Løpsrapport fra NM 100km 05.04.14 – Brutt

DSC00665

Det sies at man blir klok av skade. Vi får håpe at det ikke bare er etterpåklokskap det siktes til.

Jeg tror aldri at jeg har følt meg så dårlig forberedt som før dette løpet. Denne 100-kilometeren meldte jeg meg på mest for å få et til skikkelig langt løp før 3. mai, siden jeg innså at det å motivere se til å gå ut og løpe i 8 timer på en vanlig lørdag ville være vanskelig. Jeg hadde med andre ord ikke trent spesifikt til dette løpet. For ca 3 uker siden fikk jeg også problemer med utspringet til hamstringene i venstre lår. Grunnen til denne  plagen var antakeligvis at jeg løp 8 km hver vei fram og tilbake til jobb hver dag i halvannen uke, i tillegg til vanlig trening, fordi jeg var for lat til å få fikset en punktering på sykkelen min. Jeg tok så mye treningsfri som jobben min tillater den siste uken, i håp om at det skulle bli bedre. Smertene i setet og strålingen nedover låret og leggen forsvant, men i hvileperioden dukket det opp en ny smerte i  to ribben på venstre side, og i tillegg kom smertene i venstre fot plutselig tilbake. Kroppen min føltes mest som en samling småskader med hud utenpå.

Vanligvis får man en liste med obligatorisk utstyr i forbindelse med ultraløp, samt utførlig informasjon om sjekkpunkter, mat og drikke som er tilgjengelig, cut off-tider osv. Det å krysse av på lista etter hvert som man pakker har for meg blitt et slags løpsforberedende rituale. I forbindelse med dette løpet kom det overhodet ingen praktisk informasjon fra arrangøren, det eneste jeg mottok var en epost som bekreftet at påmeldingen var mottatt. NM 100km blir arrangert som en del av Maratonkarusellen i Bergen, og samme dag blir det også avholdt halv-, helmaraton og 63km ultraløp. Jeg finleste alle linker og faner på nettsiden, og fant til slutt et avsnitt som het «mat og drikkestasjoner», som opplyste at det var saft, vann og cola tilgjengelig. Skulle vi som løp ultra sørge for å ha med all mat selv? Jeg finstuderte bildene fra fjorårets løp i Kondis. Ingen løp med sekk, betydde det at man kunne få fraktet mat ut i løypa? En epost til arrangøren gjorde meg ikke noe klokere, ettersom de aldri svarte meg. Løypa var imildertid lagt opp slik at vi skulle innom Fana Stadion hver 20. km, så jeg pakket en stor pose med Torq bars, clif bars, gels etc og tenkte at jeg fikk ta med litt proviant i hånden hver gang jeg var innom stadion.

På bussen kl 0720 fra Bystasjonen til Rådal taff jeg Per Audun, som jeg løp sammen med store deler av Suleskar Maraton i fjor, samt et par andre løpere. Han hadde tatt kontakt med meg via Facebook før løpet, og siden han har vært med på hver eneste 100km, hadde jeg fått en del praktisk informasjon om løypa og hvilket tempo som ville være gjennomførbart. Fra ham fikk jeg også bekreftet at det gikk an å legge igjen mat og klesskift under et halvtak like ved starten.

DSC00664

Siden kun løpere som løper for en klubb tilsluttet NIF får medalje i NM hadde jeg fornyet medlemskapet mitt i Spirit, bare sånn i tilfelle. Klubbreglene sier at Spirit-medlemmer må løpe i Spirit-drakt under mesterskap og i løp som arrangeres av klubben, derfor stod jeg på startstreken iført den orange Spirit-trøyen. Det var overskyet i det starten gikk, men pøsregnet som først var meldt hadde heldigvis blitt avlyst igjen. Starten gikk inne på Fana Stadion, deretter ut på veien og ned en bakke, før vi fulgte fortau og gangstier gjennom Fana til Kalandsvannet, hvor vi etter 10km snudde og løp tilbake. Denne løypen skulle løpes 5 ganger. Halvannet minutt før start fikk jeg endelig svar på matspørsmålet: det var loff med syltetøy, bananer og potetgull tilgjengelig på hver eneste drikkestasjon. På stadion skulle det i tillegg være grovbrød med ost. Når vi kom ut i løypen fikk jeg følelsen av at de andre løperne hadde fått en memo jeg hadde gått glipp av, flere hadde nemlig egen drikke tilgjengelig på stasjonene.

Løypen var ganske idyllisk, og gikk langs en innsjø flere steder (mulig at det hele tiden var Kalandsvannet). Jeg løp sammen med Per Audun, og vi prøvde å holde et jevnt 5.05-5.15 tempo i henhold til et skjema for en sluttid på 9 timer. Vil løp sammen med vinneren av 63-kilometeren i fjor, Cecilie, og så ryggen på fjorårsvinneren av dameklassen, Edna, foran oss. Edna løp først i et forrykende tempo, men så begynte vi å nærme oss, og med en kilometer eller to igjen til Fana Stadion var vi oppe ved siden av henne. Edna og Cecilie begynte å dra opp tempoet, Per Audun og jeg roet litt ned og holdt oss til vårt tempo. Når vi var inne på stadion igjen hentet jeg litt mat og jeg var litt i tvil om hvorvidt jeg kanskje trengte en tur på toalettet, men jeg hang meg i stedet på Per Audun og løp videre. Noen kilometer ute i løypa på runde to begynte jeg å kjenne smerter på utsiden av venstre kne. Jeg hadde vært forberedt på smerter i foten eller i hamstringen, knesmerter var overraskende og litt urovekkende. Smertene varierte i intensitet, men var der konstant. Dessuten var det ikke lenger noen tvil om at jeg burde ha gått på toalettet. Runde nr 2 ble med andre ord litt ubehagelig, men jeg passerte allikevel Edna på 2. plass like etter vending og holdt henne bak meg til vi kom til Fana Stadion.

Når jeg begynte på 3. runde hadde Edna passert meg igjen, i det jeg løp ut av stadion fikk jeg beskjed om at jeg lå på 3.plass. I bakken ned fra stadion kjente jeg at knesmertene ble mer intense. Kneet ble dessuten stivere og stivere, og jeg kjente at jeg begynte å endre steget for å kompensere. I tillegg ble jeg mer anspent i overkroppen og pusten mer anstrengt på grunn av smertene. Allikevel fikk jeg kommentarer fra de raskeste gutta, som allerede var på returen på runden, om at det så bra ut (høflighet?), og jeg passerte Edna nok en gang like etter maratonpassering. Ribbeina, hamstringen, foten og alt annet som hadde plaget meg i det siste kjente jeg ingenting til, og tempoet var behagelig. Det kjentes ut som jeg kunne cruiset gjennom løypa, og kanskje hatt krefter til en tempoøkning på sisterunden hvis det ikke hadde vært for kneet. Jeg innså at jeg kom til å bli nødt til å bryte, men var innstilt på å kjempe meg igjennom 3. runden slik at jeg i hvert fall fikk løpt 60 km, en bra treningsdistanse med tanke på TP100.

Andre gangen jeg var inne på stadion glemte jeg å ta noe å drikke, og jeg hadde heller ikke tatt noe på siste drikkestasjon før stadion. På 3. runden var jeg derfor nøye med å stoppe på drikkestasjonene. Etter å ha stoppet på stasjon nr 2, ved ca 45 km,  ble knesmertene så intense idet jeg begynte å løpe igjen at det kjentes ut som om kneet låste seg og jeg ikke fikk puste. Jeg ble stående sammenkrøket å hyperventilere mens tårene rant. Tilfeldigvis hadde Røde Kors sin base for dagen på denne stasjonen, så jeg hadde ikke stått lenge før jeg ble omringet av røde kjeledresser. De insisterte på at jeg skulle komme og sette meg litt i bilen deres før jeg fikk løpe videre, hvis jeg fikk løpe videre. Jeg hadde allerede løpt 20 km med smerter, og kunne nok ha klart å slite meg igjennom 3. runden også, men innså at det antakeligvis var bedre å gjøre slik som Røde Kors foreslo – bryte løpet og la dem kjøre meg tilbake til stadion. På turen tilbake begynte det også å stråle smerter fra venstre hofte ned til venstre ankel – hallo hamstring!

Det synes kanskje at jeg var litt skuffa etter å ha brutt?
Det synes kanskje at jeg var litt skuffa etter å ha brutt?

På Fana Stadion traff jeg Gunnar fra Spirit, som var strålende fornøyd med fullført halvmaraton. Jeg fikk en klem og litt trøst, og så nærmest krøp jeg opp trappen til garderoben, hvor jeg be sittende å gråte av smerte og frustrasjon igjen. Egentlig var ikke skuffelsen over å gå glipp av en mulig NM-medalje så stor (som den kanskje burde vært), det jeg var mest redd for var at resten av sesongen muligens er spolert, at jeg ikke får løpt min første 100-miler, eller går glipp av de storlagne naturopplevelsene og sosiale samværet i forbindelse med Lysefjorden Inn og Rallarvegsløpet.

Etter noen timers hvile på hotellet sjekket jeg ut en natt for tidlig og tok siste Kystbuss hjem til Stavanger. Kneet føltes mye bedre på vei til bussen, og så lenge jeg satt i ro var jeg helt smertefri. Kanskje skaden ikke var så stor? På ferja mellom Halhjem og Sandvikvåg var det imidlertid ikke tvil om at noe var galt – det å gå opp trappene fra bildekket  til kafeen var så vondt at tårene begynte å trille igjen.

Et døgn etterpå begyner jeg muligens å skjønne hva som skjedde med kneet mitt, men skal ta meg en tur til en fysioterapeut i løpet av neste uke for å få en litt mer objektiv vurdering. Min teori er at det irriterte hamstringfestet har ført til en ubalanse mellom biceps femoris og semimembranosus og -tendinosus, slik at jeg for hvert steg har fått en eksessiv rotasjon i kneleddet. Det kjennes ut som om smertene sitter i leddet mellom fibula og tibia,og dessuten har jeg en hevelse og et stivt/ømt punkt  ca 5 cm  over ankelleddet. I tillegg er jeg noe øm på utsiden av kneet, muligens er det det fibulare kollaterale ligamentet og bindevevet på utsiden av kneet som er litt irritert?

Nå er det bare å krysse fingrene for at ikke TP ryker, og glede seg til et løp på variert underlag, naturopplevelser og en helproff arrangør, etterfulgt av en skikkelig cake crawl i Brighton.

5 thoughts on “Løpsrapport fra NM 100km 05.04.14 – Brutt

  1. Hei Mari,

    Synd med kneet ditt! Håper du tar vare på kroppen din fremover, husk at det er en lang sesong med mange spennende løp.

    Stiller du på FRISK-karusellen i år?

    1. Hei Lise

      Kneet er allerede mye bedre, og fysioterapeut har sagt at jeg sannsynligvis kan være med på TP100 i mai :-). Og så er det jo bare å glede seg til Lysefjorden og Rallarvegen i sommer. Tenkte å være med på FRISK-karusellen, men det blir nok uten tidtaking ut mai, regner med at jeg trenger i hvert fall en måned for å restituere meg etter å ha løpt 160km.

      Mari

Legg igjen en kommentar

