Dagens treningsøkt: 20×30 sekunder

Dagens treningsøkt: 20×30 sekunder

Har du en klokke med intervallfunksjon så bruk den. (Ikke standard på Suunto, Garmin-klokker er bedre til dette formålet)
Har du en klokke med intervallfunksjon så bruk den. (Ikke standard på Suunto, Garmin-klokker er bedre til dette formålet)

En av mine favorittøkter. Jeg pleier å ta denne øktenpå Varden på Storhaug, og løper på kryss og tvers som en forvirret fuglehund.

Økten starter med en 10 minutters oppvarming, gjerne lenger. Deretter løper du i 30 sekunder med aksellerasjon slik at du mot slutten av intervallen har nådd ca 90% av ditt maksimale tempo, nesten sprinttempo. Etter en 30 sekunders pause er det bare å kjøre på igjen.

Denne økten er det best å ta ute i det fri, på tredemølle blir det alt for mye trykking på knapper og styr. Har du en klokke med intervallfunksjon så bruk den. Jeg bruker min Garmin Forerunner når jeg skal kjøre denne økten, da trenger jeg ikke å følge med på sekunder eller antall intervaller, jeg vet at jeg skal løpe når klokken piper, og ved neste pip er det pause. Når alle intervallene er unnagjort er det en egen alarm som forteller meg det.

Avslutt med 10 minutter nedjogg, eller lenger.

Kos deg🙂

Legg igjen en kommentar

