Løpsrapport fra Egersund halvmaraton 08.03.2014

Spontanløperne ved ankomst i Egersund - fjåge og blide
Spontanløperne ankommer  Egersund – fjåge og blide

For andre helg på rad befant jeg meg i Egersund, men denne gangen slapp jeg å løpe hjem igjen.

Det er to måneder igjen til min første 100-miler, og i følge treningsplanen min skulle jeg denne helgen løpe to 10 km økter, en rolig langtur og en tempoøkt. Jeg har hatt en rolig treningsuke denne uken, etter to tøffe uker med 100+ km, inkludert back to back langturer, intervaller og bakketrening. Skjønt, oppladingen til helgen ble alt annet enn rolig, da jeg i tillegg til min faste slyngetime og høypuls aerobictime også måtte ta en spinningtime på sparket. På grunn av den uforutsette spinningtimen erstattet jeg fredagskveldens planlagte tempoøkt på tredemølle med en styrkeøkt. Mellom treningsøkt nr 3 og 4 la Ruth, som jeg ble kjent med i forbindelse med Rallarvegsløpet i fjor, ut en melding på Facebook om at hun skulle løpe halvmaraton i Egersund i helgen og hadde plass i bilen. På kvelden føltes beina fine ut, så jeg sendte melding til Ruth om at jeg ble med.

I dag formiddag, i strålende sol, satte dermed en fullstappet bil kursen for Egersund. Ruth, Lisa, Gary og jeg hadde alle bestemt oss ganske spontant for å løpe (Ruth skulle egentlig gått på ski, men turen ble avlyst pga dårlig vær), og alle var dermed usikre på form og forventninger.

Vi måtte registrere oss og hente startnummer minst en time før start, så for en gangs skyld ble det tid til en grundig oppvarming på en fotballbane i nærheten. Her virket det som om det som kunne krype og gå av løpere i sørfylket hadde funnet veien til Egersund i dag, og ryktene gikk om at flere løpere på herresiden hadde løyperekorden i sikte.

Ved start var været fortsatt fint selv om det hadde skyet litt til, det var fremdeles opphold og i følge yr.no kun en svak vind, 4 m/s. Løpet startet ved en skole i nærheten av sykehuset, og derfra løp vi ned til veien og fulgte Rv42 til meieriet på Krossmoen, hvor vi snudde og løp tilbake. Etter de første kilometrene ble bebyggelsen mer glissen, og mesteparten av løypa var kun omgitt av spredte gårder og det karakteristiske Dalane-landskapet. Fra Egersund opp til Krossmoen går det for det meste slakt oppover, siste halvdel av løpet går dermed tilsvarende nedover.

Når startskuddet gikk stod jeg og fiklet med Suuntoen, og havnet derfor et stykke bak i feltet. Jeg tråklet meg fremover til jeg endte opp blant fire mannlige løpere. Jeg så en Spirit-trøye foran meg og lurte på om jeg skulle prøve å ta igjen denne løperen også, men siden klokken viste at tempoet lå på ca 4.10-4.15 bestemte jeg meg for at det gikk fort nok.

Etter ca 8,5 km begynte vi å møte returnerende løpere, løpere fra Spirit, Skjalg og GTI var blant dem som kjempet om teten. Noen hundre meter før vending traff jeg den første og eneste kvinnen i motsatt retning, og kunne konstatere at jeg lå på 2. plass.

Ved vending fomlet jeg litt med å få tak i drikke, og havnet litt bak guttegjengen jeg hadde hatt følge med. Ikke noe problem, trodde jeg, nå var det jo bare å cruise ned bakkene til mål. Den illusjonen varte i et par sekunder, til jeg kjente hvor sterk motvind jeg plutselig løp i. Fire sekundmeter my a**! Jeg kjempet og kjempet meg nedover igjen, mens kilometertidene krøp opp til mellom 4.20 og 4.30.

På vei opp hadde det kjentes ut som om jeg hadde for mye klær, på vei ned begynte jeg å fryse. Når det var fire kilometer igjen begynte jeg å føle meg ganske tom, når tre kilometer var passert skjermet heldigvis bebyggelsen noe for vinden og gjorde det litt lettere. Med to kilometer igjen kunne jeg fortelle meg selv at det var mindre enn ti minutter igjen å løpe, med en kilometer igjen kunne jeg konstatere at jeg hadde god margin til å klare en tid under 1.30, og veldig god margin til 1.35 som jeg før løpet hadde sagt jeg ville være fornøyd med. Med en innspurt opp den siste motbakken til mål endte jeg på tiden 1.28.55, ny pers, og enten 2. plass i kvinneklassen eller vinner av årsklasse 35-39, avhengig av hvilken resultatliste man kikker på (Kondis mener det førstenevnte, mens Dalane Tidene og Spirit mener jeg kun vant årsklassen). Cecilie Klungtveit fra Sandnes vant kvinneklassen på 1.27.04.

Jeg klarte bare nesten å ta igjen Gunnar fra Spirit i dag (på Sola slo jeg ham mer eller mindre på målstreken). Foto: Einar Søndeland.
Jeg klarte bare nesten å ta igjen Gunnar fra Spirit i dag (på Sola slo jeg ham mer eller mindre på målstreken). Foto: Einar Søndeland.

Jeg trengte ikke å vente lenge på de andre, Ruth kom like bak og endte enten på 4. plass  eller 2. plass i kvinneklassen (se avsnittet over) med en tid på 1.32. Gary, som etter å ha løpt på under 1.30 i 3sjøersløpet kun har vært på en løpetur, og som hadde festet hele natta før dette løpet, fikk meget respektable 1.34, og bildet sitt i lokalavisa. Lisa kom på 3. plass i sin årsklasse på 1.43 og dermed godt under 1.50, som var hennes mål for dagen.

...og like blide noen timer etterpå
…og like blide noen timer etterpå

Mens jeg ventet kom en hyggelig amerikansk fyr bort til meg og spurte om Vegan Runners betydde at jeg holder meg borte fra animalske produkter eller om det var et norsk stedsnavn. Han var interessert i veganisme, og lurte på om jeg mente at et vegansk kosthold hadde noen innvirkning på løpsresultatene mine. Det viste seg at denne amerikaneren var Spirits nye tilskudd Ben, som vant herreklassen på 1.05 og med det er innehaveren av den nye løyperekorden. Vi krysser fingrene for en snarlig overgang til Vegan Runners!

Som vanlig gjorde alle Risaene og de andre fra Undheim IL det bra, og Tom Erik fra GTI satte ny pers. Mange fornøyde løpere med andre ord. Det var også et par andre fra Arena med, inkludert en av deltakerne i løpegruppen min. Det er utrolig inspirerende å møte medlemmer på løp og se at treningen gir resultater.

Det var en kjekk dag i Egersund, man skal ikke se bort i fra at dette løpet blir ett av de faste løpene i min kalender.

3 thoughts on “Løpsrapport fra Egersund halvmaraton 08.03.2014

  1. Fin rapport! Kjekt løp, men ble veldig overrasket over motvinden på vei ned og tilbake.. Følte ikke at jeg merket så godt til den oppover :/

    1. Medvind i oppoverbakke er kanskje ikke like merkbar som motvind? Tror at vinden også må ha økt i styrke under løpet. Jeg synes også det var et kjekt løp, skal ikke se bort i fra at jeg blir med neste år også.

Legg igjen en kommentar

