Produkttest: Torq Energy sportsdrikk

 

Reccetur før Lysefjorden Inn. Vi løp oss vill og fikk testet nye produkter. Botne i bakgrunnen.
Reccetur før Lysefjorden Inn. Vi løp oss vill og fikk testet nye produkter. Botne i bakgrunnen.

Det er mange grunner til å like Torqs sportsernæringsprodukter:

  1. De understøtter alle påstander de kommer med kildehenvisninger til forskningsartikler.
  2. De refererer til vitenskaplige studier på emballasjen sin.
  3. Produktene som er veganske er tydelig merket.
  4. De tester produktene sine i et uavhengig laboratorium for å sikre at de ikke er inneholder noe som er ulovlig eller står på dopinglisten.
  5. Frukten i energibarene deres er Fairtrade.

Det hjelper imidlertid ikke om produsenten er aldri så etisk eller forskningsbasert hvis produktet aldri kommer ned i magesekken din, noe jeg erfarte på Thames Path 100 der jeg kun klarte to slurker med energidrikk i løpet av 80+ kilometer. Først trodde jeg at jeg hadde brukt feil dosering, men problemet var rett og slett at både salt- og søtsmaken ble for sterk for min gane. Rett etter dette løpet bestilte jeg derfor en prøvepakke med energidrikker fra Torq, 12 poser med energidrikkpulver i seks forskjellige smaker.

Torq energy produktprøver med vanilje, sitron, sitron/lime, solbær, appelsin, og grapefrukt
Torq energy produktprøver med vanilje, sitron, sitron/lime, solbær, appelsin, og grapefrukt

Førsteinntrykket var, som vanlig med Torqprodukter, bra. Posene var merket med «suitable for vegans», og det var lett å skjønne hvordan du skulle blande ut pulveret. De var også veldig enkle å ta med seg i løpesekken på treningsturer, og det var nettopp det jeg gjorde i pinsehelgen.

Under er min subjektive mening om hvordan de smakte og karakter. Som nevnt over, det viktigste kriteriet når det gjelder slike produkter er om du faktisk klarer å få dem i deg, derfor har jeg vurdert smakene jeg testet som pass/fail (pass = tom flaske, fail = returnerte med full flaske).

Vanilje: ja, du leste rett, energidrikk med vaniljesmak. Du tenker kanskje at det høres kvalmt ut, det gjorde i hvert fall jeg, men det var faktisk ikke det. Når jeg blandet ut pulveret fikk jeg en klar drikk uten farge. Den smakte svakt søtt, smaken kunne minne litt om kokosvann, eller søtet soyamelk. Det var varmt når jeg løp, noe som vanligvis gjør at jeg får lyst på syrlige ting, ikke søtt, men flaska med energidrikk ble fort tom, og jeg hadde lyst på mer. Resultat: tom flaske -pass.

Solbær: Ingen av pulverne er tilsatt farge, og de gir alle derfor en klar drikk. Jeg forventet noe a la solbærsirup, men i stedet smakte det nyplukkede, friske bær. Sara fikk smake, og hun var enig. Resultat: tom flaske – pass.

Sitron: Når jeg drakk denne begynte jeg å lure på om dette virkelig var en energidrikk, det smakte ikke søtt i det hele tatt, men snarre som om noen hadde presset en hel, frisk sitron oppi vannflaska mi. Veldig godt i sommervarmen. Resultat: tom flaske- pass.

Appelsin: Smakte som litt utvannet appelsinjuice. Av de fire smakene jeg har prøvd var det denne jeg synes var minst god, men denne også var lett å få ned. Resultat: Pass.

Alle smakene i denne drikken inneholder maltodekstrin og fruktose i et 2:1 forhold. Forskning produsenten viser til har funnet at dette forholdet mellom de to sukkertypene gjør at man klarer å ta opp og nyttegjøre seg mer karbohydrat under trening enn med en sukkertype alene. Når de to sukkerartene kombineres klarer kroppen å ta opp 90g karbohydrat i timen, mens man tidligere mente at 60g per time var øvre grense for hva man kunne nyttegjøre seg. 0,5l Torq energidrikk gir 30g karbohydrat, og det er meningen at man skal kombinere den med energibarer og/eller geleer og innta 2-3 Torq-enheter per time (1 enhet=1 gel/1 bar/0,5l sportsdrikk).

Til tross for at 0,5l av denne energidrikken gir ca 30g sukker og i tillegg er tilsatt 5 forskjellige elektrolytter (salter) er det ingen av smakene som er veldig søte, og man kan heller ikke smake saltet. Dermed er de lette å få ned og gode tørsteslukkere. Jeg kommer definitivt til å bruke denne drikken under ultraløpene jeg skal løpe i sommer. De var enkle å ta med seg og blande ut ute i løypa, og jeg laget energidrikk med vann fra bekker ute i løypa. Antakeligvis kommer jeg til å kjøpe en ny prøvepakke, siden disse små posene var veldig hendige, og siden det kan være greit med flere forskjellige smaker å velge mellom. Av erfaring så vet jeg at jeg blir veldig lei hvis jeg hele tiden bare får den samme smaken i 4-5-6-7-8 timer, og det som smaker godt midt på dagen når sola steker smaker ikke alltid like godt når det blir kjølig på kvelden.

Torq-produkter kan kjøpes via Torqs nettbutikk. En boks med energidrikkpulver koster fra £ 13,99 for 500g(+ frakt), og en prøvepakke med 12 doser (6 liter ferdig drikke) koster £ 17,40 (+frakt). (Du kan også kjøpe dunker med 1,5 og 3 kg, eller 20 porsjonspakker i en smak. Dette blir billigere per dose, men samtidig kommer man over 200 kronersgrensen og må betale toll og avgifter hvis man kjøper fra UK.) Vær forberedt på litt styr med betalingen, Torq sender fraktfritt, men dette gjelder bare EU. For å få ting sendt til Norge må man betale ca 9 pund ekstra.

Forrige gang jeg kjøpte fra Torq UK fikk jeg beskjed om at de hadde fått en norsk distributør, men denne finner jeg ikke lenger på listen deres over internasjonale distributører.

Produkttest: Torq gels

Produkttest: Torq energibarer

Produktene jeg har omtalt i denne artikkelen har jeg betalt for selv, og jeg får ingen sponsing eller annen form for betaling av Torq for å omtale deres produkter.

2 thoughts on “Produkttest: Torq Energy sportsdrikk

Legg igjen en kommentar

