Løpsforberedelser – pakkeliste for maraton

Innlegget under ble skrevet 31.01., kvelden før jeg løp Thames Trot, men på grunn av tekniske problemer ble det ikke publisert. Innlegget handlet om hva man bør ha i bagen i målområdet etter en (ultra-)maraton. I kveld har jeg pakket for Suleskar maraton, og dette innlegget ble dermed plutselig veldig aktuelt igjen.

TT post-race bag

Om litt mindre enn 12 timer skal jeg løpe den lengste distansen jeg noen gang har løpt, 50 miles, eller 80 km. Eller kanskje litt mindre, eller litt mer…  Vi skal løpe langs Themsen, eller kanskje rettere sagt i Themsen, fra Oxford til Henley. Elva har gått over bredden flere steder, så der hvor vannet er mer enn ankeldypt vil ruta bli lagt om. I skrivende stund sitter sikkert organisatorene på et annet rom her på hotellet med kart og tusj og tegner opp alternative ruter.Jeg ankom Oxford i går kveld for å ha en dag til å bli kjent og slappe litt av. En lett joggetur langs Themsen i dag morges bekreftet at framkommeligheten var vanskelig, jeg kunne ikke prøveløpe løypa men måtte jogge motsatt vei.Deretter dro jeg inn til sentrum for å se, spise og kjøpe ting jeg vet jeg trenger/har lyst på etter løpet i morgen. Kvelden har jeg brukt på å pakke løpssekken og bagen som skal vente på meg i mål.

Etter hvert nå begynner jeg å få litt rutine på dette, og har en mer eller mindre fast pakkeliste. Noen av tingene er kanskje ganske selvsagte på forhånd, andre ting blir veldig selvsagte under løpet eller i minuttene etterpå. Jeg har også ofte observert hva andre løpere gjør i målområdet, og tenkt «hvorfor kom jeg ikke jeg på det selv?».

Her er den; min foreløpig ultimate pakkeliste for (ultra-)maratonbagen:

  • Tørre klær, gjerne kompresjonstights. (Forskning tyder på at kompresjonsklær kanskje har mer for seg etter fysisk aktivitet enn under. Note to self: må få skrevet ferdig innlegget om kompresjonsprodukter snart).
  • Sandaler/flip flops. (Tar du av deg skoene får du dem ikke på deg igjen.)
  • Frukt (Jeg fantaserer alltid om frukt på slutten av lengre løp. Appelsiner, epler, bananer og andre ting som tåler å ligge inneklemt i en bag en stund er best)
  • Små kartonger med soyamelk. (Har perfekt balanse av protein og sukker for restitusjon, soyaprotein er et komplett protein som gir alle essensielle aminosyrer).
  • Energibarer, proteinbarer (Det er viktig å få i seg både karbohydrater og protein så raskt som mulig innen løpe er ferdig, helst innen en time, og denne type produkter er lett fordøyelige og gode å ha hvis du ikke orker å spise vanlig mat).
  • Mat, for eksempel hummus, pittabrød og oliven. (Salte ting er bra som en motvekt til alle søte sportsdrikker og energibarer.)
  • Våtservietter til ansikt. (Uansett temperatur vil fjeset ditt være dekket av et saltlag etter løpet, og de kan også brukes til å fjerne gjørme fra føtter etter terrengløp. Faith in Nature våtservietter til ansikt er både miljøvennlige og veganske, og fås kjøpt på helsekostbutikker. Ansiktsserviettene fra Simple er også veganske, men inneholder parabener. Fås kjøpt i de fleste dagligvarebutikker og parfymerier. )
  • Cola/sportsdrikk/kokosvann. På de fleste løp får du drikke av et eller annet slag når du kommer i mål, men hvis du vet at det er en bestemt drikk du pleier å ha lyst på eller som fungerer bra for deg kan det være lurt å ta den med.

Og kanskje også:

  • Termos med kaffe/te. (Ofte er det varme drikker tilgjengelig i mål, i hvert fall hvis løpet går i en kald årstid. De gangene dette ikke har vært tilgjengelig har jeg alltid ønsket at jeg hadde en liten termos i veska.)

Til slutt: Pakk tingene dine i en bag/skulderveske/ryggsekk med glidelås slik at ikke ting faller ut under transporten.

Har du noen gode tips eller ting du bare MÅ ha etter et løp? Skriv gjerne en kommentar under.

2 thoughts on “Løpsforberedelser – pakkeliste for maraton

  1. Takk for gode tips, skal definitivt prøve kompresjonstights etter løpet. Personlig må jeg ha Crocs og sjokolademelk:-) Og ispose til knærne.

    1. Høres ut som om våre pakkelister er ganske like🙂

      Personlig foretrekker jeg Skins-tightsene. Veldig behagelige å ha på. Bruker dem som regel når jeg deltar i løp også.

      Håper at isposen ikke blir nødvendig🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s