Får man større føtter av å løpe?

Ininji

I mars 2012 stod jeg på startstreken i mitt første maraton og lurte på nettopp dette.Terrengskoenejeg hadde på føttene, og som jeg hadde brukt i 1,5 år, kjentes plutselig alt for små ut. På den annen side hadde jeg vært på en ganske heftig shoppingrunde dagen før…

Spørsmålet dukket opp på nytt på neste treningstur i terrenget, da skoene nok en gang klemte og  tæne ble blå og deretter neglfrie. Problemet løste seg imidlertid kort tid etter, i hvert fall midlertidig, da jeg kjøpte nye terrengsko.

Etter mitt første ultraløp i mars 2013 kom «stor fot»-syndromet tilbake. Føttene var hovne og tærne ømme, og alle sko jeg eide var plutselig vonde og trange, inkludert de tre år gamle joggeskoene jeg pleide å bruke på jobb. Etter noen dager ble jeg lei av konstante smerter i føttene, og kjøpte et par Nike Free to størrelser større enn min normale 39,5. Dette var bare et par med sko jeg skulle bruke til hevelsen i føttene hadde gått ned etter lengre løp, men jeg bruker dem fortsatt daglig på jobben.

Når man driver med ultraløping får man et høyt løpeskoforbruk, og hver gang jeg var innom Løplabbet i fjor gjentok det samme seg: jeg ba om å få prøve størrelse 39,5, etterfulgt av at selgeren klemte prøvende på tuppen av skoen og foreslo en størrelse eller to større. Noen ganger fulgte jeg rådet, andre ganger ikke. Føttene var jo alltid bare litt hovne fra det forrige løpet.

En dag i august trodde jeg at jeg tråkket på en stein og fikk et hardt slag mot undersiden av foten. Til forskjell fra tidligere løpeturer hvor dette har skjedd gikk ikke smertene i foten bort i løpet av løpeturen, og de neste par dagene ble foten bare vondere og vondere. Flere uker etterpå fikk jeg fremdeles vondt hvis jeg gjorde utfall og andre bevegelser som ga press mot forfoten. Når jeg løp kjentes det ut som om jeg hadde en klinkekule i skoen, og resten av kvelden verket foten. Jeg hadde hele tiden følelsen av at hvis jeg bare kunne tilbrakt et par dager  i vektløs tilstand ville foten bli bra igjen. Siden dette ikke ar praktisk mulig tok jeg en tur innom en fysioterapeut, i håp om en behandling som kunne hjelpe kroppen å reparere det irriterte vevet litt fortere. Besøket var delvis en skuffelse, ingen behandling, men jeg fikk i hvert fall en diagnose, et par råd, og den klassiske beskjeden «kom tilbake om tre uker hvis det ikke har blitt bra av seg selv». Diagnosen var metatarsalgi, forårsaket av tverrplattfot. (Metetarsalgi er inflammasjon av knoklene i forfoten, hevelsen i beinvevet var det som ga følelsen av å tråkke på en klinkekule. Det jeg kjente var i virkeligheten knoklene som braste ned i bakken fordi den naturlige støtdempingen, fotbuen, manglet.)

Dermed kan spørsmålet i overskriften besvares: ja, man får større føtter av å løpe. Plattfot er noe som løpere, gravide og overvektige har til felles. Ikke alle i disse tre gruppene får det, men man er ekstra utsatt. På grunn av ekstra vekt/belastning strekes leddbånd og bindevev i foten, noen ganger så mye at fotbuene kollapser, og dermed blir foten lenger.

Det blir nok ikke meg som får gifte meg med prinsen
Det blir nok ikke meg som får gifte meg med prinsen

Selv i tiden etter at jeg oppdaget at jeg er tverrplattfot har jeg fortsatt å kjøpe sko i feil størrelse, det vil si for små. Hvorfor tok det så lang tid å erkjenne at jeg er en str 40-41?  Er små føtter en del av skjønnhetsidealet for kvinner, og er det dermed flaut å ha over gjennomsnittlig store føtter? Er det slik at»så små føtter du har»  er et  kompliment, mens «så store føtter du har» insinuerer at du er lite feminin?

I fjor sommer kjøpte jeg et par Haglöf Gram terrengsko i en størrelse større enn det jeg egentlig ville ha, fordi de var på salg og butikken var utsolgt for flere størrelser. Disse skoene er de mest behagelige jeg har, og jeg har til slutt erkjent at dette nok har like mye å gjøre med størrelsen som designet. Derfor protesterte jeg ikke forrige gang jeg var på Løplabbet og selgeren ville at jeg skulle prøve størrelse 41, og derfor kjøpte jeg nettopp et par med Haglöfs til, også disse i str 40 2/3 (i herremodellen).

Så farvel størrelse 39, for alltid!

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Får man større føtter av å løpe?

  1. Hei!

    Joda, jeg begynte å springe for snart 2 år siden og merker at føttene «vokser»🙂

    Men det som interesserte meg med innlegget ditt er delen om metatarsalgi, kunne du skrive noe om hvordan dette forløp for deg? Ble du kvitt det, måtte du bytte sko, måtte du ta avbrekk fra løping/trening eller noe annet du tenker rundt dette? Jeg klarte tydeligvis å oppnå noe som høres ut som det du beskriver forrige uke😦 Og jeg var veldig klar for å marathon-debutere på lørdag, så jeg er litt i villrede om hva jeg gjør. Det gjør ikke vondt mens jeg løper, men noen timer etterpå kjenner jeg det «sånn passe godt»😮

    Supert hvis du kunne skrevet et lite innlegg om dette🙂

    Mvh
    Stargazer

    1. Hei. Takk for kommentaren din. Jo, det kommer et innlegg hvor jeg skriver mer om plattfot og metatarsalgi. Har tenkt å innføre «månedens idrettsskade». Men først skal jeg løpe Lysefjorden Inn og skrive løpsrapport derfra🙂. Mari

Legg igjen en kommentar

