikksakk mellom bilveien og Kongevegen.

To ting er det mye av på Kogevegen: gjerdeklyvere..
To ting er det mye av på Kongevegen: gjerdeklyvere…
...og rullestein
…og rullestein
fastelavnultra_obrestad
Det egentlige målet for dagen – Obrestad fyr

Man skimter Obrestad fyr foran seg helt fra starten på Kongevegen, vi gjentok hele tiden for oss selv at det kunne umulig være så langt fram som det så ut. Samtidig som man nærmer seg blir landskapet mer og mer kupert. Til slutt ender man ved et stiskille ved foten av en bratt stigning – rett fram til Hå Gamle Prestegard, opp bakken til Obrestad fyr. Vi klatret opp bakken til fyret, bare for å oppdage at prestegården lå bare et steinkast unna. Dermed endte vi med å løpe ned bakken igjen, og fortsette det siste lille stykket til Hå Gamle.

Tanken på en varm kopp kaffe i kafeen på Hå Gamle fikk meg tydeligvis i godt humør
Tanken på en varm kopp kaffe i kafeen på Hå Gamle fikk meg tydeligvis i godt humør

Vel framme på Hå Gamle Prestegard viste Suunto-en min at vi hadde tilbakelagt 46km, litt kortere distanse enn planlagt, men vi var fornøyde.

Hvis du kunne tenke deg å løpe i dette området, men synes at 46 km blir for langt er det mange fine og kortere alternativer, f.eks. Egersund til Ogna (ca 18 km fra togstasjon til togstasjon), Sirevåg-Kvassheim tur/retur (ca 21km), eller Kongevegen. For det sistenevnte alternativet tar du toget til Varhaug og følger Kyrkjevegen, deretter merkingen for Nordsjøruta til denne loser deg ned på Kongevegen, (ca 4 km på asfalt før du kommer ned til stien). Selve strekningen på stien er ca 13 km lang (får ikke lastet opp data fra Suunto-en til pc-en pga feil i Suuntos programvare, derfor blir alle anslag basert enten på Google Maps eller min hukommelse). Fra Hå Gamle løper du, i følge Google Maps, 6,2 km opp til togstasjonen på Nærbø og tar toget derfra (vi var så heldige at vi ble hentet).

Du vet du er en ultraløper når… du har stålkontroll på alle toaletter langs ruta. Toalettfasiliteter finnes på stasjonen i Egersund, den nedlagte Maurholen Stasjon (standard ukjent), portaloo ved begynnelsen av Vestlandske Hovedvei, på bensinstasjonen på Ogna, på parkeringsplassen ved Hå gamle kyrkjegard og på Hå Gamle Prestegard (i kafeen).

Da gjenstår bare spørsmålet: hvor langt kommer vi oss neste år?

4 thoughts on “Ny fastelavntradisjon: boller og uoffisiell Nordsjøultra

Legg igjen en kommentar

