Ultraløpsproviant – vanlig mat fra et vanlig supermarked

Å finne ut hva man skal spise under lange treningsturer og konkurranser viser seg for de fleste ultraløpere å være en mer krevende utfordring enn selve ultraløpet. 

Jeg har til nå basert meg mye på sportsernæringsprodukter, og ser mange fordeler med dem: De er laget for å gi den optimale mengden og sammensetningen av næringsstoffer for fysisk aktivitet. De kommer som regel med instrukser om hvor ofte og mye man bør spise slik at man vet at man får i seg rett dose. De kommer i hygienisk emballasje og er enkle å ta med seg. Samtidig har de sine ulemper også, som pris og tilgjengelighet. Den viktigste ulempen er antakeligvis smak. Energibarer og gels smaker som regel søtt. Veldig søtt. Selv en søtmons som meg blir raskt lei av den intense søtsmaken, og slutter å spise fordi jeg mister appetitten. Under et ultra light løp på 50-60 km klarer jeg alltids å pine meg i mål med lavt blodsukker, men de lengre løpene jeg har vært med på i år har fått meg til å innse at jeg trenger å finne nye produkter som kan kombineres med sportsernæringsproduktene jeg allerede bruker.

Under Lysefjorden Inn hadde jeg med meg tre nye matvarer i løpesekken (som jeg hadde testet på trening i forkant). Alle kan kjøpes på en hvilken som helst dagligvarebutikk, og to av dem kvalifiserer til å bli kalt ren og sunn mat.

Riskaker med tamari og marinerte ferdigkokte poteter. Riskakene var gode, og forsvant lenge før løpeturen.
Riskaker med tamari og marinerte ferdigkokte poteter. Riskakene var gode, og forsvant lenge før løpeturen.
Odense marsipan og babymat - begge krever minimalt med tygging.
Odense marsipan og babymat – begge krever minimalt med tygging.
  • Marsipan: Like søtt, om ikke søtere enn mange barer og gels, men lettere å tygge og få ned (i min subjektive mening). Jeg kjøper ferdig marsipan som jeg skjærer i skiver og pakker i plastfolie. Ferdigkjøpt marsipan er vegansk, og består som regel bare av sukker, gluosesirup, mandler og fuktighetsbevarende midler. OBS!  Ferdig kransekakemasse inneholder som regel egg. 60g Odense Ekte Marsipan gir 26.4g karbohydrater, 6g protein og 15g fett og 276 Kcal. Et triks man kan bruke for å øke karbohydratmengden samtidig som man reduserer mengden marsipan man må spise er å trille kuler av marsipan og rosiner. I følge Trail Running Magazine apr/may 2014 holder det da med 40g marsipan for å få i seg 30g karbohydrat (som er minimumet man bør få i seg per time).
  • Poteter: Kan tilberedes på mange måter, min foretrukne måte er å kjøpe dem ferdigk kokt og i en marinade av olje, salt, pepper og diverse andre krydder. Skulle jeg tilberedt selv ville jeg laget saltbakte poteter. En perfekt blanding av salt og smakløshet for å balansere ut alt det søte. 3 små babypoteter = 30g karbohydrat (samt 3g protein og 2g fett, mer av sistenevnte hvis du bruker poteter i marinade som meg)
  • Babymat: Nærmere bestemt Ella’s Kitchen Fruktris (jeg har også brukt en variant fra merket Hipp med most frukt og gryn). Jeg får ofte lyst på frisk frukt under løp og trening, og disse posene smaker friskt og godt, er lette å få i seg, gir litt metthetsfølelse. En 120g pose gir 64Kcal, og  13,9g karbohydrat, med kun minimale mengder av andre næringsstoffer. Med andre ord gir en porsjon for lite energi karbohydrat i forhold til det som er anbefalt, og bør derfor kombineres med andre matvarer (som 30-40g marsipan eller et par poteter). Litt energi og karbohydrater er uansett bedre enn ingenting.

 

 

 

 

 

3 thoughts on “Ultraløpsproviant – vanlig mat fra et vanlig supermarked

    1. Små sandwichposer i sidelommen på sekken. Det blir litt potetmos, så det ideelle hadde vært å få poteter servert på en matstasjon på et løp i stedet for å ta dem med seg. Det jeg satser på i neste løp er salte fisker, vegansk gelegodteri og marsipan. Poteter og barnemat veier for mye og tar for mye plass.

Legg igjen en kommentar

